Vodíková mobilita v Česku je pomalu na vzestupu, a po nedávném otevření prvních veřejných vodíkových stanic nyní dochází také historicky k prvnímu nasazení vodíkového autobusu do běžného provozu v rámci MHD. Prvenství patří Praze.
Praha začala testovat v běžném provozu první vodíkový autobus, kterým je model Škoda 36 BB H’City. Jeho dojezd činí až 350 kilometrů, spotřeba by měla být zhruba 10 kg vodíku na 100 km ujeté vzdálenosti. Následné doplnění paliva v podobě vodíku pod tlakem 350 barů má být otázkou jen zhruba 10 minut.
Pilotní provoz je nastaven na 2 roky, přičemž může být prodloužen až na celkem 4 roky. Za každý ujetý kilometr bude DPP v rámci pronájmu platit 54 Kč bez DPH, což při ročním plánovaném nájezdu kolem 50 tisíc kilometrů vychází na zhruba 2,7 milionu korun ročně.
Čtěte také: Toyota zvedne dojezd u vodíkových elektromobilů. Kolik nově ujedou?
Praha nasadila vodíkový autobus na linku č. 170, která jezdí z barrandovského sídliště (Pražská čtvrť) do Jižního Města, a to přes Braník, Budějovickou, Spořilov a Háje, tedy hned přes několik zastávek metra. Její délka je 40 km, doba jízdy kolem 2 hodin (20 km tam + 20 km zpátky, tedy 1 hodinu tam + 1 hodinu zpátky – pozn. redakce).
Pro otestování autobusu na vodík byla tato metrobusová linka vybrána nejen kvůli délce, ale také výškovému profilu i například tomu, že jí obsluhují standardní autobusy. Vodík se tankuje na samoobslužné vodíkové stanici na Barrandově.
Předpokládaný denní nájezd během července je 215 km, přičemž autobus pojede jen 8× denně v pracovní dny, na srpen je plánováno spuštění celotýdenního zkušebního provozu na túrových pořadích linky 170, jejichž denní výkon se pohybuje okolo 300 km.
*Vše zatím jen v pracovní dny.
„Vodíková technologie je ze stávajících možností alternativních, lokálně bezemisních pohonů zatím nejdražší. Pořizovací náklady vozidla jsou ve srovnání s referenčním naftovým zhruba čtyřnásobné, provozní pak dvojnásobné,“ uvedl ředitel DPP, Petr Witowski.
Praha chce stejně jako u předchozích nových technologií nejdříve pořádně otestovat, jak se bude vodíkový autobus projevovat v reálném provozu. Stejným způsobem DPP přistupoval také k otestování hybridních autobusů, dvoupólově nabíjených elektrobusů, i tzv. parciálních trolejbusů.
Vodíková mobilita v Česku je pomalu na vzestupu, a po nedávném otevření prvních veřejných vodíkových stanic nyní dochází také historicky k prvnímu nasazení vodíkového autobusu do běžného provozu v rámci MHD. Prvenství patří Praze.
Praha začala testovat v běžném provozu první vodíkový autobus, kterým je model Škoda 36 BB H’City. Jeho dojezd činí až 350 kilometrů, spotřeba by měla být zhruba 10 kg vodíku na 100 km ujeté vzdálenosti. Následné doplnění paliva v podobě vodíku pod tlakem 350 barů má být otázkou jen zhruba 10 minut.
Pilotní provoz je nastaven na 2 roky, přičemž může být prodloužen až na celkem 4 roky. Za každý ujetý kilometr bude DPP v rámci pronájmu platit 54 Kč bez DPH, což při ročním plánovaném nájezdu kolem 50 tisíc kilometrů vychází na zhruba 2,7 milionu korun ročně.
Čtěte také: Toyota zvedne dojezd u vodíkových elektromobilů. Kolik nově ujedou?
Praha nasadila vodíkový autobus na linku č. 170, která jezdí z barrandovského sídliště (Pražská čtvrť) do Jižního Města, a to přes Braník, Budějovickou, Spořilov a Háje, tedy hned přes několik zastávek metra. Její délka je 40 km, doba jízdy kolem 2 hodin (20 km tam + 20 km zpátky, tedy 1 hodinu tam + 1 hodinu zpátky – pozn. redakce).
Pro otestování autobusu na vodík byla tato metrobusová linka vybrána nejen kvůli délce, ale také výškovému profilu i například tomu, že jí obsluhují standardní autobusy. Vodík se tankuje na samoobslužné vodíkové stanici na Barrandově.
Předpokládaný denní nájezd během července je 215 km, přičemž autobus pojede jen 8× denně v pracovní dny, na srpen je plánováno spuštění celotýdenního zkušebního provozu na túrových pořadích linky 170, jejichž denní výkon se pohybuje okolo 300 km.
*Vše zatím jen v pracovní dny.
„Vodíková technologie je ze stávajících možností alternativních, lokálně bezemisních pohonů zatím nejdražší. Pořizovací náklady vozidla jsou ve srovnání s referenčním naftovým zhruba čtyřnásobné, provozní pak dvojnásobné,“ uvedl ředitel DPP, Petr Witowski.
Praha chce stejně jako u předchozích nových technologií nejdříve pořádně otestovat, jak se bude vodíkový autobus projevovat v reálném provozu. Stejným způsobem DPP přistupoval také k otestování hybridních autobusů, dvoupólově nabíjených elektrobusů, i tzv. parciálních trolejbusů.