Elektromobilita je mnoha politiky prezentována jako naprosto čistý způsob transportu, který nás zachrání od globálního oteplování. Přestože již mnoho studií ukázalo, že elektromobily jsou opravdu šetrnější k životnímu prostředí než konvenční vozy, stále to neznamená, že jejich výroba a provoz neprodukují žádné uhlíkové emise. Proto je nutné hledat řešení, díky kterým bude možné snížit celkové emise životního cyklu vozu.
Elektromobily neprodukují žádné lokální emise a díky tomu neznečišťují vzduch ve městech, kde žije většina lidí. To je jedna z jejich největších výhod. Přesto při výrobě elektřiny především v uhelných elektrárnách vznikají emise skleníkových plynů. Stále ale do ovzduší prokazatelně uniká méně škodlivých látek než při provozu spalovacího vozu.
Kde však elektromobil ztrácí je ekologie výroby. Ta je totiž především kvůli bateriím, které obsahují vzácné kovy, způsob zpracování je náročnější a zatěžují tak životní prostředí více. Právě proto je výroba baterií oblastí, na kterou bude nutné v příštích letech klást veliký důraz.
Prvním krokem při výrobě baterií je těžba surovin. Právě ta v mnoha lidech vzbuzuje negativní emoce. Asi nejvíce zmiňovaným materiálem je kobalt, jehož těžba je velmi kontroverzní, neboť často probíhá v chudých zemích se špatnými pracovními podmínkami. Proto se automobilky snaží množství tohoto kovu ve svých bateriích snižovat nebo zcela eliminovat. Například v nejnovějších bateriích Tesla 4680 se již žádný kobalt nenachází.
Dalším důležitým kovem je lithium, které se extrahuje z podzemních solí. Tato metoda však není příliš efektivní a může být poměrně energeticky náročná. Francouzská firma Eramet proto vyvinula novou metodu, díky které dokáže společnost ze stejného objemu vody extrahovat až dvojnásobné množství lithia oproti normálnímu způsobu.
Čtěte také: Znáte nejhloupější mýty o elektromobilech? Některé jsou až k smíchu!
Důležité je také naplánovat, co udělat s baterií, která je na konci svého životního cyklu. Jednou z možností je její oprava. Aby však byla možná, je nutné aby baterie byla modulární. Je totiž často velmi obtížné opravit jednotku, která nikdy neměla být rozebrána.
Proto by bylo dobré, aby se všechny automobilky snažily o co nejjednodušší opravitelnost. Může se totiž stát, že když se baterie rozbije, není nutné ji celou vyměnit, ale pouze nahradit některé z článků nebo modulů. Podle některých odborníků je tímto způsobem možné prodloužit životnost baterie až o deset let. Jde tak o levný a ekologický způsob, jak prodloužit i životnost celého elektromobilu.
Nakonec každá baterie ztratí natolik ze své původní kapacity, že nemá smysl ji využívat v elektromobilu. To může nastat přibližně za 10 až 15 let jejího využívání. Ani v této chvíli není nutné jednotku recyklovat nebo dokonce vyhodit. Je totiž možné ji použít jako stacionární úložiště energie. U takového zařízení nevadí, že energetická hustota baterie není vysoká, neboť ho není nutné nikam přemisťovat. Baterie tak pro tento účel může klidně sloužit dalších deset let.
Čtěte také: Věděli jste, proč vůbec degradují lithium-iontové baterie u elektromobilů?
Dosloužilá baterie by se nakonec měla recyklovat, nebo alespoň ekologicky zlikvidovat. Mnoho automobilek se v současnosti tímto problémem zabývá a buduje své vlastní recyklační továrny. Některé z nich jsou v současnosti dostat z baterie více než 90 % cenných kovů, které je možné znovu využít pro výrobu nové baterie. Automobilky se nyní snaží, aby snížily cenu tohoto procesu a dokázaly recyklovat veliké množství baterií. Díky tomu si totiž do budoucna zajistí nemalé množství cenných surovin.
Elektromobilita je mnoha politiky prezentována jako naprosto čistý způsob transportu, který nás zachrání od globálního oteplování. Přestože již mnoho studií ukázalo, že elektromobily jsou opravdu šetrnější k životnímu prostředí než konvenční vozy, stále to neznamená, že jejich výroba a provoz neprodukují žádné uhlíkové emise. Proto je nutné hledat řešení, díky kterým bude možné snížit celkové emise životního cyklu vozu.
Elektromobily neprodukují žádné lokální emise a díky tomu neznečišťují vzduch ve městech, kde žije většina lidí. To je jedna z jejich největších výhod. Přesto při výrobě elektřiny především v uhelných elektrárnách vznikají emise skleníkových plynů. Stále ale do ovzduší prokazatelně uniká méně škodlivých látek než při provozu spalovacího vozu.
Kde však elektromobil ztrácí je ekologie výroby. Ta je totiž především kvůli bateriím, které obsahují vzácné kovy, způsob zpracování je náročnější a zatěžují tak životní prostředí více. Právě proto je výroba baterií oblastí, na kterou bude nutné v příštích letech klást veliký důraz.
Prvním krokem při výrobě baterií je těžba surovin. Právě ta v mnoha lidech vzbuzuje negativní emoce. Asi nejvíce zmiňovaným materiálem je kobalt, jehož těžba je velmi kontroverzní, neboť často probíhá v chudých zemích se špatnými pracovními podmínkami. Proto se automobilky snaží množství tohoto kovu ve svých bateriích snižovat nebo zcela eliminovat. Například v nejnovějších bateriích Tesla 4680 se již žádný kobalt nenachází.
Dalším důležitým kovem je lithium, které se extrahuje z podzemních solí. Tato metoda však není příliš efektivní a může být poměrně energeticky náročná. Francouzská firma Eramet proto vyvinula novou metodu, díky které dokáže společnost ze stejného objemu vody extrahovat až dvojnásobné množství lithia oproti normálnímu způsobu.
Čtěte také: Znáte nejhloupější mýty o elektromobilech? Některé jsou až k smíchu!
Důležité je také naplánovat, co udělat s baterií, která je na konci svého životního cyklu. Jednou z možností je její oprava. Aby však byla možná, je nutné aby baterie byla modulární. Je totiž často velmi obtížné opravit jednotku, která nikdy neměla být rozebrána.
Proto by bylo dobré, aby se všechny automobilky snažily o co nejjednodušší opravitelnost. Může se totiž stát, že když se baterie rozbije, není nutné ji celou vyměnit, ale pouze nahradit některé z článků nebo modulů. Podle některých odborníků je tímto způsobem možné prodloužit životnost baterie až o deset let. Jde tak o levný a ekologický způsob, jak prodloužit i životnost celého elektromobilu.
Nakonec každá baterie ztratí natolik ze své původní kapacity, že nemá smysl ji využívat v elektromobilu. To může nastat přibližně za 10 až 15 let jejího využívání. Ani v této chvíli není nutné jednotku recyklovat nebo dokonce vyhodit. Je totiž možné ji použít jako stacionární úložiště energie. U takového zařízení nevadí, že energetická hustota baterie není vysoká, neboť ho není nutné nikam přemisťovat. Baterie tak pro tento účel může klidně sloužit dalších deset let.
Čtěte také: Věděli jste, proč vůbec degradují lithium-iontové baterie u elektromobilů?
Dosloužilá baterie by se nakonec měla recyklovat, nebo alespoň ekologicky zlikvidovat. Mnoho automobilek se v současnosti tímto problémem zabývá a buduje své vlastní recyklační továrny. Některé z nich jsou v současnosti dostat z baterie více než 90 % cenných kovů, které je možné znovu využít pro výrobu nové baterie. Automobilky se nyní snaží, aby snížily cenu tohoto procesu a dokázaly recyklovat veliké množství baterií. Díky tomu si totiž do budoucna zajistí nemalé množství cenných surovin.