U nových aut Tesla využije technologie V2X a steer-by-wire, či 800V architekturu

Matouš Vrchota
Konstrukce Tesly Model 3 | foto: Tesla
Konstrukce Tesly Model 3 | foto: Tesla

Cybertruck je unikátní nejen designem, ale i technologiemi. Některé z inovací se objeví i v dalších vozech Tesla, prozradil Musk. Které to budou?

Cybertruck se stane dárcem technologií

Ostrohranný Cybertruck z dílen Tesly brázdí silnice již déle jak jeden rok. I když po něm přišel ještě modernizovaný Model Y Juniper, kromě pár designových prvků si od většího sourozence příliš mnoho technických vymožeností nevypůjčil. Ať se vám nerezový tank líbí nebo ne, pro automobilku, a vzdáleně i pro budoucnost celého průmyslu, představuje velký krok vpřed. Které vlastnosti a funkce Cybertrucku přinesou plánované další modely? Elon Musk na schůzi s investory nastínil možný směr.

Velkoformátové lisy Giga Press

Vymožeností, které Tesla začala vyvíjet pro usnadnění i zlevnění výroby, je více než dost. Za jeden z největších pokroků se dodnes považují velkoformátové lisy se sílou šesti tisíc tun. Cybertruck má stroje dokonce ještě o padesát procent silnější. Z lisů pak vychází strukturální prvky přední i zadní části vozů připravené rovnou na montovací linky. Zajímavostí těchto lisovaných částí je i jejich schopnost vést zvuk. Ten se tak rovnoměrněji nese ke všem cestujícím bez nutnosti instalovat desítky reproduktorů. Některé automobilky se již tímto procesem inspirovaly a testují je i na svých výrobních linkách.

48V místo zastaralých 12V

Cybertruck přišel jako první masově vyráběné vozidlo s kompletním 48V elektrickým systémem. Oproti dnes již zastaralému 12V napětí vyžaduje menší počet samostatně vedených kabelů, snižuje tepelné ztráty a celkově zvyšuje efektivitu přenosu energie a dat. Oproti tomu bateriový pohonný systém využívá 800V architekturu. Ta sice není mezi elektromobily dnes již ničím výjimečným. Oproti polovičnímu napětí ale opět zjednodušuje strukturu, zvyšuje efektivitu a v neposlední řadě snižuje výrobní cenu a dobu potřebnou k dobití vozu.

Tesla Cybertruck a jeho nová 48V architektura | foto: Tesla
Tesla Cybertruck a jeho nová 48V architektura | foto: Tesla

Nový standard kabelových konektorů

S velmi efektivní elektrickou soustavou chce Tesla vnést do automobilového průmyslu i nový jednotný systém kabelového spojení. Na straně nabíječek se to v Severní Americe již povedlo, nyní chtějí inženýři nahradit desítky proprietárních konektorů uvnitř vozu za jednotný systém. Využít jej navíc mohou výrobci bez rozdílu typu pohonu nebo původu značky. Novinka nese název LVCS, tedy Low Voltage Connector Standard. Nejlépe půjde ale využít opět s 48V elektrickou architekturou.

Obousměrné využití elektrické energie

Tesla je pozadu i se sekundárními možnostmi využití kapacity baterie. Spoustu vozidel nabízí možnost připojení spotřební elektroniky, elektrického nářadí nebo i celých domů. Systém V2X označuje obousměrné proudění elektřiny. Vůz tak může pomoci optimalizovat i cenu elektrické energie domácnosti ve špičkách. Cybertruck je touto technologií vybavený, jelikož se předpokládá jeho využití i mimo oblasti se stálými nebo nestabilními dodávkami elektřiny.

Laminátem potažená skla pro ještě větší ticho

Elektrické vozy se mají chlubit vyšším akustickým komfortem. Absence hlučného pohonného agregátu se často navyšuje i o tlumená skla, která sníží i aerodynamický hluk. Tesla si v případě Cybertrucku nechala potáhnout speciálním laminátem tradiční prosklené plochy. I v dalších modelech by se proto měly tyto výplně využít. Kromě hluku navíc blokují lépe i UV záření, takže se do kabiny dostane méně škodlivého záření i udrží kabinu déle v komfortní teplotě.

Tesla Cybertruck a externí dobíjení přes V2X | foto: Tesla
Tesla Cybertruck a externí dobíjení přes V2X | foto: Tesla

Vzduchové odpružení nové generace

Vzduchové odpružení opět není ničím, s čím by na trh přišla Tesla. Adaptivní systém jsou navíc součástí nabídky i dvojice Modelů S a X. Ovšem ti, kteří měli možnost porovnat chování těchto vozů a Cybertrucku tvrdí, že novější z modelů jízdní komfort značně posunul vpřed. Je ovšem otázkou, zda se tento prémiový systém objeví i u levnějších tříd vozidel.

Řízení bez mechanického spojení

Mechanické spojení volantu s koly je pomalu minulostí. Cybertruck dokazuje, je řízení po drátech, nebo-li steer-by-wire je skvělou evolucí. Řidiči jednak nepřekáží tyč řízení, pohyby volantu jsou více precizní a umožní i dynamické změny natočení při různých rychlostech. Rozsah otáčení je možné snížit na minimum a při parkování tak není nutné motat volantem o celé otáčky. Úžasná manévrovatelnost je opět další aplikací 48V elektrického systému. Systém testují i u konkurence, nejdál ze zatím Toyota s Lexusem. Takové vozy se dají nejčastěji rozpoznat „kniplem“ místo tradičního volantu.

Řízení zadní nápravy

Spolu s elektrickým řízením Tesla poprvé uvedla do praxe i řízení zadní nápravy. Ta se natáčí podle pohybu volantu, což zvláště u dlouhého a masivního vozu pomáhá se snížením poloměru otáčení i v jízdním komfortu. V malých rychlostech se zadní náprava natáčí v kontra s přední nápravou, ve vysokých rychlostech kopíruje směr, například při změně jízdního pruhu. Systém je oblíbený i u prémiových limuzín a SUV, s oblibou je používá i Mercedes nebo BMW.

Tesla Cybertruck v režimu krabí jízdy
Tesla Cybertruck v režimu krabí jízdy

Na tyhle výstřelky si ale Cybertruck sáhnout nenechá

Jsou ale i postupy, které si Cybertruck zatím nechá nadále jen pro sebe. Mezi ně můžeme zařadit postupy výroby nerezové oceli. Ta se vyrábí rolováním za studena. Jde ale o velmi těžké komponenty, které se pravděpodobně mimo segment velkých vozidel nedostanou. I druhá součást je velmi těsně navázaná na tento výrobní proces. Je jím ohýbací mechanismus, který místo ohýbaček používá vysoký tlak vzduchu bez nutnosti fyzického ohýbání.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články