Výrobce nákladních vozidel Nikola Motors je ve vážných finančních potížích
Jejich náklady mnohonásobně převyšují prodeje a marže
Společnost nejspíše nepřežije do dalšího roku
Společnost Nikola Motors zabývající se výrobou elektrických tahačů a nákladních vozidel potvrzuje, že má obavu o svojí budoucnost. Jejich nedávno zveřejněné anylýzy zmiňují nejistotu dostatku financí na udržení vývoje a výroby po konci letošního roku. Zatím ale pokračují dále.
Pomalá a drahá výroba nejspíše společnosti Nikola Motors srazí vaz
I přes zachování provozu je nyní zřejmé, že s každým čtvrtletím společnost Nikola Motors vykáže velké ztráty. Jejich jedinou záchranou je moment, kdy se na prodejích konečně začnou projevovat vyšší marže. A k tomu bohužel nemusí dojít. V posledním čtvrtletí minulého roku vykázala firma obrat šest a půl milionu dolarů, což tvoří pouhou sedminu z celkového prodeje.
V loňském roce společnost vyrobila 258 kusů modelu Nikola Tre a 131 jich doručila do dealerské sítě. Tyto vozy vydělaly společnosti necelých 51 milionů. Jenže jejich výroba a distribuce přišla na 155 milionů. To je roční ztráta přesahující 100 milionů dolarů. Průměrná cena jednoho vozu činila v závěru roku 374 tisíc dolarů. Jde zhruba o osm a čtvrt milionu korun.
Každoroční ztráta v minulých letech se vyšplhala na 784 milionů v loňském roce a 690 milionů v roce předešlém. Aktuálně se tak Nikola Motors potýká s akumulovanou ztrátou okolo dvou miliardové hranice. Proto současné čtvrtletí, které se pomalu blíží ke svému konci, firma doručí zákazníkům třicet až padesát nových kusů tahačů. Tím by si měli zajistit příjem v rozmezí 10 až 17 milionů dolarů.
V letošním roce se odhaduje doručení až 350 tahačů. Pomalejší výroba je částečně způsobena i chybějící nabíjecí infrastrukturoou pro takto velké stroje. Jejich náročnost je oproti osobním vozidlům mnohonásobná. Společnost Nikola Motors je schopná svým klientům dodávat i nabíječky, ale k rozvoji veřejené sítě nijak více nepřispívá. Vzhledem k jejich finanční situaci se tomuto postoji ale nelze nedivit.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.