V Česku byla otevřena druhá veřejná vodíková čerpačka. Je „vodíková elektromobilita“ budoucností?

  • V Česku byla dnes otevřena druhá veřejná čerpací stanice na vodík
  • Vyrostla na benzínce Orlen Benzina na pražském Barrandově
  • Do tří let má v Česku vyrůst celkem 12 těchto „vodíkových čerpaček“
Vodíkové auto

Vodíkové auto, ilustrační | foto: LeasePlan

Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol začala ve své síti čerpacích stanic Orlen Benzina nabízet nový druh paliva s nulovými emisemi při jeho použití. Na čerpací stanici na pražském Barrandově uvedla do provozu vodíkový plnicí stojan pro automobily, nákladní vozidla a autobusy.

Druhá čerpací stanice na vodík v Česku, první v Praze

V Česku vyrostla v pořadí teprve druhá veřejná čerpací stanice na vodík, resp. první v Praze. Historie s veřejně přístupnou vodíkovou čerpačkou pro běžné zákazníky (nikoliv firmy – v provozu již byla čerpačka v Neratovicích – pozn. redakce) se začala psát vloni koncem června ve Vítkovicích, kde vyrostla první veřejná čerpačka.

Zavedení nabídky vodíkového paliva je v souladu se strategií bezemisního rozvoje skupiny Orlen Unipetrol a navazuje na unijní a národní priority v oblasti rozvoje veřejné infrastruktury pro čistou mobilitu. Do roku 2030 chce Orlen Unipetrol provozovat 28 vodíkových plnicích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích.

„Postupně realizujeme cíle našeho strategického rozvoje směrem k emisní neutralitě, které chceme dosáhnout nejpozději do roku 2050. Klademe důraz na rozvoj petrochemického segmentu, dekarbonizaci, digitalizaci, recyklaci a využívání alternativní zdrojů energie včetně biopaliv a vodíku. Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ popsal rozvojové plány skupiny Orlen Unipetrol její generální ředitel Tomasz Wiatrak.

Vodíková čerpací stanice v Praze na Barrandově, Orlen Benzina

Vodíková čerpací stanice v Praze na Barrandově, Orlen Benzina


Čtěte také: Vodíková auta jsou v osobní dopravě úplně k ničemu, myslí si šéf Volkswagenu


Projekt využil dotace

Ministerstvo dopravy výstavbu vodíkové stanice na Barrandově podpořilo v rámci Operačního programu doprava 2. „Dle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic a 80 stanic pak do roku 2030,“ řekl ministr Martin Kupka a současně upozorňuje, že dané cíle ještě nereflektují aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu každých 200 km na hlavní síti TEN-T. „V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility,“ uzavřel ministr Kupka.

Orlen Unipetrol je v budování infrastruktury alternativních pohonů velmi aktivní. Ve své síti Orlen Benzina, která je se 431 stanicemi nejširším řetězcem v Česku, nabízí vedle klasických pohonných hmot i řadu alternativních energií. Na 56 čerpacích stanicích je k dispozici zkapalněný ropný plyn (LPG), na 46 stanicích lze načerpat stlačený zemní plyn (CNG) a na 55 stanicích je k dispozici celkem 225 dobíjecích bodů pro elektromobily.

„Ke stávajícím klasickým i alternativním pohonným hmotám a elektrické energii nyní přidáváme také vodík, který zásadně rozšíří možnosti rozvoje nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy. Rozšiřování nabídky na našich čerpacích stanicích je plně v souladu se strategií rozvoje naší skupiny a navazuje na unijní a národní priority v oblasti rozvoje veřejné infrastruktury pro čistou mobilitu,“ řekl Tomasz Wiatrak a dodal: „Plnicí stanice Orlen Benzina na pražském Barrandovu je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. Další vodíkovou stanici otevřeme v létě v Litvínově.“

Vodíková čerpací stanice v Praze na Barrandově, Orlen Benzina

Slavnostní otevření první pražské a v Česku v pořadí teprve druhé veřejné čerpačky na vodík

Auta na vodík jsou vlastně elektromobily

Vozidla na vodíkový pohon jsou v podstatě elektromobily. Svou energii ale nečerpají z baterií, nýbrž prostřednictvím reakce vodíku s kyslíkem v palivových článcích za vzniku vody. Zásadní výhodou vodíkových vozidel oproti stávajícím bateriovým elektromobilům je dlouhý dojezd a krátká doba plnění, která je srovnatelná s tankováním benzinových a naftových automobilů. Vodíkových aut zatím v Česku jezdí několik desítek. V roce 2030 by však podle odhadů Ministerstva dopravy České republiky mohlo být na českých silnicích až 50 000 vozů na vodíkový pohon.

„Vodík v následujících letech doplní bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravných službách na silnici i železnici. Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme 80 tisíc tun vodíku a již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci elektrické energie s ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře. Do roku 2030 chceme vyrábět 4,5 tisíce tun vodíku s nízkou uhlíkovou stopou, což představuje pohon pro zhruba 30 tisíc automobilů,“ uzavřel Tomasz Wiatrak.

Slavnostní akt

Slavnostní akt

Cenou vodík konkurovat nemůže

Plnicí stanice Orlen Benzina na pražském Barrandově je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů.

Cena vodíku na čerpacích stanicích Orlen Benzina byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram, takže při spotřebě vodíkového auta vychází průměrně na zhruba 2,80 korun za kilometr. To je výrazně více, než v případě bateriových elektromobilů, ale i spalovacích aut, u kterých je provoz dražší než v případě čistě elektrického pohonu.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

V Česku byla otevřena druhá veřejná vodíková čerpačka. Je „vodíková elektromobilita“ budoucností?

  • V Česku byla dnes otevřena druhá veřejná čerpací stanice na vodík
  • Vyrostla na benzínce Orlen Benzina na pražském Barrandově
  • Do tří let má v Česku vyrůst celkem 12 těchto „vodíkových čerpaček“
Vodíkové auto

Vodíkové auto, ilustrační | foto: LeasePlan

Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol začala ve své síti čerpacích stanic Orlen Benzina nabízet nový druh paliva s nulovými emisemi při jeho použití. Na čerpací stanici na pražském Barrandově uvedla do provozu vodíkový plnicí stojan pro automobily, nákladní vozidla a autobusy.

Druhá čerpací stanice na vodík v Česku, první v Praze

V Česku vyrostla v pořadí teprve druhá veřejná čerpací stanice na vodík, resp. první v Praze. Historie s veřejně přístupnou vodíkovou čerpačkou pro běžné zákazníky (nikoliv firmy – v provozu již byla čerpačka v Neratovicích – pozn. redakce) se začala psát vloni koncem června ve Vítkovicích, kde vyrostla první veřejná čerpačka.

Zavedení nabídky vodíkového paliva je v souladu se strategií bezemisního rozvoje skupiny Orlen Unipetrol a navazuje na unijní a národní priority v oblasti rozvoje veřejné infrastruktury pro čistou mobilitu. Do roku 2030 chce Orlen Unipetrol provozovat 28 vodíkových plnicích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích.

„Postupně realizujeme cíle našeho strategického rozvoje směrem k emisní neutralitě, které chceme dosáhnout nejpozději do roku 2050. Klademe důraz na rozvoj petrochemického segmentu, dekarbonizaci, digitalizaci, recyklaci a využívání alternativní zdrojů energie včetně biopaliv a vodíku. Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ popsal rozvojové plány skupiny Orlen Unipetrol její generální ředitel Tomasz Wiatrak.

Vodíková čerpací stanice v Praze na Barrandově, Orlen Benzina

Vodíková čerpací stanice v Praze na Barrandově, Orlen Benzina


Čtěte také: Vodíková auta jsou v osobní dopravě úplně k ničemu, myslí si šéf Volkswagenu


Projekt využil dotace

Ministerstvo dopravy výstavbu vodíkové stanice na Barrandově podpořilo v rámci Operačního programu doprava 2. „Dle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic a 80 stanic pak do roku 2030,“ řekl ministr Martin Kupka a současně upozorňuje, že dané cíle ještě nereflektují aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu každých 200 km na hlavní síti TEN-T. „V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility,“ uzavřel ministr Kupka.

Orlen Unipetrol je v budování infrastruktury alternativních pohonů velmi aktivní. Ve své síti Orlen Benzina, která je se 431 stanicemi nejširším řetězcem v Česku, nabízí vedle klasických pohonných hmot i řadu alternativních energií. Na 56 čerpacích stanicích je k dispozici zkapalněný ropný plyn (LPG), na 46 stanicích lze načerpat stlačený zemní plyn (CNG) a na 55 stanicích je k dispozici celkem 225 dobíjecích bodů pro elektromobily.

„Ke stávajícím klasickým i alternativním pohonným hmotám a elektrické energii nyní přidáváme také vodík, který zásadně rozšíří možnosti rozvoje nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy. Rozšiřování nabídky na našich čerpacích stanicích je plně v souladu se strategií rozvoje naší skupiny a navazuje na unijní a národní priority v oblasti rozvoje veřejné infrastruktury pro čistou mobilitu,“ řekl Tomasz Wiatrak a dodal: „Plnicí stanice Orlen Benzina na pražském Barrandovu je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. Další vodíkovou stanici otevřeme v létě v Litvínově.“

Vodíková čerpací stanice v Praze na Barrandově, Orlen Benzina

Slavnostní otevření první pražské a v Česku v pořadí teprve druhé veřejné čerpačky na vodík

Auta na vodík jsou vlastně elektromobily

Vozidla na vodíkový pohon jsou v podstatě elektromobily. Svou energii ale nečerpají z baterií, nýbrž prostřednictvím reakce vodíku s kyslíkem v palivových článcích za vzniku vody. Zásadní výhodou vodíkových vozidel oproti stávajícím bateriovým elektromobilům je dlouhý dojezd a krátká doba plnění, která je srovnatelná s tankováním benzinových a naftových automobilů. Vodíkových aut zatím v Česku jezdí několik desítek. V roce 2030 by však podle odhadů Ministerstva dopravy České republiky mohlo být na českých silnicích až 50 000 vozů na vodíkový pohon.

„Vodík v následujících letech doplní bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravných službách na silnici i železnici. Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme 80 tisíc tun vodíku a již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci elektrické energie s ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře. Do roku 2030 chceme vyrábět 4,5 tisíce tun vodíku s nízkou uhlíkovou stopou, což představuje pohon pro zhruba 30 tisíc automobilů,“ uzavřel Tomasz Wiatrak.

Slavnostní akt

Slavnostní akt

Cenou vodík konkurovat nemůže

Plnicí stanice Orlen Benzina na pražském Barrandově je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů.

Cena vodíku na čerpacích stanicích Orlen Benzina byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram, takže při spotřebě vodíkového auta vychází průměrně na zhruba 2,80 korun za kilometr. To je výrazně více, než v případě bateriových elektromobilů, ale i spalovacích aut, u kterých je provoz dražší než v případě čistě elektrického pohonu.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."