Vodíková auta jsou v osobní dopravě úplně k ničemu, myslí si šéf Volkswagenu

Martin Skořepa
  • Šéf Volkswagenu se opřel do vodíkových aut
  • Thomas Schäfer si myslí, že jsou v osobní dopravě úplně k ničemu
  • Jaké jsou důvody, že se vodíková technologie u osobních aut neprosadí?
Vodíkové auto
Vodíkové auto

Když se řekne pohon budoucnosti, dalo by se říct, že se svět rozděluje na dva, nebo tři tábory. Někteří stále zatvrzele myslí, že nic lepšího než spalovací auta neexistuje. Další uznávají, že bezemisní doprava má budoucnost, ale jedině v případě vodíkových aut. A třetí skupina věří elektromobilům.

Šéf Volkswagenu se opřel do vodíkových aut

Thomas Schäfer, který ještě nedávno šéfoval automobilce Škoda Auto, ale koncem roku 2021 přešel na pozici šéfa automobilky Volkswagen, teď v rozhovoru pro deník Autobild uvedl, že vodíková technologie vlastně moc budoucnost nemá. Minimálně ne v případě osobních aut.

„Vodík není pro nás,“ řekl jasně Schäfer. „Ne. Vodík je čistá fyzika a je drahý. Není to konkurenceschopné, zvláště ne pro osobní auta, jejichž nádrže zabírají místo v kabině. Možná pro užitková vozidla, ale ne v osobním autě. Takže nevidím, že by se to v tomto desetiletí dělo. Ne ve Volkswagenu.“

Thomas Schäfer
Thomas Schäfer

Čtěte také: Nastoupíte do budoucnosti? Pražský dopravní podnik otestuje první vodíkový autobus


Volkswagen věří elektromobilům, ale ne všichni to vidí stejně

Pokud nebereme jen automobilku Volkswagen, ale celý koncern, tak patří do užší špičky výrobců aut, kteří prodávají nejvíce vozů na světě. A celkové směřování je jasné – elektrifikace. Není tedy divu, že vodík je něco, co může být v celkových plánech trochu nadbytečné. Navíc se tím firma jasně vymezuje proti jiným automobilkám, například BMW, Toyota, či Hyundai vidí budoucnost ve vodíkové technologii.

U automobilky Volkswagen to není poprvé, kdy se některý z jejích členů vedení vyjádřil ne zrovna dobře na adresu vodíku a jeho využívání u osobních aut. Například před třemi lety řekl technický šéf Volkswagen Osobní Vozy, Matthias Rabe, že technologie palivových článků není pro Volkswagen volbou. A třeba značka Audi z koncernu VW byla také dlouho zastáncem aut na vodíkový pohon, když vyvinula řadu prototypů a konceptů palivových článků, až v roce 2021 dospěla k závěru, že vodík nemá budoucnost.

Vodíková technologie podle nás není v principu špatná, ale je složitější, než elektromobily. A jelikož kromě palivového článku a nádrže potřebujete ještě baterii a elektromotor, tak jde de facto jen o složitější vodíkový elektromobil. Kdežto bateriové elektromobily jsou na výrobu i servis jednodušší, navíc v konstrukci se zbytečně nezabírá tolik místa, jak tvrdí i šéf Volkswagenu. Takže u osobních aut opravdu nemusejí dávat příliš velký smysl, jako naopak třeba u nákladní dopravy.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články