Volvo Trucks začíná koketovat s vodíkem. Brzdou je hlavně nedostačující infrastruktura
- Volvo vyvíjí náklaďák s palivovými články
- Projekt brzdí nedostatek infrastruktury
- Vodíkový pohon zaujal i další automobilky

Firma Volvo Trucks již vozidla s elektrickým pohonem prodává, nyní ale experimentuje také s vozidly na vodíkové palivové články.
Volvo představilo náklaďák s palivovými články
Společnost v pondělí představila své první nákladní vozy s palivovými články s dojezdem 600 mil (966 km), 15minutovou dobou doplňování paliva a přepravní kapacitou 65 tun. Vůz používá dva palivové články s kombinovanou kapacitou 300 kW, dodávané firmou Celltronic, společným podnikem firem Volvo Group a Daimler AG.
Volvo k palivovým článkům zaujímá pragmatický přístup. Kromě baterií a obnovitelných paliv, například bioplynu, je považuje za jednu ze tří možností snížení emisí uhlíku. Společnost se nesnaží o krkolomné tempo vývoje a uvádí, že zákaznické pilotní projekty začnou za několik let a s komercializací se počítá později v průběhu desetiletí.

Čtěte také: Volvo Trucks otevře svou první továrnu na baterie, provoz zajistí obnovitelné zdroje
Jen zelený vodík dává smysl
Volvo dále uvádí, že pomalejší tempo částečně způsobuje nedostatek infrastruktury pro doplňování paliva a zeleného vodíku. Pouze vodík, který se vyrábí z obnovitelných zdrojů energie, poskytuje výhody v oblasti emisí. Jiné metody výroby mohou být stále uhlíkově náročné.
Dynamika vývoje silničních vozidel s palivovými články se do značné míry přesunula z osobních automobilů na užitková nákladní vozidla. Vývojem se současně zabývá několik výrobců. Daimler spolupracuje na přestavbě některých starších nákladních vozidel na pohon s palivovými články se společností Cummins.

Čtěte také: Vyrobeno ve Švédsku! Volvo Trucks spouští prodej těžkých elektronáklaďáků
Centrem vodíkové dopravy bude Kalifornie
General Motors plánuje dodávat své palivové články společnosti Navistar pro projekt nákladního automobilu na dlouhé vzdálenosti. Toyota již několik let testuje prototyp palivových článků v přístavech Los Angeles a Long Beach, a také plánuje spustit výrobu palivových článků ve Spojených státech.
Jako centrum nákladních vozidel s palivovými články v USA se rýsuje Kalifornie. Hyundai zde plánuje testovat své nákladní vozy Xcient Fuel Cell a jeho obchodní skupina chce do roku 2035 umístit na kalifornské silnice 70 tisíc nákladních vozidel s palivovými články.
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.