Znáte nejhloupější mýty o elektromobilech? Některé jsou až k smíchu!
- Okolo elektromobility panuje mnoho mýtů a nepravd
- Často je strach před elektromobilitou zaviněn neznalostí faktů
- Proto ty nejběžnější mýty v dnešním článku odkryjeme

Kolem elektromobility panuje mezi lidmi neuvěřitelné množství mýtů a předsudků. Ty většinou vznikají díky bulvárním médiím, která se snaží upoutat na lákavá témata, nebo odpůrcům elektromobilů, kteří se pokouší od tohoto typu pohonu odradit případné zájemce. Některé z mýtů stojí na reálném základu, jiné jsou zase naprosto mylné. Proto se dnes podíváme na ty nejběžnější a nejznámější z nich.
Elektromobily nejsou vůbec ekologické
Často zmiňovaným mýtem, který už snad slyšel téměř každý, je, že elektromobily ve skutečnosti nejsou k životnímu prostředí o nic více šetrná než běžné vozy se spalovacími motory. Je sice pravda, že když elektřina, kterou elektromobil nabíjíme, pochází pouze z uhelné elektrárny, nevypadá to, že by elektromobilita byla příliš ekologický způsob dopravy.
Také je zřejmé, že výroba elektromobilu je o něco méně ekologická než výroba běžného spalovacího vozu. Navzdory tomu mnoho vědeckých studií již potvrdilo, že v celém životním cyklu je ve valné většině případů elektromobil k životnímu prostředí mnohem šetrnější.
Realita je ovšem jinde
Může za to především efektivita využívání energie. Proto podle studie od laboratoře Argonne National Laboratory i elektromobily, které jsou nabíjeny pouze elektřinou z uhlí, se stanou ekologičtější než konvenční vozy po asi 125 000 kilometrech.
Dále je třeba uvážit i případy, kdy se k nabíjení využívají obnovitelné zdroje. V těchto případech se elektromobil stane ekologičtější mnohem rychleji. Zároveň ani spalovací vozy se bez elektřiny neobejdou, neboť výroba a přeprava paliva jsou velmi energeticky náročné procesy.

Chybí nabíjecí infrastruktura
Mnoho lidí se elektromobility bojí především kvůli špatné nabíjecí infrastruktuře. Určitě je pravda, že hlavně v České republice je stále na čem pracovat a je nutné rozšířit nabíjecí možnosti například v obytných oblastech, kde majitelé bytů nemají možnost dobíjet svůj vůz ve své garáži.
Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že elektromobil je možné dobíjet téměř z jakékoliv zásuvky. Proto téměř všichni majitelé rodinných domů mají možnost nabíjet svůj vůz doma a veřejné nabíjecí body tak využívají jen několikrát do roka. Čím dál více firem také nabízí nabíjení elektromobilu jako bonus pro zaměstnance.
Proto veřejné nabíječky rozhodně nebudou tak vytížené jako například čerpací stanice. V současnosti se jen málokdy stane, že řidič musí u nabíjecí stanice stát frontu. Výjimkou jsou samozřejmě ty, které poskytují nabíjení zdarma, neboť o ně je očividně větší zájem.

Elektromobily mají nedostatečný dojezd
Další důvod, proč mají často lidé z vlastnictví elektromobilů strach, je nedostatečný dojezd. V realitě však aktuální modely elektromobilů, které jsou momentálně na trhu, poskytují dostatečný dojezd pro většinu lidí. Společnost Xmarton totiž ukázala, že průměrný firemní vůz v Česku ujede za den pouze 96 kilometrů, což je rozhodně více, než většina elektromobilů nabízí. Společnost také vyzkoumala, že vůz průměrně 12 dní v měsíci jen stojí. Tento čas je u elektromobilů možné efektivně využít k nabíjení vozu a majitel se tak doplňováním baterie téměř nemusí zaobírat.
Delší cesta nemusí být problém
Ani občasná delší cesta elektromobilem však rozhodně nemusí být trápení. Stačí si svou trasu dopředu naplánovat. Obvykle se ani cesta například na dovolenou příliš neprodlouží, neboť i při cestování konvenčním vozem je nutné dělat přestávky. Je však zřejmé, že elektromobil v současnosti není vhodný pro všechna využití. Pokud majitel vozu často najede za den více jak 400 kilometrů, výrazně se mu nabídka elektromobilů s podobným dojezdem zužuje a pokud přeci jenom elektromobil vhodný pro jeho potřeby najde, rozhodně ho nevyjde levně.

Elektromobil je po pěti letech nepoužitelný
Mnoho lidí si myslí, že elektromobil je po pár letech provozu zcela nepoužitelný, neboť jeho baterie velmi rychle degraduje podobně jako u mobilního telefonu. To však není pravda. Ano, baterie elektromobilu opravdu svým používáním ztrácí původní kapacitu, avšak rozhodně ne tak rychle, jak se mnozí domnívají. Aktuálně na českém trhu s ojetými vozy najdeme již několik stovek elektromobilů. Ty nejstarší s datem výroby kolem roku 2012, kdy ještě technologie ochrany baterie proti degradaci byla v plenkách, jsou stále dobře použitelné.

Degradace není takový problém, jak si mnozí myslí
Kapacita baterie u těchto starých elektromobilů se většinou pohybuje někde kolem 70 %. Když tedy auto jako nové ujelo 200 kilometrů na jedno nabití, tak nyní stále zvládne asi 140. Jedná se samozřejmě pouze o příklad a degradace záleží na jednotlivých modelech, ale zpravidla elektromobily s aktivní termoregulací baterie degradací trpí méně. Například Tesla tvrdí, že i po 300 000 najetých kilometrech mají vozy průměrně stále asi 90 % své původní kapacity baterie.