Konečně! V Norsku vyrostl největší závod na recyklaci baterií v Evropě

Samuel Novotný
  • Norsko se pyšní největší recyklační linkou na baterie v Evropě
  • Ročně zpracuje až 25 tisíc baterií elektrovozů
  • Tím to však nekončí, jaké jsou další plány?
Recyklace baterie elektromobilu
Recyklace baterie elektromobilu

V Norsku byl spuštěn provoz továrny, která zpracovává a recykluje baterie. Jde o největší takovou fabriku v celé Evropě. Vznikla za spolupráce norských společností Hydro a Northvolt. Firma Hydro je jednou z celosvětově největších společností vyrábějících hliník. Oproti tomu firma Northvolt se zase soustředí na výrobu baterií.

Továrna pokryje potřebu recyklace celého Norska

Recyklační kapacita závodu je asi 12 tisíc tun baterií za rok, což se rovná zhruba 25 tisícům baterií elektrických vozidel. Taková kapacita je pak naprosto dostačující pro to, aby pokryla aktuální potřeby na recyklaci dosluhujících baterií v celém Norsku. Rozhodně tak aktuálně nehrozí, že by staré baterie z elektrovozů masově končily například v řekách či na skládkách, jak si mnozí odpůrci častokrát myslí.

Továrna nesoucí jméno Hydrovolt prohlašuje, že se zde daří recyklovat až 95 % veškerých materiálů použitých v bateriích elektromobilů. Patří mezi ně plasty, měď a dokonce i tzv. černá hmota, což je černý prášek nacházející se uvnitř lithium-iontových baterií, který se skládá z niklu, kobaltu, lithia a manganu.

Strukturální baterie
Strukturální baterie

Čtěte také: Tesla bude recyklovat baterie ve velkém, smaže tím další známou potíž elektromobilů


Výhody recyklace jsou neprůstřelné

Ze spolupráce benefitují obě společnosti. Hydro získá přístup k recyklovanému hliníku, který potřebuje na výrobu pouze 5 % energie klasického hliníku. Northvolt zase získá materiály z černé hmoty, přičemž je používá na výrobu nových baterií. U toho pak obě společnosti ušetří dost času a i financí.

To však není ani zdaleka vše, protože obě společnosti jsou dost ambiciózní a mají v plánu recyklaci dovést na novou úroveň. Plánují tak výstavbu podobných továren na více místech v Evropě. Tím chtějí do roku 2025 dosáhnout recyklační kapacity až 70 tisíc tun baterií za rok. O pět let poté má být kapacita až 300 tisíc tun.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články