Kdy se vyplatí elektromobil? Spočítali jsme to, výsledek není příliš lichotivý

  • Elektromobily stále nejsou cenově dostupné široké veřejnosti
  • Vysoká počáteční investice je ale vykoupena následným levným provozem
  • Po kolika kilometrech se vyplatí elektrická varianta totožného vozu?
Elektrický Peugeot e-208

Elektrický Peugeot e-208

I přes stále rostoucí ceny konvenčních vozů panuje mezi elektromobily a spalovacími vozy značný cenový rozdíl. U elektrického vozu je tato počáteční investice vynahrazena následným levným a takřka bezúdržbovým provozem. Pro porovnání jsme si vybrali Peugeot 208, který je k dostání jak ve verzi se spalovacím motorem, tak i jako elektromobil.

Bratrovražedný souboj — Spalovací 208 vs. elektrická verze

Pro takové srovnání je potřeba znát kupní cenu obou vozů. Benzínová 208 ve výbavě Allure s motorem 1.2 Puretech vychází na 498 tisíc s DPH. Elektrická e-208 se stejnou výbavou stojí rovných 800 tisíc s DPH.

Pro úplnost doplníme, že výbava benzínové verze byla navýšena o pár prvků, které elektrická varianta nabízí už v základu. Výkon tu bude stále rozdílný, jelikož spalovací verze nabízí 74 kW oproti 100 kW u e-208. Rozdíl činí 302 tisíc korun, to už je částka, za kterou pořídíte další malý spalovací vůz.

Srovnání ceny elektrické e-208 s benzínovou verzí Peugeotu 208

Srovnání ceny elektrické e-208 s benzínovou verzí Peugeotu 208


Čtěte také: Jaká je dlouhodobá spotřeba elektromobilu Peugeot e-208?


Jaká data do výpočtu zahrneme?

Budeme vycházet z následujících dat. U elektromobilu počítejme s cenou nabíjení 4,90 Kč/kWh dle vývoje ceny energií od roku 2017 do současnosti (zdroj zde a zde). Částka může být nižší, pokud nabíjíte za levnější tarif doma či z FVE, ale také vyšší, když používáte výhradně rychlonabíjení na veřejných stanicích. Oficiální spotřeba je 15,5 kWh/100 km. Z následného servisu obou vozů vyřadíme společné díly jako veškeré podvozkové části, brzdy (i když u elektrické verze vydrží mnohem vetší nájezd), pneumatiky atp.

Průměrnou cenu za benzin budeme počítat podle vývoje cen od roku 2017 do března 2022, litr Naturalu 95 tak vychází na 31,90 Kč (data vychází z reálných cen na čerpacích stanicích). Nebudeme tedy zatím věštit, kolik bude stát palivo za několik let, ale budeme počítat průměrné ceny za posledních 5 let. Kombinovaná spotřeba vozu je dle výrobce 4,2 l/100 km, realita bude jiná, ale vycházejme z oficiálních dat.

Značnou část výdajů spalovacího vozu tvoří servis. Zde počítáme oficiální ceny autorizovaného servisu Peugeot. Vůz budeme servisovat v pravidelných a předem stanovených intervalech dle výrobce. U elektromobilu se bude provádět běžná kontrola vozu, výměna pylového filtru, výměna brzdové kapaliny, kontrola PH chladící kapaliny a seřízení světlometů taktéž v oficiálních intervalech.

Malý městský elektromobil Peugeot e208

Malý městský elektromobil Peugeot e208


Čtěte také: Test Peugeot e-208 – Šelma na baterky


Čísla nejsou příliš lichotivá

V naší simulaci si uvedeme 3 příklady řidiče, který najede 15 tisíc, 20 tisíc a 30 tisíc kilometrů ročně po dobu 10 let. Z uvedené tabulky níže můžeme vidět, že ani po ujetých 200 tisících kilometrech se s konečnou sumou nedorovnáte celkové náklady na elektromobil. Museli byste najet necelých 300 tisíc kilometrů, abyste této mety dosáhli.

Porovnání nákladů při průměrné ceně benzinu 31,90 Kč

Porovnání nákladů při průměrné ceně benzinu 31,90 Kč/litr a 4,90 Kč/kWh

Co když budeme vycházet z dnešních cen benzinu?

Pokud do výpočtu zaneseme dnešní více odpovídající ceny benzinu (40 Kč/litr), bude návratnost vycházet o něco lépe. I tak se stále bavíme o bodu zlomu ve zhruba 260 tisících kilometrech.

Porovnání nákladů při průměrné ceně benzinu 40 Kč/litr

Porovnání nákladů při průměrné ceně benzinu 40 Kč/litr a 4,90 Kč/kWh

Proč tomu tak je?

Vycházíme z oficiálních hodnot a na spotřebu 4,2 l/100 km v reálném provozu zapomeňte. Budete se pohybovat v rozmezí 5—6 litrů benzinu na sto kilometrů. U elektromobilu můžete na druhou stranu nabíjet z domácí FVE nebo u vybraných obchodů zcela zdarma. Tím srazíte návratnost na zhruba 150 tisíc kilometrů (servis e-208 po 10 letech 29 500 korun + pořizovací cena 800 tisíc = 829 500 korun, čili prakticky stejná částka jako celkové náklady u benzinové 208 po 150 tisících kilometrech).

Záleží jen na vás, za jak dlouho takovou porci kilometrů dokážete urazit, někomu se to povede za 3 roky, jinému to bude trvat i 10 a více let. V potaz je také potřeba brát vyšší zůstatkovou hodnotu elektromobilu při následném prodeji oproti spalovacímu vozu. Zde je krásně vidět, jak funguje spojení fotovoltaiky a elektromobilu — nejste závislí na situaci na trhu s PHM a čerpáte do svého vozu čistou energii přímo ze slunce.

Berte tyto výpočty s velkou rezervou, do rovnice vstupuje mnoho proměnných a nejvíce bude záležet, kde a za kolik budete nabíjet nebo tankovat a podle toho se dokáže návratnost pohybovat od 150 tisíc až do zhruba 260 tisíc kilometrů.

Peugeot e-208, logo elektromobilu

Peugeot e-208, logo elektromobilu


Čtěte také: Peugeot e-2008 GT by byl dokonalý vstupní elektromobil, kdyby neopakoval chyby koncernu


Spočítejte si návratnost podle vašeho nájezdu

Pokud si chcete spočítat návratnost elektromobilu při vašem stylu používání, je to poměrně jednoduché. Průměrná spotřeba × cena PHM /100 + cena za servis na 1 km (u každého vozu bude zcela jiná, v našem případě vychází na zhruba 0,45 Kč) = cena na 1 ujetý kilometr. Pak záleží na vás, kolik kilometrů plánujete s autem urazit a kdy se vám vyšší pořizovací cena elektromobilu vrátí (a jestli vůbec).

Jak spočítat návratnost u elektromobilu? Úplně stejně, jen částka za servis bude zcela odlišná. U e-208 se souhrnná cena za servis nemění v závislosti na nájezdu. Servisní interval je jeden rok. Při servisní prohlídce se tak mění pylový filtr, doplňuje se voda do ostřikovačů a dělá se kontrola vozu (2 500 korun). Každé dva roky vůz čeká výměna brzdové kapaliny, kontrola PH a seřízení světlometů (1 200 korun).

Tipy závěrem

Jestli vám jde čistě o ekonomiku provozu, můžete ušetřit pořízením elektromobilu z druhé ruky. Už dnes je na českém trhu k dispozici necelá tisícovka ojetých elektrovozů. Všechno se bude odvíjet od vašeho konkrétního nasazení v provozu. Můžete-li nabíjet doma z FVE, například o víkendu, z vlastní zkušenosti vím, že z přebytků energie můžete nabíjet až 8 měsíců v roce. I při nabíjení ve zvýhodněném tarifu přes noc se dostanete na cenu kolem 3 korun za kWh, a to se na následné ceně za provoz projeví.

Na druhou stranu, pokud jezdíte do vedlejší vesnice pár kilometrů a nenajedete za rok ani 10 tisíc kilometrů, jezdíte 15 let starou ojetinou, elektromobil se vám po finanční stránce asi nikdy nevyplatí. Pro jeho rozumnou návratnost je potřeba najet alespoň 15—20 tisíc kilometrů ročně a mít nejlépe možnost nabíjet doma. Stále tedy platí, že elektromobily jsou poměrně drahé a nevyplatí se každému.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Kdy se vyplatí elektromobil? Spočítali jsme to, výsledek není příliš lichotivý

  • Elektromobily stále nejsou cenově dostupné široké veřejnosti
  • Vysoká počáteční investice je ale vykoupena následným levným provozem
  • Po kolika kilometrech se vyplatí elektrická varianta totožného vozu?
Elektrický Peugeot e-208

Elektrický Peugeot e-208

I přes stále rostoucí ceny konvenčních vozů panuje mezi elektromobily a spalovacími vozy značný cenový rozdíl. U elektrického vozu je tato počáteční investice vynahrazena následným levným a takřka bezúdržbovým provozem. Pro porovnání jsme si vybrali Peugeot 208, který je k dostání jak ve verzi se spalovacím motorem, tak i jako elektromobil.

Bratrovražedný souboj — Spalovací 208 vs. elektrická verze

Pro takové srovnání je potřeba znát kupní cenu obou vozů. Benzínová 208 ve výbavě Allure s motorem 1.2 Puretech vychází na 498 tisíc s DPH. Elektrická e-208 se stejnou výbavou stojí rovných 800 tisíc s DPH.

Pro úplnost doplníme, že výbava benzínové verze byla navýšena o pár prvků, které elektrická varianta nabízí už v základu. Výkon tu bude stále rozdílný, jelikož spalovací verze nabízí 74 kW oproti 100 kW u e-208. Rozdíl činí 302 tisíc korun, to už je částka, za kterou pořídíte další malý spalovací vůz.

Srovnání ceny elektrické e-208 s benzínovou verzí Peugeotu 208

Srovnání ceny elektrické e-208 s benzínovou verzí Peugeotu 208


Čtěte také: Jaká je dlouhodobá spotřeba elektromobilu Peugeot e-208?


Jaká data do výpočtu zahrneme?

Budeme vycházet z následujících dat. U elektromobilu počítejme s cenou nabíjení 4,90 Kč/kWh dle vývoje ceny energií od roku 2017 do současnosti (zdroj zde a zde). Částka může být nižší, pokud nabíjíte za levnější tarif doma či z FVE, ale také vyšší, když používáte výhradně rychlonabíjení na veřejných stanicích. Oficiální spotřeba je 15,5 kWh/100 km. Z následného servisu obou vozů vyřadíme společné díly jako veškeré podvozkové části, brzdy (i když u elektrické verze vydrží mnohem vetší nájezd), pneumatiky atp.

Průměrnou cenu za benzin budeme počítat podle vývoje cen od roku 2017 do března 2022, litr Naturalu 95 tak vychází na 31,90 Kč (data vychází z reálných cen na čerpacích stanicích). Nebudeme tedy zatím věštit, kolik bude stát palivo za několik let, ale budeme počítat průměrné ceny za posledních 5 let. Kombinovaná spotřeba vozu je dle výrobce 4,2 l/100 km, realita bude jiná, ale vycházejme z oficiálních dat.

Značnou část výdajů spalovacího vozu tvoří servis. Zde počítáme oficiální ceny autorizovaného servisu Peugeot. Vůz budeme servisovat v pravidelných a předem stanovených intervalech dle výrobce. U elektromobilu se bude provádět běžná kontrola vozu, výměna pylového filtru, výměna brzdové kapaliny, kontrola PH chladící kapaliny a seřízení světlometů taktéž v oficiálních intervalech.

Malý městský elektromobil Peugeot e208

Malý městský elektromobil Peugeot e208


Čtěte také: Test Peugeot e-208 – Šelma na baterky


Čísla nejsou příliš lichotivá

V naší simulaci si uvedeme 3 příklady řidiče, který najede 15 tisíc, 20 tisíc a 30 tisíc kilometrů ročně po dobu 10 let. Z uvedené tabulky níže můžeme vidět, že ani po ujetých 200 tisících kilometrech se s konečnou sumou nedorovnáte celkové náklady na elektromobil. Museli byste najet necelých 300 tisíc kilometrů, abyste této mety dosáhli.

Porovnání nákladů při průměrné ceně benzinu 31,90 Kč

Porovnání nákladů při průměrné ceně benzinu 31,90 Kč/litr a 4,90 Kč/kWh

Co když budeme vycházet z dnešních cen benzinu?

Pokud do výpočtu zaneseme dnešní více odpovídající ceny benzinu (40 Kč/litr), bude návratnost vycházet o něco lépe. I tak se stále bavíme o bodu zlomu ve zhruba 260 tisících kilometrech.

Porovnání nákladů při průměrné ceně benzinu 40 Kč/litr

Porovnání nákladů při průměrné ceně benzinu 40 Kč/litr a 4,90 Kč/kWh

Proč tomu tak je?

Vycházíme z oficiálních hodnot a na spotřebu 4,2 l/100 km v reálném provozu zapomeňte. Budete se pohybovat v rozmezí 5—6 litrů benzinu na sto kilometrů. U elektromobilu můžete na druhou stranu nabíjet z domácí FVE nebo u vybraných obchodů zcela zdarma. Tím srazíte návratnost na zhruba 150 tisíc kilometrů (servis e-208 po 10 letech 29 500 korun + pořizovací cena 800 tisíc = 829 500 korun, čili prakticky stejná částka jako celkové náklady u benzinové 208 po 150 tisících kilometrech).

Záleží jen na vás, za jak dlouho takovou porci kilometrů dokážete urazit, někomu se to povede za 3 roky, jinému to bude trvat i 10 a více let. V potaz je také potřeba brát vyšší zůstatkovou hodnotu elektromobilu při následném prodeji oproti spalovacímu vozu. Zde je krásně vidět, jak funguje spojení fotovoltaiky a elektromobilu — nejste závislí na situaci na trhu s PHM a čerpáte do svého vozu čistou energii přímo ze slunce.

Berte tyto výpočty s velkou rezervou, do rovnice vstupuje mnoho proměnných a nejvíce bude záležet, kde a za kolik budete nabíjet nebo tankovat a podle toho se dokáže návratnost pohybovat od 150 tisíc až do zhruba 260 tisíc kilometrů.

Peugeot e-208, logo elektromobilu

Peugeot e-208, logo elektromobilu


Čtěte také: Peugeot e-2008 GT by byl dokonalý vstupní elektromobil, kdyby neopakoval chyby koncernu


Spočítejte si návratnost podle vašeho nájezdu

Pokud si chcete spočítat návratnost elektromobilu při vašem stylu používání, je to poměrně jednoduché. Průměrná spotřeba × cena PHM /100 + cena za servis na 1 km (u každého vozu bude zcela jiná, v našem případě vychází na zhruba 0,45 Kč) = cena na 1 ujetý kilometr. Pak záleží na vás, kolik kilometrů plánujete s autem urazit a kdy se vám vyšší pořizovací cena elektromobilu vrátí (a jestli vůbec).

Jak spočítat návratnost u elektromobilu? Úplně stejně, jen částka za servis bude zcela odlišná. U e-208 se souhrnná cena za servis nemění v závislosti na nájezdu. Servisní interval je jeden rok. Při servisní prohlídce se tak mění pylový filtr, doplňuje se voda do ostřikovačů a dělá se kontrola vozu (2 500 korun). Každé dva roky vůz čeká výměna brzdové kapaliny, kontrola PH a seřízení světlometů (1 200 korun).

Tipy závěrem

Jestli vám jde čistě o ekonomiku provozu, můžete ušetřit pořízením elektromobilu z druhé ruky. Už dnes je na českém trhu k dispozici necelá tisícovka ojetých elektrovozů. Všechno se bude odvíjet od vašeho konkrétního nasazení v provozu. Můžete-li nabíjet doma z FVE, například o víkendu, z vlastní zkušenosti vím, že z přebytků energie můžete nabíjet až 8 měsíců v roce. I při nabíjení ve zvýhodněném tarifu přes noc se dostanete na cenu kolem 3 korun za kWh, a to se na následné ceně za provoz projeví.

Na druhou stranu, pokud jezdíte do vedlejší vesnice pár kilometrů a nenajedete za rok ani 10 tisíc kilometrů, jezdíte 15 let starou ojetinou, elektromobil se vám po finanční stránce asi nikdy nevyplatí. Pro jeho rozumnou návratnost je potřeba najet alespoň 15—20 tisíc kilometrů ročně a mít nejlépe možnost nabíjet doma. Stále tedy platí, že elektromobily jsou poměrně drahé a nevyplatí se každému.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."