U milionů elektroaut chybí prvek, který má zásadní vliv na bezpečnost

  • Auta na elektřinu jsou při nízkých rychlostech velice tichá
  • Pro chodce či cyklisty to může být ohrožující
  • U nových aut je proto do 20 km/h vyžadován umělý zvuk motoru
Systém AVAS u elektromobilu

Systém AVAS u elektromobilu | foto: Auto Express

Elektromobily, či hybridy jedoucí v danou chvíli čistě na elektřinu nižší rychlostí mohou být velice nebezpečné, protože jak jsou tiché, lze je snadno přeslechnout. Pro chodce, či cyklisty to může mít naprosto fatální následky.

Elektrická auta by měla vydávat umělý zvuk

Proto EU již v roce 2019 nařídila, že u aut na baterky musí být nainstalován speciální systém Acoustic Vehicle Alert Systems (AVAS), který vytváří umělý zvuk motoru varující své okolí při rychlostech do 20 km/h (pokud jede auto rychleji, už je zpravidla slyšet kvůli valivému odporu pneumatik – pozn. redakce). U starších aut měl být systém „dodělán“ zpětně.

Ve Spojených státech je však situace poněkud odlišná. Jednak zde platí vyšší rychlostní limit (až 31 km/h) pro povinnost mít umělý zvuk aktivovaný, ale také to vypadá, že miliony aut (těch starších a také dovezených z cizích trhů) nemá systém „na způsob evropského AVASu“ vůbec k dispozici, či jej má vypnutý. A to může představovat vážný bezpečnostní problém.

Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto

Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto


Čtěte také: Nejnovější průzkum odhalil „zásadní přínos“ elektromobilů pro naše zdraví


Případ už vyšetřuje NHTSA

V červenci loňského roku obdržela vládní agentura NHTSA, která se stará o zajištění bezpečnosti na silnicích, novou petici, podle které by měla být prakticky všechna elektrická a hybridní auta vybavena zvukovým, výstražným systémem, bez ohledu na to, kde byly vyrobeny nebo prodány. A systém by měl být opravdu funkční, ne vypnutý.

Podle petice je potřeba se na takové elektromobily a hybridy zaměřit, protože každé takové auto na silnici, které je neslyšitelné při nižších rychlostech, by mělo být považováno za vozidlo s bezpečnostní závadou, kterou je potřeba vyřešit. NHTSA se případem zabývá a vyšetřuje zjištění, které může mít vliv na odhadem 9,1 milionů elektrických a hybridních aut.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

U milionů elektroaut chybí prvek, který má zásadní vliv na bezpečnost

  • Auta na elektřinu jsou při nízkých rychlostech velice tichá
  • Pro chodce či cyklisty to může být ohrožující
  • U nových aut je proto do 20 km/h vyžadován umělý zvuk motoru
Systém AVAS u elektromobilu

Systém AVAS u elektromobilu | foto: Auto Express

Elektromobily, či hybridy jedoucí v danou chvíli čistě na elektřinu nižší rychlostí mohou být velice nebezpečné, protože jak jsou tiché, lze je snadno přeslechnout. Pro chodce, či cyklisty to může mít naprosto fatální následky.

Elektrická auta by měla vydávat umělý zvuk

Proto EU již v roce 2019 nařídila, že u aut na baterky musí být nainstalován speciální systém Acoustic Vehicle Alert Systems (AVAS), který vytváří umělý zvuk motoru varující své okolí při rychlostech do 20 km/h (pokud jede auto rychleji, už je zpravidla slyšet kvůli valivému odporu pneumatik – pozn. redakce). U starších aut měl být systém „dodělán“ zpětně.

Ve Spojených státech je však situace poněkud odlišná. Jednak zde platí vyšší rychlostní limit (až 31 km/h) pro povinnost mít umělý zvuk aktivovaný, ale také to vypadá, že miliony aut (těch starších a také dovezených z cizích trhů) nemá systém „na způsob evropského AVASu“ vůbec k dispozici, či jej má vypnutý. A to může představovat vážný bezpečnostní problém.

Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto

Nabíjení elektromobilu, ilustrační foto


Čtěte také: Nejnovější průzkum odhalil „zásadní přínos“ elektromobilů pro naše zdraví


Případ už vyšetřuje NHTSA

V červenci loňského roku obdržela vládní agentura NHTSA, která se stará o zajištění bezpečnosti na silnicích, novou petici, podle které by měla být prakticky všechna elektrická a hybridní auta vybavena zvukovým, výstražným systémem, bez ohledu na to, kde byly vyrobeny nebo prodány. A systém by měl být opravdu funkční, ne vypnutý.

Podle petice je potřeba se na takové elektromobily a hybridy zaměřit, protože každé takové auto na silnici, které je neslyšitelné při nižších rychlostech, by mělo být považováno za vozidlo s bezpečnostní závadou, kterou je potřeba vyřešit. NHTSA se případem zabývá a vyšetřuje zjištění, které může mít vliv na odhadem 9,1 milionů elektrických a hybridních aut.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."