Mini Aceman představen. Crossover má dojezd až 406 km, cena od 845 tisíc Kč
- Mini Aceman se řadí mezi Mini Cooper a Mini Countryman
- K dispozici bude ve dvou verzích
- Jeho cena startuje na 845 tisících korunách

Původem britská legendární značka Mini vzkvétá i pod křídly bavorské automobilky BMW. Novinkou v její produktové řadě je malý pětidvéřový crossover Aceman, který se svou velikostí řadí mezi třídvéřový Mini Cooper a SUV Mini Countryman. Na rozdíl od svých sourozenců nenabídne jiný pohon než elektrický.
Typické Mini v moderním kabátku
Svým vzhledem nový Aceman vychází z původního konceptu stejného jména. Zcela přitom ctí původní myšlenku konstruktéra klasického Mini, sira Aleca Issigonise. Stejně jako původní Mini tak trochu klame tělem a díky krátkým převisům karoserie maximálně efektivně využívá prostor na co nejmenší ploše. Přestože na délku měří 4,07 m, na šířku 1,75 m a na výšku 1,50 m, pohodlně odveze pět lidí. Jeho kufr o objemu 300 litrů lze sklopení zadních sedaček zvětšit na 1005 litrů.
Designově si přitom moderním způsobem pohrává s dnes již klasickými typickými prvky pro Mini, které sdílí celá produktová řada a díky nimž je značka Mini na silnici nezaměnitelná. Přesto však má Aceman svou osobitost, která zdůrazňuje jeho sportovnější charakter, jako jsou například lichoběžníkové světlomety nebo protáhlý zadní spoiler a aerodynamicky zaoblené zadní okno.
Nový designový styl Mini „Charismatická jednoduchost“ se projevuje obzvlášť zřetelným způsobem také v interiéru. Střídmé a jednoduché palubní desce, která je pokryta pletenou textilii, dominuje rozměrný centrální kruhový OLED displej s úhlopříčkou 240 mm, na kterém se zobrazují veškeré údaje a je hlavním ovládacím prvkem interiéru. Přesto však nechybí ani typická lišta s pěti přepínači. Pocit vzdušnost dodává kabině i panoramatická prosklená střecha.

Čtěte také: Zapomeňte na malá městská „tintítka“. Značka Smart se mění k nepoznání
Čtyři stupně výbavy
Mini Aceman bude nabízeno ve čtyřech různých výbavách (Essential, Classic, Favoured, JWC), které se liší i v možnostech výběru pro Mini typických barevných kombinacích a dalších designových prvcích. Nejsportovnějšího ducha nabízí výbava JWC, která je inspirovaná motorsportem a má zcela svébytný design přední i zadní části vozu. Na výběr jsou i různá aerodynamická provedení 17“ a 19“ kol z lehkých slitin.
Dva různé motory a baterie
Nové Mini dostala čistě elektrický pohon. Zájemci si nicméně budou moci vybrat ze dvou verzí. Slabší Mini Aceman E má pod kapotou motor o výkonu 135 kW/184 s maximálním točivým momentem 290 Nm. V této variantě zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,9 sekund a jeho maximální rychlost je 160 km/h. V případě Acemana SE má motor výkon 160 kW/218 k a točivý moment 330 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h je 7,1 sekund a maximální rychlost 170 km/h.
Obě varianty se nicméně neliší pouze výkonem, ale také kapacitou baterie. Aceman E má k dispozici 42,5 kWh, což postačuje k dojezdu až 310 km podle WLTP. Výkonnější Aceman SE má baterii s kapacitou 54,2 kWh, se kterou zvládne ujet podle WLTP až 406 km. Při dobíjení střídavým proudem si musíte vystačit s výkonem 11 kW. V případě rychlého dobíjení stejnosměrným proudem je u verze E maximum 75 kW a u verze SE až 95 kW. K nabití na rychlonabíječce z 10 na 80 procent tak stačí necelá půlhodina.

Cena a dostupnost
Nové Mini Aceman se začne prodávat v červnu. Dodávky prvním zákazníkům jsou pak plánovány na říjen. Cena Mini Aceman E startuje na 845 000 korunách. Za silnější Mini Aceman SE zaplatí zájemce od 945 200 korun.
Video
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.