Mini vždy vyčnívalo ve změti automobilů různých barev a velikostí se svým bohatým a odvážným stylem, ale především také potěšením z jízdy. A tak se již před lety Britové rozhodli, že dalším logickým krokem bude přestavba konvenčního vozu na elektromobil, který koncept oživí a zasadí do moderní doby. Jak se to povedlo? Po prvních pár kilometrech v reálném provozu v Praze mohu říct, že moje první dojmy jsou vesměs pozitivní.
TIP: O nový elektromobil Mini Cooper SE je navzdory specifikacím překvapivě velký zájem
První elektromobil značky Mini nevypadá na první pohled výrazně jinak, než jeho sourozenci s konvenčním pohonem. Rozdíly však samozřejmě najdeme – kvůli bateriím (Li-Ion 32,6 kWh rozdělených do 12 modulů, do podoby písmene T, přičemž jsou v části pod kufrem a zadními sedadly až částečně zasahující k předním sedačkám), které jsou umístěné v podlaze vozidla (aby neubírala zavazadlový prostor), je nový Mini Cooper SE o 18 milimetrů výše nad zemí než v případě konvenčně poháněného srovnatelného třídveřového modelu.
Automobilka to však prezentuje jako výhodu, neboť díky snížení těžiště a samozřejmě díky přeměně na čistě elektrický pohon jsou najednou jízdní vlastnosti tolik typické pro předokolku Mini ještě dále zlepšené. Pokud doteď připomínal poslušností motokáru, nevím, co by měl připomínat nyní. Za mě dokáže být auto při jízdě ve městě velmi rychlé a agilní (134 kW, 270 Nm), takže není problém předjet na křižovatce všechny ostatní. V zatáčkách je znát, že je váha v zadní části auta, a těžiště podstatně níže, což přispívá k lepší stabilitě a jistotě. Oproti crossoverovému Cooperu S E Countryman (test) se dá s autem více hrát.
Co mi přišlo zajímavé, je inovativní stabilizační systém DSC s protiprokluzovou funkcí (regulační zásahy jsou vypočítávány přímo uvnitř hnacího systému, namísto toho, aby byly prováděny ve vzdálených řídicích jednotkách s dlouhými přenosovými dráhami, jako je tomu u běžných stabilizačních systémů). Tímto způsobem se významně optimalizuje trakce při rozjezdu, zlepšuje se účinnost rekuperace kinetické energie a současně i akcelerace ze zatáček.
Řidič má na výběr 4 jízdní režimy: Sport, MID, Green a Green+, které se liší tím, jakou máte odezvu pedálu akcelerace, ale třeba také tím, jak hospodárnou pak máte jízdu. Rekuperaci je možné nastavit ve dvou úrovních a nastavuje se jedním přepínačem, přičemž intenzitu ani jednoho z přednastavených stupňů nemůžete měnit. Při jízdě po městě jsem jezdil na výraznější rekuperaci, díky čemuž jsem nemusel téměř vůbec používat brzdový pedál. Pokud byste však měli raději méně intenzivní stupeň rekuperace, pak jej budete muset vždy ručně po znovuusednutí za volant změnit. Auto totiž vždy automaticky po nastartování vozu aktivuje vysokou úroveň rekuperace.
TIP: Elektrický Mini Cooper E zamířil do výroby. Podívejte se na video přímo z montážní linky
U prvního sériově vyráběného a prodávaného Mini s plně elektrickým pohonem je vidět, že se firma snažila dosáhnout co nejlepší spotřeby a co nejdelšího dojezdu na baterie. Snížení spotřeby mají zajistit 17palcová aerodynamická kola Corona Spoke, která mají speciální tvar a lépe pracují s prouděním vzduchu kolem. Nebo i volba battery packu s kapacitou 32,6 kWh, ne více, což by zvýšilo hmotnost vozu a snížilo efektivitu. Po městě jsem jezdil se spotřebou kolem 15 kWh/100 km, ale zkoušel jsem i různé ostřejší manévry, takže reálně se půjde dostat i na lepší čísla. Jaká bude spotřeba při vyšších rychlostech, zejména pak na dálnici, jsem prozatím neměl možnost vyzkoušet. Vypůjčím si tak prozatím oficiální čísla – dojezd by se měl pohybovat v rozmezí 235 až 270 km na jedno nabití, samozřejmě v závislosti na jízdním stylu a podmínkách.
Pokud bych měl hledat nějaké nedostatky, tak je to zejména menší prostor pro sedící na zadních sedadlech, kam se dospělý člověk nevejde, pokud před vámi sedí někdo řekněme vyšší postavy a potřebuje také dostatek místa na nohy. Takže za mě jde spíše o auto pro nějaký mladší pár, bez dětí. Nebo zkrátka o auto, se kterým se bude jezdit jen tak po městě a nebudete potřebovat více místa, ať už pro cestující, tak pro zavazadla. Oproti čistokrevným elektromobilům totiž chybí i třeba přední kufr. Pro někoho by mohla být překážkou i cena, která startuje na 880 tisících korunách a zvyšuje se s tím, jak si konfigurujete výbavu. Jistě, některé elektromobily vyjdou na více než milion, ale stejně tak se dají sehnat i levnější elektromobily. Mini Cooper SE tedy bude spíše volbou pro ty, co hledají styl a prémiovější podání malého městského elektromobilu, kterých zatím mnoho není.
Pokud jde o nabíjení, tak je k dispozici 50kW rychlonabíječka (DC), se kterou stačí jen asi půl hodiny pro nabití elektromobilu na 80 %, jinak asi 1,5 hodiny na 100 %. Přes palubní nabíječku s výkonem až 11 kW (AC) potřebujete pro nabití na 80 % asi 2,5 hodiny a na 100 % pak 3,5 hodiny. Ve výbavě samozřejmě nechybí možnost instalace tepelného čerpadla, či jednoduché a moderní ovládání přes mobilní aplikaci Mini Connected Remote. Ta umožňuje například předvytopení/předvyklimatizování vozu na dálku se smartphonem, sledování aktuálního stavu baterie a nabíjení, či spoustu dalších šikovných informací.
Mini vždy vyčnívalo ve změti automobilů různých barev a velikostí se svým bohatým a odvážným stylem, ale především také potěšením z jízdy. A tak se již před lety Britové rozhodli, že dalším logickým krokem bude přestavba konvenčního vozu na elektromobil, který koncept oživí a zasadí do moderní doby. Jak se to povedlo? Po prvních pár kilometrech v reálném provozu v Praze mohu říct, že moje první dojmy jsou vesměs pozitivní.
TIP: O nový elektromobil Mini Cooper SE je navzdory specifikacím překvapivě velký zájem
První elektromobil značky Mini nevypadá na první pohled výrazně jinak, než jeho sourozenci s konvenčním pohonem. Rozdíly však samozřejmě najdeme – kvůli bateriím (Li-Ion 32,6 kWh rozdělených do 12 modulů, do podoby písmene T, přičemž jsou v části pod kufrem a zadními sedadly až částečně zasahující k předním sedačkám), které jsou umístěné v podlaze vozidla (aby neubírala zavazadlový prostor), je nový Mini Cooper SE o 18 milimetrů výše nad zemí než v případě konvenčně poháněného srovnatelného třídveřového modelu.
Automobilka to však prezentuje jako výhodu, neboť díky snížení těžiště a samozřejmě díky přeměně na čistě elektrický pohon jsou najednou jízdní vlastnosti tolik typické pro předokolku Mini ještě dále zlepšené. Pokud doteď připomínal poslušností motokáru, nevím, co by měl připomínat nyní. Za mě dokáže být auto při jízdě ve městě velmi rychlé a agilní (134 kW, 270 Nm), takže není problém předjet na křižovatce všechny ostatní. V zatáčkách je znát, že je váha v zadní části auta, a těžiště podstatně níže, což přispívá k lepší stabilitě a jistotě. Oproti crossoverovému Cooperu S E Countryman (test) se dá s autem více hrát.
Co mi přišlo zajímavé, je inovativní stabilizační systém DSC s protiprokluzovou funkcí (regulační zásahy jsou vypočítávány přímo uvnitř hnacího systému, namísto toho, aby byly prováděny ve vzdálených řídicích jednotkách s dlouhými přenosovými dráhami, jako je tomu u běžných stabilizačních systémů). Tímto způsobem se významně optimalizuje trakce při rozjezdu, zlepšuje se účinnost rekuperace kinetické energie a současně i akcelerace ze zatáček.
Řidič má na výběr 4 jízdní režimy: Sport, MID, Green a Green+, které se liší tím, jakou máte odezvu pedálu akcelerace, ale třeba také tím, jak hospodárnou pak máte jízdu. Rekuperaci je možné nastavit ve dvou úrovních a nastavuje se jedním přepínačem, přičemž intenzitu ani jednoho z přednastavených stupňů nemůžete měnit. Při jízdě po městě jsem jezdil na výraznější rekuperaci, díky čemuž jsem nemusel téměř vůbec používat brzdový pedál. Pokud byste však měli raději méně intenzivní stupeň rekuperace, pak jej budete muset vždy ručně po znovuusednutí za volant změnit. Auto totiž vždy automaticky po nastartování vozu aktivuje vysokou úroveň rekuperace.
TIP: Elektrický Mini Cooper E zamířil do výroby. Podívejte se na video přímo z montážní linky
U prvního sériově vyráběného a prodávaného Mini s plně elektrickým pohonem je vidět, že se firma snažila dosáhnout co nejlepší spotřeby a co nejdelšího dojezdu na baterie. Snížení spotřeby mají zajistit 17palcová aerodynamická kola Corona Spoke, která mají speciální tvar a lépe pracují s prouděním vzduchu kolem. Nebo i volba battery packu s kapacitou 32,6 kWh, ne více, což by zvýšilo hmotnost vozu a snížilo efektivitu. Po městě jsem jezdil se spotřebou kolem 15 kWh/100 km, ale zkoušel jsem i různé ostřejší manévry, takže reálně se půjde dostat i na lepší čísla. Jaká bude spotřeba při vyšších rychlostech, zejména pak na dálnici, jsem prozatím neměl možnost vyzkoušet. Vypůjčím si tak prozatím oficiální čísla – dojezd by se měl pohybovat v rozmezí 235 až 270 km na jedno nabití, samozřejmě v závislosti na jízdním stylu a podmínkách.
Pokud bych měl hledat nějaké nedostatky, tak je to zejména menší prostor pro sedící na zadních sedadlech, kam se dospělý člověk nevejde, pokud před vámi sedí někdo řekněme vyšší postavy a potřebuje také dostatek místa na nohy. Takže za mě jde spíše o auto pro nějaký mladší pár, bez dětí. Nebo zkrátka o auto, se kterým se bude jezdit jen tak po městě a nebudete potřebovat více místa, ať už pro cestující, tak pro zavazadla. Oproti čistokrevným elektromobilům totiž chybí i třeba přední kufr. Pro někoho by mohla být překážkou i cena, která startuje na 880 tisících korunách a zvyšuje se s tím, jak si konfigurujete výbavu. Jistě, některé elektromobily vyjdou na více než milion, ale stejně tak se dají sehnat i levnější elektromobily. Mini Cooper SE tedy bude spíše volbou pro ty, co hledají styl a prémiovější podání malého městského elektromobilu, kterých zatím mnoho není.
Pokud jde o nabíjení, tak je k dispozici 50kW rychlonabíječka (DC), se kterou stačí jen asi půl hodiny pro nabití elektromobilu na 80 %, jinak asi 1,5 hodiny na 100 %. Přes palubní nabíječku s výkonem až 11 kW (AC) potřebujete pro nabití na 80 % asi 2,5 hodiny a na 100 % pak 3,5 hodiny. Ve výbavě samozřejmě nechybí možnost instalace tepelného čerpadla, či jednoduché a moderní ovládání přes mobilní aplikaci Mini Connected Remote. Ta umožňuje například předvytopení/předvyklimatizování vozu na dálku se smartphonem, sledování aktuálního stavu baterie a nabíjení, či spoustu dalších šikovných informací.