Zimní hrátky s elektromobilem Hyundai Ioniq 5 N. Máte se na co těšit!

Martin Skořepa
  • Jihokorejci chystají ostrý elektromobil Hyundai Ioniq 5 N
  • Představení proběhne v červenci 2023
  • Čekání si můžeme zkrátit videem, jak automobilka s autem řádí při testování
Hyundai Ioniq 5 N při testování v extrémních podmínkách
Hyundai Ioniq 5 N při testování v extrémních podmínkách

Automobilka Hyundai testuje ve švédském Arjeplogu stále ještě oficiálně nepředstavený model Ioniq 5 N. Jedná se o první masově vyráběný elektrický vůz výkonnostní série N, který bude odhalený v červenci 2023. Tento ostrý elektromobil kombinuje platformu E-GMP s technologiemi a zkušenostmi z motorsportu značky N.

Hyundai Ioniq 5 N se blíží

Automobilka testuje model Hyundai Ioniq 5 N v extrémních arktických podmínkách, včetně povětrnostních podmínek, na zimním testovacím polygonu Hyundai Mobis v Arjeplogu. Nový model by měl být prvním ze série vysokovýkonných elektrických vozů značky N.

Vývojový tým Hyundai N také vydal první teaser, který signalizuje posun v evoluci značky a novou řadu vysokovýkonných elektrických vozidel. Půjde o první elektrické auto značky N s pohonem všech kol. Návrháři pracují na dokonalém balancu mezi zábavným charakterem vozu a jeho bezpečností a predikovatelností na subnulových teplotách.


Čtěte také: Tenhle update se nepovedl. Elektromobil Hyundai Ioniq 5 proměnil v „hlemýždě“


Na jaké technologie se můžeme těšit?

Mimořádné schopnosti modelu Ioniq 5 N pro ostrou jízdu zatáčkami umocňuje systém N Drift Optimizer, který dokáže řidiči poskytnout jízdní režim pro „driftování“, tedy průjezd zatáčkou řízeným smykem. Za tím účelem optimalizuje rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola, velikost točivého momentu, tuhost odpružení, ovládací síly na volantu a činnost elektronického samosvorného diferenciálu e-LSD (electronic-Limited Slip Differential).

Systém e-LSD byl speciálně nastaven pro Ioniq 5 N. Elektronická řídicí jednotka sleduje signály ze senzorů otáčení kol a na jejich základě precizně určuje okamžiky, kdy příslušné kolo vyžaduje více točivého momentu, aby se zvýšila celková adheze vozu. To znamená, že e-LSD zlepšuje ovladatelnost při průjezdu zatáčkou a rychlé jízdě na závodním okruhu, ale také za nepříznivých provozních podmínek, například na kluzkém ledu nebo v hlubokém sněhu. Obecně se dá říci, že e-LSD plní stejnou funkci jako konvenční samosvorný diferenciál LSD, ale reaguje rychleji a precizněji, což je mimořádně důležité vzhledem k rychlejšímu nárůstu točivého momentu u elektromotorů v porovnání se spalovacími motory.

Ioniq 5 N navíc využívá funkci N Torque Distribution, která optimalizuje rozdělování točivého momentu v různých jízdních režimech. Řidič si tak může zvolit velikost točivého momentu přenášeného na přední a zadní kola. Mezi systémy N Torque Distribution a e-LSD probíhá vzájemná spolupráce, aby bylo možné plynule měnit poměr rozdělování hnací síly při jejím přenosu na všechna čtyři kola. Oba systémy se vyznačují rychlými reakcemi na okamžitý nárůst hnací síly a její nepřerušovaný přenos, který je pro elektromobily typický – a to dokonce i v podmínkách s extrémně nízkou adhezí, které se vyskytují například v Arjeplogu.

„Stejně jako optimalizujeme nastavení našich sportovních modelů N v ostrých zatáčkách na Nürburgringu, tak je zdokonalujeme rovněž v ostrých zatáčkách a na zledovatělém povrchu našeho zkušebního polygonu v Arjeplogu. Cílem je zajistit, aby naše vozy N podávaly maximální výkony také v nejextrémnějších zimních podmínkách. S hrdostí můžeme potvrdit, že Ioniq 5 N svými všestrannými vlastnostmi perfektně splňuje naše přísná kritéria, a to nejen z hlediska sportovních výkonů. Věříme, že jako první sériově vyráběný model N s elektrickým pohonem naváže na dosavadní úspěchy značky N,“ řekl Till Wartenberg, viceprezident N Brand Management a sub-divize motorsportu, Hyundai Motor Company.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články