Čipová krize už několik dlouhých měsíců otřásá světovými trhy. Bohužel nedostatek polovodičových čipů ovlivnil mimo jiné také automobilový průmysl a krize se nevyhnula ani průmyslu v České republice. Do jaké míry to může místní společnosti ovlivnit?
V průběhu letošního roku bylo v České republice vyrobeno celkem 831 653 osobních aut, což je pouze o 2,9 % více než v předchozím roce, kdy byla výroba výrazně ovlivněna novou situací v podobě pandemie Covidu-19. Podle Sdružení automobilového průmyslu lze očekávat, že kvůli nedostatku čipů bude letos vyrobeno o 250 000 tisíc osobních vozidel méně, než se původně očekávalo.
Například v roce 2019 bylo touto dobou vyrobeno již o 235 456 vozů více. To také způsobí celkovou ztrátu přibližně 200 miliard korun na tržbách, a to nejen na straně automobilek, ale také jejich dodavatelů.
Škoda Auto v letošním roce vyrobila v České republice 514 309 vozů, což o 3,7 % méně než v loňském roce. Na druhou stranu vzrostl podíl vozů, sloužících pro tuzemské zákazníky. Celkově bylo letos v Česku 10,9 % vyrobených osobních automobilů do zásuvky. Čistých elektromobilů se zatím vyrobilo celkem 52 706.
Čtěte také: Nedostatek čipů zasadil automobilkám tvrdou ránu, ztráty se vyšplhají do úplného extrému
Přestože stále klesá nabídka nových vozidel, což také ukazují počty vyrobených vozů za poslední měsíce, poptávka po osobních automobilech je stále vysoká. To zapříčiňuje nárůst cen nových, ale také ojetých vozů. Aby automobilky tuto krizi zvládly, začíná mnoho z nich měnit strategii a prodává méně vozů, jejichž cena však skrývá větší marži.
„Globální nedostatek polovodičů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020. Jestliže jsme ještě letos v červnu očekávali, že se závěrem roku přijde narovnání trhu a výrobci doženou zameškanou produkci, vývoj v létě a v průběhu podzimu posouvá výkonnost odvětví bohužel na opačnou stranu,” konstatuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Čipová krize už několik dlouhých měsíců otřásá světovými trhy. Bohužel nedostatek polovodičových čipů ovlivnil mimo jiné také automobilový průmysl a krize se nevyhnula ani průmyslu v České republice. Do jaké míry to může místní společnosti ovlivnit?
V průběhu letošního roku bylo v České republice vyrobeno celkem 831 653 osobních aut, což je pouze o 2,9 % více než v předchozím roce, kdy byla výroba výrazně ovlivněna novou situací v podobě pandemie Covidu-19. Podle Sdružení automobilového průmyslu lze očekávat, že kvůli nedostatku čipů bude letos vyrobeno o 250 000 tisíc osobních vozidel méně, než se původně očekávalo.
Například v roce 2019 bylo touto dobou vyrobeno již o 235 456 vozů více. To také způsobí celkovou ztrátu přibližně 200 miliard korun na tržbách, a to nejen na straně automobilek, ale také jejich dodavatelů.
Škoda Auto v letošním roce vyrobila v České republice 514 309 vozů, což o 3,7 % méně než v loňském roce. Na druhou stranu vzrostl podíl vozů, sloužících pro tuzemské zákazníky. Celkově bylo letos v Česku 10,9 % vyrobených osobních automobilů do zásuvky. Čistých elektromobilů se zatím vyrobilo celkem 52 706.
Čtěte také: Nedostatek čipů zasadil automobilkám tvrdou ránu, ztráty se vyšplhají do úplného extrému
Přestože stále klesá nabídka nových vozidel, což také ukazují počty vyrobených vozů za poslední měsíce, poptávka po osobních automobilech je stále vysoká. To zapříčiňuje nárůst cen nových, ale také ojetých vozů. Aby automobilky tuto krizi zvládly, začíná mnoho z nich měnit strategii a prodává méně vozů, jejichž cena však skrývá větší marži.
„Globální nedostatek polovodičů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020. Jestliže jsme ještě letos v červnu očekávali, že se závěrem roku přijde narovnání trhu a výrobci doženou zameškanou produkci, vývoj v létě a v průběhu podzimu posouvá výkonnost odvětví bohužel na opačnou stranu,” konstatuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.