Zlaté časy silniční dopravy v Česku! Jaké změny slibuje nová vláda?
- Nastupující vládě byl kabinetem schválen nový program, který se mimo jiné týká i dopravy
- V několika bodech se rozebírá například vývoj infrastruktury, bezpečnosti a mnoho dalšího
- Do roku 2025 bychom se mohli dočkat 200 km nových dálnic a transformace ŘSD

Kabinet ve čtvrtek schválil program vlády, se kterým bude ve středu 12. ledna vystupovat před Poslaneckou sněmovnou. Jedním z bodů programu je i otázka dopravy, kterou při splnění všech slibů čekají zlaté časy. Zásadní pokrok by měl přijít v oblasti infrastruktury silnic, bezpečnosti, legislativy ale i digitalizace. Zde je výběr toho nejdůležitějšího.
Jaké změny plánuje nová vláda?
Dokument začíná jako vždy preambulí, která slouží jako jakási předmluva a souhrn věcí, na které se bude zbytek textu zaměřovat. Již zde se dozvídáme, že jedním z klíčových úkolů státu bude dostavba chybějící dopravní infrastruktury a zajištění jejího provozu. Bezpečné a funkční spojení považuje nová vláda za naprostou prioritu v oblasti dopravy.
Na několika málo řádcích preambule přišla řeč i na snahu zkvalitnění veřejné dopravy, zajištění stabilního rozpočtu pro dopravu, co nejširší využití moderních technologií a snahu o digitalizaci. Rozvoji infrastruktury se program dále věnuje hned v prvním bodě dokumentu. Vláda se chce zaměřit především na pokračování stavby Pražského okruhu, a dostavbu dálnic D35, D1 a mnoha dalších.
Celkově bychom se mohli do roku 2025 dočkat až 200 kilometrů nových dálnic. Důraz bude kladen i na silnice první třídy, jejichž zhotovení by mělo pomoci především městům a obcím, které trpí velkou hustotou tranzitní dopravy. Také by se měl zvednout počet odpočívadel a odstavných ploch na dálnicích a silnicích I. třídy.
Nepřehlédněte: Začal platit nový zákon o předjíždění cyklistů. Na co si dát pozor, ať nemusíte platit?

Důraz na bezpečnost na silnicích
Změn by se mohla dočkat i bezpečnost na silnicích. Vláda Petra Fialy plánuje zvýšenou podporu realizace souboru opatření Besip 2021 – 2030, které soustředí svou pozornost především na regulaci rychlosti, edukaci mladých řidičů nebo snahu o odstranění nehodových míst.
Dle tohoto bodu by měly přijít i vyšší postihy za opravdu nebezpečné přestupky a snížení postihů za přestupky vyloženě banální. V plánu je i rozvoj inteligentních dopravních systémů, zvýšení maximální rychlosti na 150 km/h u dálnic vybavených moderní telematikou nebo odstraňování nelegálních billboardů u dálnic.
Ředitelství silnic a dálnic bude minulostí
Poslední bod, který stojí za to zmínit, nese název „Legislativa, administrativa a digitalizace dopravy“. Ten nám nastíní plán vlády transformace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na státní podnik Správa dálnic a silnic (SDS), který by měl být efektivnější při přípravě, realizaci a zabezpečení údržby a provozu staveb.
Tohoto kroku bychom se měli dočkat do konce roku 2023. O dva roky později by měla být dokončena digitalizace resortu dopravy, tak aby bylo možné využívat on-line služeb spojených s dopravními agendami. Výměnu řidičského průkazu, nebo změny v registru tak vyřídíte po internetu. Celý program najdete na webových stránkách vlada.cz.