Pokud se vám dostanou do ruky statistiky prodejů elektromobilů za rok 2021, buďto zamáčknete slzu, nebo se začnete bláznivě smát. Záleží na tom, zda máte elektromobilitu rádi, nebo ji přejete jenom to nejhorší.
Nemá smysl chodit kolem horké kaše. Vůbec netušíme, jak to chce Evropská unie udělat se “zákazem spalovacích vozidel”, když zhruba 10 let před plánovaným ukončením/zákazem jejich výroby činí prodeje bateriových elektrických vozidel pouhých 1,3 % ze všech prodaných vozů. A nutno dodat, že loni se nedařilo ani prodeji spalovacích aut. Jinak by číslo bylo ještě horší.
A nejde jen o to. Ani prodeje elektromobilů v Evropské unii celkově – které činí 7,7 % – nejsou nijak oslňující, a přesto se již v celé své nahotě začínají projevovat rozdíly mezi západní Evropou a její východní částí. Problémem není jen kupní síla jednotlivých oblastí, ale také přístup států k podpoře svých obyvatel.
Téměř se dá stanovit vzorec, že čím vyšší kupní síla obyvatel, tím vyšší podpora od jejich státu. Bohužel to platí i naopak. Situace je pro nás o to smutnější, že se nenacházíme v oné bohatší části. Jenomže pravidla EU, týkající se elektromobility, potažmo zákazu spalovacích vozů, mají platit pro všechny členy jednotně.
Nyní ke konkrétním číslům. V loňském roce, v průběhu ledna až prosince, bylo v centrálním registru vozidel evidováno 200 876 nových osobních vozidel, což představovalo o 3 905 registrací víc (+1,9 %) než v roce 2020. Z uvedeného počtu bylo 2 646 bateriových elektrických vozidel (meziroční úbytek registrací o 616 vozidel, tedy -19 %). Statistiku ovlivnila registrace 741 elektromobilů Škoda Enyaq iV v prosinci 2020, které na sebe registrovala samotná Škoda Auto.
Za celý uplynulý rok bylo registrováno 738 uvedených vozů a Enyaq tak skončil na prvním místě prodejů mezi elektrickými vozy. Na druhém místě se umístila Hyundai Kona s 206 prodanými kusy a třetí skončila Tesla Model 3 s 201 prodanými kusy. Podíl BEV na všech registracích roku 2021 činil 1,3 % a podobných čísel dosahují také prodeje elektromobilů i v ostatních zemích V4.
Čtěte také: Nedostatek čipů tvrdě dolehl na český autoprůmysl, nevyrobí se až 250 tisíc aut
Na druhou stranu, i když registrace bateriových elektrických vozidel klesly téměř o čtvrtinu, meziročně se o 90 % zvýšily registrace plug-in hybridních vozidel, kterých bylo zaregistrováno 3 735. Nejvíce se dařilo Škodě Octavia (640 vozů), Škodě Superb (407 vozů) a Seatu Leon (303 prodaných vozů).
Pro úplnost zmiňme také registrace vozidel s palivovými články, kterých bylo registrováno 9 kusů. Z toho je 8 vozidel Toyota Mirai a jeden Hyundai Nexo. Pokud jde o nabíjecí infrastrukturu, statistiky uvádějí, že v České republice připadá přibližně 9 elektrických vozidel na jeden nabíjecích bod.
Pokud se vám dostanou do ruky statistiky prodejů elektromobilů za rok 2021, buďto zamáčknete slzu, nebo se začnete bláznivě smát. Záleží na tom, zda máte elektromobilitu rádi, nebo ji přejete jenom to nejhorší.
Nemá smysl chodit kolem horké kaše. Vůbec netušíme, jak to chce Evropská unie udělat se “zákazem spalovacích vozidel”, když zhruba 10 let před plánovaným ukončením/zákazem jejich výroby činí prodeje bateriových elektrických vozidel pouhých 1,3 % ze všech prodaných vozů. A nutno dodat, že loni se nedařilo ani prodeji spalovacích aut. Jinak by číslo bylo ještě horší.
A nejde jen o to. Ani prodeje elektromobilů v Evropské unii celkově – které činí 7,7 % – nejsou nijak oslňující, a přesto se již v celé své nahotě začínají projevovat rozdíly mezi západní Evropou a její východní částí. Problémem není jen kupní síla jednotlivých oblastí, ale také přístup států k podpoře svých obyvatel.
Téměř se dá stanovit vzorec, že čím vyšší kupní síla obyvatel, tím vyšší podpora od jejich státu. Bohužel to platí i naopak. Situace je pro nás o to smutnější, že se nenacházíme v oné bohatší části. Jenomže pravidla EU, týkající se elektromobility, potažmo zákazu spalovacích vozů, mají platit pro všechny členy jednotně.
Nyní ke konkrétním číslům. V loňském roce, v průběhu ledna až prosince, bylo v centrálním registru vozidel evidováno 200 876 nových osobních vozidel, což představovalo o 3 905 registrací víc (+1,9 %) než v roce 2020. Z uvedeného počtu bylo 2 646 bateriových elektrických vozidel (meziroční úbytek registrací o 616 vozidel, tedy -19 %). Statistiku ovlivnila registrace 741 elektromobilů Škoda Enyaq iV v prosinci 2020, které na sebe registrovala samotná Škoda Auto.
Za celý uplynulý rok bylo registrováno 738 uvedených vozů a Enyaq tak skončil na prvním místě prodejů mezi elektrickými vozy. Na druhém místě se umístila Hyundai Kona s 206 prodanými kusy a třetí skončila Tesla Model 3 s 201 prodanými kusy. Podíl BEV na všech registracích roku 2021 činil 1,3 % a podobných čísel dosahují také prodeje elektromobilů i v ostatních zemích V4.
Čtěte také: Nedostatek čipů tvrdě dolehl na český autoprůmysl, nevyrobí se až 250 tisíc aut
Na druhou stranu, i když registrace bateriových elektrických vozidel klesly téměř o čtvrtinu, meziročně se o 90 % zvýšily registrace plug-in hybridních vozidel, kterých bylo zaregistrováno 3 735. Nejvíce se dařilo Škodě Octavia (640 vozů), Škodě Superb (407 vozů) a Seatu Leon (303 prodaných vozů).
Pro úplnost zmiňme také registrace vozidel s palivovými články, kterých bylo registrováno 9 kusů. Z toho je 8 vozidel Toyota Mirai a jeden Hyundai Nexo. Pokud jde o nabíjecí infrastrukturu, statistiky uvádějí, že v České republice připadá přibližně 9 elektrických vozidel na jeden nabíjecích bod.