Zdaleka nejhůře se vypracovávají testy na automobily, které vlastně nedělají nic vysloveně špatně, avšak zároveň ničím zvlášť nevyčnívají. Tím uvíznou v jakési šedé zóně vozů, které lze doporučit všem a stejně tak nikomu. Koneckonců, Renault k této vlastnosti s modelem Austral inklinuje již samotnou koncepcí novinky, která má nahradit hned několik stálic modelové řady francouzského výrobce, přičemž od každého si má vzít něco. Především potom jejich zákazníky.
V redakci se nám pohledné SUV objevilo v druhé nejvyšší výbavě Iconic a mild-hybridním pohonem (verze mild hybrid 160 – pozn. redakce) spárovaným s automatickou převodovkou CVT. Do budoucna je v plánu také uvedení full-hybridní motorizace, ovšem na tu si počkáme minimálně do podzimu, a proto zatím nezbývá, než se spokojit s méně ekologickou (a také méně výkonnou) variantou. Jak si jeden z hlavních pilířů automobilky Renault v týdenním testu vedl?
Konstrukce | SUV, rozměry: 4510 × 1825 × 1618 mm, hmotnost: 1464 kg |
---|---|
Pohon | mild hybrid, pohon předních kol |
Výkon | 118 kW (158 koní), točivý moment 270 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 0,15 kWh |
Nabíjení | Bez nutnosti nabíjení |
Spotřeba a dojezd | 6,2 l/100km (reálná spotřeba kolem 7,7 l/100km) |
Výbava | Panoramatické střešní okno, Head-up displej, Pack Advanced Driving Assist, Matrix LED Vision a další |
Cena od | 770 000 Kč (cena testovaného vozu 1 088 000 Kč) |
Francouzské automobilky v posledních letech vypouštějí na trh skutečně líbivé modely a jinak tomu není ani u Renaultu. Nový Austral v mnohém navazuje na elektrickou verzi proslulého Meganu, který dotáhl současný designový jazyk výrobce na pomyslný vrchol.
Nejprve obhlédneme přední část. Na první pohled upoutají štíhlé světlomety, které se z vnější strany tradičně stáčí do „céčka“ přičemž druhá linie svítí společně s denním svícením, a v závislosti na výbavě může fungovat jako blinkr. Pokud si připlatíte, roli si vymění a funkci „dynamického“ blinkru zastoupí hlavní světlomety.
Chromovaná linie nás směrem od světel do středu zavede k novému (nebo spíše osvěženému) znaku Renaultu. Stejně tak, jako u sesterské Dacie, se nestačím divit, jak dokáže takto malý detail zcela změnit pohled na exteriér. Téměř, jako by se jednalo o „novou éru“ vozů automobilky. Příslib lepší budoucnosti.
Dravý vzhled čela karoserie kompletuje spodní část nárazníku, kterou si Austral rovněž bez ostychu téměř do detailu převzal od menšího sourozence s elektrickým pohonem. Ostré hrany, velká spodní mřížka chladiče a (dokonce) průduchy po stranách by snad mohly evokovat i sportovní ambice. Ty ovšem nevydrží příliš dlouho.
Při pohledu ze strany si můžeme udělat lepší představu o velikosti novinky. Karoserie Renaultu Austral působí skutečně robustně, a to i přes to, že její míry jsou téměř identické s dnes již odepsaným Renaultem Kadjar. Mluvíme tedy o nějakých 4,5 metrech na délku a 1,82 metrech na šířku. Také tady se tedy automobilka dala zlatou střední cestou středně velkého SUV. Budou se chtít současní majitelé znatelně většího Koleosu do budoucna uskromnit o více než 10 centimetrů na délku? Můžeme jen odhadovat.
Část, která se podle mého názoru povedla designérům ještě více než u vzpomínaného Meganu, je oblast pátých dveří. Světlomety ve tvaru písmene C jsou v horní části protaženy až na dosah znaku kosočtverce, pod nímž je velkými písmeny vzpomenut název modelu. Opticky tento prvek karoserii rozšiřuje a dodává jí na „svalnatosti“. Zadní nárazník je poté pečlivě oplastován a zároveň disponuje vyšší světlou výškou, takže narozdíl od přední masky působí terénnějším dojmem.
Módní přehlídka nekončí ani po usednutí do kabiny vozu. Pojďme se nejprve zastavit u nepřehlédnutelné dominanty interiéru v podobě multimediálního systému OpenR link, na kterém běží operační systém Android Automotive. Renault Austral je teprve druhým modelem (pochopitelně po elektrickém Meganu), který tyto rozsáhlé obrazovky nabízí a nutno uznat, že se je na co koukat. Kvalitu zobrazení jednoho nebo druhého displeje asi nemá smysl zpochybňovat a stejně tak špatně se hledají chyby v ovládání nebo funkčnosti.
Samozřejmě je potřeba se s infotaimentem nejprve trochu sžít. Prozkoumat všechny funkce totiž rozhodně nebude záležitostí několika dotyků, obzvlášť když si můžete z Google Play instalovat další aplikace. Nebudeme zabrušovat do detailů vzhledem k tomu, že rozbor veškerých možností tohoto multimediálního systému by vydal přinejmenším na jeden samostatný článek.
Co ovšem musíme pochválit, je možnost ovládání klimatizace fyzickými tlačítky, které najdete přímo pod obrazovkou uprostřed, což je v kontextu praktičnosti interiéru vždy dobré znamení. Stejně tak ovládání na volantu, ač převážně dotykové, je poměrně intuitivní.
Druhou stranu mince hledejme za volantem na pravé straně. Narazíte zde hned na trojici páček – volič směru, ovládání stěračů a ovládání multimédií. Asi nemusím vysvětlovat, v čem je toto řešení nešťastné. Ani bych nespočítal, kolikrát se mi ve spěchu stalo, že jsem jednoduše sáhnul vedle a místo zařazení zpátečky mi začaly stírat stěrače. Jiný důvod k nadávkám naštěstí budete hledat v kabině Australu jen ztěží.
Veškeré použité materiály jsou skutečně kvalitní, nikde nic nevrže, nic vás neruší. Pokud lze interiér popsat jedním slovem, byl by jím „komfort“. Pohodlné sedačky s masážní funkcí, kvalitní audiosystém, výborné odhlučnění v nižších i vyšších rychlostech, množství snadno přístupných úložných prostor… co víc si přát?
Dokonce i prostoru má nový Renault s ohledem na konkurenci středně velkých SUV na rozdávání. Za sebou samotným jsem dokázal nohy z poloviny natáhnout, což však neznamená, že by se šetřilo s litry v zavazadlovém prostoru. Pokud počítáme také druhé dno a zadní sedačky posuneme co nejvíce dopředu, lze dosáhnout hodnoty 575 litrů, což je na daný segment obdivuhodné.
Jak jsem v úvodu vzpomenul, konfigurátor momentálně nenabízí jinou než mild-hybridní motorizaci. Ta zahrnuje přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1,3 litrů s přímým vstřikováním a 12V baterii, která vám bude asistovat ze samého kraje rozjezdu nebo během couvání. Při volbě nejnižší výbavy Techno nezbude, než se spokojit s manuální šestistupňovou převodovkou a výkonem 140 koní. U všech ostatních variant je výkon přenášen prostřednictvím automatické CVT převodovky.
Právě u té se na chvíli zdržíme. Nutno říct, že s variátorem jsem v žádném testovaném voze nikdy neměl problém, avšak Austral z nepochopitelného důvodu jedinou hlavní výhodu nekonečného množství převodů tak trochu opomenul. Problém nastává především při rozjíždění a popojíždění v nižších rychlostech, kdy s sebou vůz bez ohledu na opatrnou práci s plynovým pedálem značně cuká.
Z části za to zřejmě může drobný nesoulad spalovacího ústrojí s tím elektrickým a také implementace „virtuálních převodů“, které se v určitých situacích chovají přinejmenším zvláštně. Alespoň se tímto krokem předešlo proslulé hlučnosti „CVTéčka“ – to naopak oceníte při vyšších rychlostech. Nemluvě o tom, že při rozjezdu z klidu trvá nesmírně dlouho, než systém start-stop zareaguje na stažení nohy z brzdového pedálu a její přesun doprava.
To je přitom obrovská škoda, protože jinak je jízdní požitek u Renaultu Austral s ohledem na daný segment v podstatě bezchybný. Vůz je dostatečně dynamický a pocitově téměř neodpovídá tabulkovému zrychlení z 0 na 100 za 9,7 vteřin. Reakce na plyn je ve sportovním režimu až překvapivá a skoro dokáže vykouzlit úsměv na tváři.
Vzhledem ke sporadické elektrifikaci jde ruku v ruce poněkud vyšší spotřeba, která se po řádění na okresních silnicích zvládne vyšplhat až přes 10 litrů. Po týdenním testu ovšem průměr činil 7,7 litrů na 100 kilometrů. Vůz byl rovnoměrně podroben městskému i dálničnímu provozu, převážně v režimu Eco a Normal.
To nejlepší jsem si nechal nakonec. Pokud mě na Renaultu Austral něco skutečně nadchlo, byl to skvěle odladěný podvozek. Vůz stojí na nové alianční platformě CFM-CD, kterou sdílí například s novým Nissanem Qashqai. K dispozici jsou (resp. budou) dvě verze – s tuhou zadní nápravou a s víceprvkovou zadní nápravou pro verze vybavené řízením všech kol 4Control.
Druhá z variant je však vázaná výhradně k full-hybridní motorizaci a natáčení zadních kol o 5 stupňů si tak holt vyzkoušíme jindy. Ani „základní“ verze nicméně určitě není k zahození. Podvozek i přes citelnou tuhost dokáže bez problému maskovat ohromná kola a drobné nerovnosti vůz rozhodně nerozhází. Oproti zažitým standardům francouzských podvozků v podobě houpavého jízdního projevu je tato změna rozhodně vítána.
Vyvstává otázka „co za to?“ Cena líbivého SUV Renault Austral začíná na 770 000 Kč za výbavu Techno, která je, jak je výše zmíněno, podmíněna manuální šestistupňovou převodovkou. Námi testovaný vůz disponoval poněkud honosnější výbavovou variantou Iconic, k níž byla přidány další prvky na přání. Řadil se mezi ně například Head-up displej, panoramatické střešní okno, balíček Advanced Driving Assist, světlomety Matrix LED Vision nebo audiosystém Harman Kardon. Částka se tímto způsobem vyšplhala až na 1 088 000 Kč.
Nový Renault Austral má skutečně veškeré předpoklady pro to stát se konkurenceschopným hráčem na poli středně velkých SUV. Co se designu týče, jedná se o jeden z nejhezčích výtvorů francouzských inženýrů a nadšení neopadne ani po usednutí za volant. Nejmodernější technologie v podobě multimediálního systému Android Automotive, skvělé materiály a dostatek prostoru ovšem záhy zastíní nastartování motoru a následný rozjezd.
Sám jsem se s převodovkou za týden aktivního ježdění bohužel nesžil, a proto vkládám velké naděje do vrcholné motorizace, která dle dostupných informací přijde ještě letos na podzim. Pokud však netrávíte většinu jízd ve městě, neshazujte tuto možnost ze stolu a běžte se v novince projet. Třeba mu některé nedostatky prominete a upřednostníte výborně nastavený podvozek a jízdní projev ve vyšších rychlostech.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Neokoukaný vzhled exteriéru | Cukání a pomalá odezva při rozjíždění |
Multimediální systém | Jízdní projev v nízkých rychlostech |
Prostornost interiéru | |
Skvěle odladěný podvozek |
Zdaleka nejhůře se vypracovávají testy na automobily, které vlastně nedělají nic vysloveně špatně, avšak zároveň ničím zvlášť nevyčnívají. Tím uvíznou v jakési šedé zóně vozů, které lze doporučit všem a stejně tak nikomu. Koneckonců, Renault k této vlastnosti s modelem Austral inklinuje již samotnou koncepcí novinky, která má nahradit hned několik stálic modelové řady francouzského výrobce, přičemž od každého si má vzít něco. Především potom jejich zákazníky.
V redakci se nám pohledné SUV objevilo v druhé nejvyšší výbavě Iconic a mild-hybridním pohonem (verze mild hybrid 160 – pozn. redakce) spárovaným s automatickou převodovkou CVT. Do budoucna je v plánu také uvedení full-hybridní motorizace, ovšem na tu si počkáme minimálně do podzimu, a proto zatím nezbývá, než se spokojit s méně ekologickou (a také méně výkonnou) variantou. Jak si jeden z hlavních pilířů automobilky Renault v týdenním testu vedl?
Konstrukce | SUV, rozměry: 4510 × 1825 × 1618 mm, hmotnost: 1464 kg |
---|---|
Pohon | mild hybrid, pohon předních kol |
Výkon | 118 kW (158 koní), točivý moment 270 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 0,15 kWh |
Nabíjení | Bez nutnosti nabíjení |
Spotřeba a dojezd | 6,2 l/100km (reálná spotřeba kolem 7,7 l/100km) |
Výbava | Panoramatické střešní okno, Head-up displej, Pack Advanced Driving Assist, Matrix LED Vision a další |
Cena od | 770 000 Kč (cena testovaného vozu 1 088 000 Kč) |
Francouzské automobilky v posledních letech vypouštějí na trh skutečně líbivé modely a jinak tomu není ani u Renaultu. Nový Austral v mnohém navazuje na elektrickou verzi proslulého Meganu, který dotáhl současný designový jazyk výrobce na pomyslný vrchol.
Nejprve obhlédneme přední část. Na první pohled upoutají štíhlé světlomety, které se z vnější strany tradičně stáčí do „céčka“ přičemž druhá linie svítí společně s denním svícením, a v závislosti na výbavě může fungovat jako blinkr. Pokud si připlatíte, roli si vymění a funkci „dynamického“ blinkru zastoupí hlavní světlomety.
Chromovaná linie nás směrem od světel do středu zavede k novému (nebo spíše osvěženému) znaku Renaultu. Stejně tak, jako u sesterské Dacie, se nestačím divit, jak dokáže takto malý detail zcela změnit pohled na exteriér. Téměř, jako by se jednalo o „novou éru“ vozů automobilky. Příslib lepší budoucnosti.
Dravý vzhled čela karoserie kompletuje spodní část nárazníku, kterou si Austral rovněž bez ostychu téměř do detailu převzal od menšího sourozence s elektrickým pohonem. Ostré hrany, velká spodní mřížka chladiče a (dokonce) průduchy po stranách by snad mohly evokovat i sportovní ambice. Ty ovšem nevydrží příliš dlouho.
Při pohledu ze strany si můžeme udělat lepší představu o velikosti novinky. Karoserie Renaultu Austral působí skutečně robustně, a to i přes to, že její míry jsou téměř identické s dnes již odepsaným Renaultem Kadjar. Mluvíme tedy o nějakých 4,5 metrech na délku a 1,82 metrech na šířku. Také tady se tedy automobilka dala zlatou střední cestou středně velkého SUV. Budou se chtít současní majitelé znatelně většího Koleosu do budoucna uskromnit o více než 10 centimetrů na délku? Můžeme jen odhadovat.
Část, která se podle mého názoru povedla designérům ještě více než u vzpomínaného Meganu, je oblast pátých dveří. Světlomety ve tvaru písmene C jsou v horní části protaženy až na dosah znaku kosočtverce, pod nímž je velkými písmeny vzpomenut název modelu. Opticky tento prvek karoserii rozšiřuje a dodává jí na „svalnatosti“. Zadní nárazník je poté pečlivě oplastován a zároveň disponuje vyšší světlou výškou, takže narozdíl od přední masky působí terénnějším dojmem.
Módní přehlídka nekončí ani po usednutí do kabiny vozu. Pojďme se nejprve zastavit u nepřehlédnutelné dominanty interiéru v podobě multimediálního systému OpenR link, na kterém běží operační systém Android Automotive. Renault Austral je teprve druhým modelem (pochopitelně po elektrickém Meganu), který tyto rozsáhlé obrazovky nabízí a nutno uznat, že se je na co koukat. Kvalitu zobrazení jednoho nebo druhého displeje asi nemá smysl zpochybňovat a stejně tak špatně se hledají chyby v ovládání nebo funkčnosti.
Samozřejmě je potřeba se s infotaimentem nejprve trochu sžít. Prozkoumat všechny funkce totiž rozhodně nebude záležitostí několika dotyků, obzvlášť když si můžete z Google Play instalovat další aplikace. Nebudeme zabrušovat do detailů vzhledem k tomu, že rozbor veškerých možností tohoto multimediálního systému by vydal přinejmenším na jeden samostatný článek.
Co ovšem musíme pochválit, je možnost ovládání klimatizace fyzickými tlačítky, které najdete přímo pod obrazovkou uprostřed, což je v kontextu praktičnosti interiéru vždy dobré znamení. Stejně tak ovládání na volantu, ač převážně dotykové, je poměrně intuitivní.
Druhou stranu mince hledejme za volantem na pravé straně. Narazíte zde hned na trojici páček – volič směru, ovládání stěračů a ovládání multimédií. Asi nemusím vysvětlovat, v čem je toto řešení nešťastné. Ani bych nespočítal, kolikrát se mi ve spěchu stalo, že jsem jednoduše sáhnul vedle a místo zařazení zpátečky mi začaly stírat stěrače. Jiný důvod k nadávkám naštěstí budete hledat v kabině Australu jen ztěží.
Veškeré použité materiály jsou skutečně kvalitní, nikde nic nevrže, nic vás neruší. Pokud lze interiér popsat jedním slovem, byl by jím „komfort“. Pohodlné sedačky s masážní funkcí, kvalitní audiosystém, výborné odhlučnění v nižších i vyšších rychlostech, množství snadno přístupných úložných prostor… co víc si přát?
Dokonce i prostoru má nový Renault s ohledem na konkurenci středně velkých SUV na rozdávání. Za sebou samotným jsem dokázal nohy z poloviny natáhnout, což však neznamená, že by se šetřilo s litry v zavazadlovém prostoru. Pokud počítáme také druhé dno a zadní sedačky posuneme co nejvíce dopředu, lze dosáhnout hodnoty 575 litrů, což je na daný segment obdivuhodné.
Jak jsem v úvodu vzpomenul, konfigurátor momentálně nenabízí jinou než mild-hybridní motorizaci. Ta zahrnuje přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1,3 litrů s přímým vstřikováním a 12V baterii, která vám bude asistovat ze samého kraje rozjezdu nebo během couvání. Při volbě nejnižší výbavy Techno nezbude, než se spokojit s manuální šestistupňovou převodovkou a výkonem 140 koní. U všech ostatních variant je výkon přenášen prostřednictvím automatické CVT převodovky.
Právě u té se na chvíli zdržíme. Nutno říct, že s variátorem jsem v žádném testovaném voze nikdy neměl problém, avšak Austral z nepochopitelného důvodu jedinou hlavní výhodu nekonečného množství převodů tak trochu opomenul. Problém nastává především při rozjíždění a popojíždění v nižších rychlostech, kdy s sebou vůz bez ohledu na opatrnou práci s plynovým pedálem značně cuká.
Z části za to zřejmě může drobný nesoulad spalovacího ústrojí s tím elektrickým a také implementace „virtuálních převodů“, které se v určitých situacích chovají přinejmenším zvláštně. Alespoň se tímto krokem předešlo proslulé hlučnosti „CVTéčka“ – to naopak oceníte při vyšších rychlostech. Nemluvě o tom, že při rozjezdu z klidu trvá nesmírně dlouho, než systém start-stop zareaguje na stažení nohy z brzdového pedálu a její přesun doprava.
To je přitom obrovská škoda, protože jinak je jízdní požitek u Renaultu Austral s ohledem na daný segment v podstatě bezchybný. Vůz je dostatečně dynamický a pocitově téměř neodpovídá tabulkovému zrychlení z 0 na 100 za 9,7 vteřin. Reakce na plyn je ve sportovním režimu až překvapivá a skoro dokáže vykouzlit úsměv na tváři.
Vzhledem ke sporadické elektrifikaci jde ruku v ruce poněkud vyšší spotřeba, která se po řádění na okresních silnicích zvládne vyšplhat až přes 10 litrů. Po týdenním testu ovšem průměr činil 7,7 litrů na 100 kilometrů. Vůz byl rovnoměrně podroben městskému i dálničnímu provozu, převážně v režimu Eco a Normal.
To nejlepší jsem si nechal nakonec. Pokud mě na Renaultu Austral něco skutečně nadchlo, byl to skvěle odladěný podvozek. Vůz stojí na nové alianční platformě CFM-CD, kterou sdílí například s novým Nissanem Qashqai. K dispozici jsou (resp. budou) dvě verze – s tuhou zadní nápravou a s víceprvkovou zadní nápravou pro verze vybavené řízením všech kol 4Control.
Druhá z variant je však vázaná výhradně k full-hybridní motorizaci a natáčení zadních kol o 5 stupňů si tak holt vyzkoušíme jindy. Ani „základní“ verze nicméně určitě není k zahození. Podvozek i přes citelnou tuhost dokáže bez problému maskovat ohromná kola a drobné nerovnosti vůz rozhodně nerozhází. Oproti zažitým standardům francouzských podvozků v podobě houpavého jízdního projevu je tato změna rozhodně vítána.
Vyvstává otázka „co za to?“ Cena líbivého SUV Renault Austral začíná na 770 000 Kč za výbavu Techno, která je, jak je výše zmíněno, podmíněna manuální šestistupňovou převodovkou. Námi testovaný vůz disponoval poněkud honosnější výbavovou variantou Iconic, k níž byla přidány další prvky na přání. Řadil se mezi ně například Head-up displej, panoramatické střešní okno, balíček Advanced Driving Assist, světlomety Matrix LED Vision nebo audiosystém Harman Kardon. Částka se tímto způsobem vyšplhala až na 1 088 000 Kč.
Nový Renault Austral má skutečně veškeré předpoklady pro to stát se konkurenceschopným hráčem na poli středně velkých SUV. Co se designu týče, jedná se o jeden z nejhezčích výtvorů francouzských inženýrů a nadšení neopadne ani po usednutí za volant. Nejmodernější technologie v podobě multimediálního systému Android Automotive, skvělé materiály a dostatek prostoru ovšem záhy zastíní nastartování motoru a následný rozjezd.
Sám jsem se s převodovkou za týden aktivního ježdění bohužel nesžil, a proto vkládám velké naděje do vrcholné motorizace, která dle dostupných informací přijde ještě letos na podzim. Pokud však netrávíte většinu jízd ve městě, neshazujte tuto možnost ze stolu a běžte se v novince projet. Třeba mu některé nedostatky prominete a upřednostníte výborně nastavený podvozek a jízdní projev ve vyšších rychlostech.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Neokoukaný vzhled exteriéru | Cukání a pomalá odezva při rozjíždění |
Multimediální systém | Jízdní projev v nízkých rychlostech |
Prostornost interiéru | |
Skvěle odladěný podvozek |