Automobilový průmysl dostává jednu ránu za druhou, skoro by se dalo říct. Nejdříve pandemie Covid-19, což zapříčinilo velké uzavírky fabrik, omezení výroby i prodeje, ale i nedostatek čipů a jiných komponent. Pak začala válka Ruska na Ukrajině, a to vedlo k dalšímu prohloubení problémů, včetně zdražení elektřiny.
Někteří si se situací poradili lépe, jiní hůře. Mezi ty, kteří vycházejí z krizí posledních spíše jako vítězové, patří americká Tesla. Automobilka, o které škarohlídi rádi tvrdí, že již brzy zbankrotuje. Popravdě k tomu ale měla blízko jen v roce 2018 při problematické výrobě Modelu 3 a od té doby je na tom lépe, než klasické, velké automobilky.
Jedním z ukazatelů, jak si firma vede a v jaké je celkové kondici, slouží Z-score. To je rovnice, která byla poprvé publikována již v roce 1968 profesorem financí Edwardem I. Altmanem. Bylo zjištěno, že Z-score v 70-90 % případů koreluje s bankrotem společnosti. Také bylo prokázáno, že firmy, co zbankrotují, mají obvykle v posledních letech špatné Z-score.
V případě Tesly je toto Z-score aktuálně 12.0 a v automobilovém sektoru jde o jednu z nejvyšších hodnot, tedy Tesla má v současnosti podle této metriky vůbec nejdále k bankrotu ze všech automobilek. Největší automobilka na světě, Toyota, má Z-score 5.7, dále Volkswagen 5.5, či Porsche 9.9, přičemž za hraniční „tísňové“ pásmo se bere hodnota 1.8 a nižší.
Čtěte také: Exkurze v Tesla Gigafactory? Neskutečná podívaná a důkaz, jak konkurence ztrácí
V příštích letech se hned několik automobilek může a nejspíše i bude potýkat z vážnými finančními problémy. Pokud jde o klasické automobilky, tak ty nejvíce ohrožuje nástup elektromobility, ale také vzestup čínských společností. Nicméně jen několik výrobců aut se pohybuje „na hraně“ a může to znamenat budoucí problémy. Pozor by si měly dávat automobilky Ford a GM, jejichž Z-score je jen 1.1, resp. 1.2 bodů.
Pokud se bavíme o výrobcích elektromobilů, tak zde je situace zdá se o něco horší. Například Nikola Motors (Nikola Corporation) slibující elektrické tahače má Z-score dokonce záporné, a to -3.9 bodů. Dále jsou na tom velmi špatně Rivian (Rivian Automotive) a Lucid Motors (Lucid Group), jejichž Z-score je 0,4, resp. 0.8 bodů. Pohybují se tedy už nějakou dobu za hraniční zónou a pokud se něco zásadně nezmění, tyto 3 firmy zbankrotují.
Automobilový průmysl dostává jednu ránu za druhou, skoro by se dalo říct. Nejdříve pandemie Covid-19, což zapříčinilo velké uzavírky fabrik, omezení výroby i prodeje, ale i nedostatek čipů a jiných komponent. Pak začala válka Ruska na Ukrajině, a to vedlo k dalšímu prohloubení problémů, včetně zdražení elektřiny.
Někteří si se situací poradili lépe, jiní hůře. Mezi ty, kteří vycházejí z krizí posledních spíše jako vítězové, patří americká Tesla. Automobilka, o které škarohlídi rádi tvrdí, že již brzy zbankrotuje. Popravdě k tomu ale měla blízko jen v roce 2018 při problematické výrobě Modelu 3 a od té doby je na tom lépe, než klasické, velké automobilky.
Jedním z ukazatelů, jak si firma vede a v jaké je celkové kondici, slouží Z-score. To je rovnice, která byla poprvé publikována již v roce 1968 profesorem financí Edwardem I. Altmanem. Bylo zjištěno, že Z-score v 70-90 % případů koreluje s bankrotem společnosti. Také bylo prokázáno, že firmy, co zbankrotují, mají obvykle v posledních letech špatné Z-score.
V případě Tesly je toto Z-score aktuálně 12.0 a v automobilovém sektoru jde o jednu z nejvyšších hodnot, tedy Tesla má v současnosti podle této metriky vůbec nejdále k bankrotu ze všech automobilek. Největší automobilka na světě, Toyota, má Z-score 5.7, dále Volkswagen 5.5, či Porsche 9.9, přičemž za hraniční „tísňové“ pásmo se bere hodnota 1.8 a nižší.
Čtěte také: Exkurze v Tesla Gigafactory? Neskutečná podívaná a důkaz, jak konkurence ztrácí
V příštích letech se hned několik automobilek může a nejspíše i bude potýkat z vážnými finančními problémy. Pokud jde o klasické automobilky, tak ty nejvíce ohrožuje nástup elektromobility, ale také vzestup čínských společností. Nicméně jen několik výrobců aut se pohybuje „na hraně“ a může to znamenat budoucí problémy. Pozor by si měly dávat automobilky Ford a GM, jejichž Z-score je jen 1.1, resp. 1.2 bodů.
Pokud se bavíme o výrobcích elektromobilů, tak zde je situace zdá se o něco horší. Například Nikola Motors (Nikola Corporation) slibující elektrické tahače má Z-score dokonce záporné, a to -3.9 bodů. Dále jsou na tom velmi špatně Rivian (Rivian Automotive) a Lucid Motors (Lucid Group), jejichž Z-score je 0,4, resp. 0.8 bodů. Pohybují se tedy už nějakou dobu za hraniční zónou a pokud se něco zásadně nezmění, tyto 3 firmy zbankrotují.