První běžně vyráběné elektrické Mini dokazuje, že elektrifikace může být klidně i pro konzervativní zákazníky.
Plug-in hybridní Mini Cooper S E Countryman All4 je autem pro každého, kdo chce moderní klasické vozidlo částečně vylepšené o některé výhody spojené s elektrifikací. Chcete jezdit do práce nebo třeba na chatu jen čistě na elektřinu jako elektromobil a užít si tak tichou a svižnou jízdu s nižšími provozními náklady nebo různé výhody elektromobilů? Žádný problém. Pokud se vám baterie vybije, můžete stále pokračovat na benzín, což se hodí pro případné delší trasy. Že nejde o nic nového pod sluncem? To je pravda, nicméně klíčovou roli zde hraje unikátní pohonné ústrojí, které podle mě patří mezi to nejlepší, co aktuálně na poli plug-in hybridů seženete. Ne náhodou se tak stejný princip hybridního pohonu používá třeba u sesterského plug-in hybridního supersportu BMW i8.
Mini začalo s elektrifikací už v roce 2008, kdy Britové prodali pár stovek kusů čistě elektrické verze, ovšem šlo spíše o experiment a demonstraci technologie, kterou posléze využila mateřská automobilka BMW u svého prvního elektromobilu i3 či plug-in hybridu i8. Nicméně sériově vyráběné a pro každého zákazníka běžně dostupné první elektrické Mini je až plug-in hybridní model Cooper S E Countryman All4 z roku 2017, který naopak používá plug-in hybridní sestavu z modelu BMW 225xe, takže spolupráce v rámci koncernu zdá se funguje. Elektromobil Mini má do běžného prodeje teprve dorazit a půjde o opravdové legendární Mini poháněné jen elektromotorem s baterií.
To o testovaném Countrymanovi nemůžu tak jednoznačně říct. Auto není vůbec malé, jde o nafouknutý crossover s prostornějším interiérem či větším zavazadlovým prostorem, ale také speciálním hybridním pohonem s pohonem nejen předních kol, ale i pohonem všech kol, což se hodí třeba i pro jízdu do terénu. Koneckonců Countryman v překladu znamená Venkovan, takže se ani nelze divit. Abych pravdu řekl, trvalo mi pár dnů, než jsem si na zvětšené proporce legendárního Mini zvykl. Ale také na některé jeho designové až skoro retro prvky. Cílovka rozhodně není velká, vždyť už samotná cena přes jeden milion korun může obzvláště pak v případě Čechů pohlížejících na poměr cena/výkon spoustu zákazníků odradit. Jak ale prozradím v následujících odstavcích testu, byla by to škoda.
Už zvenku si všimnete, že je Countryman rozměrnější než klasické malé Mini. A platí to víceméně i uvnitř. Jako řidič jsem měl kolem sebe poměrně dost prostoru. Nezvykle působící je snad jen zkosenější čelní sklo, které ubírá trochu toho vnímatelného místa v kabině, ale jinak díky i třeba velmi dobrému výhledu přes zpětná zrcátka se budete cítit lépe než třeba při cestování v ekonomické třídě v letadle. S ním má ale vlastně Mini společné speciální přepínače, které působí opravdu jako z letadlového kokpitu. Zde odjistit, pak přepnout režimy, přepnout barevný nádech interiéru a hurá na cestu. Pro mladé a obzvláště pak ženy to může být něco, co si rychle oblíbí. Sám jsem toho byl svědkem.
Za prostorný interiér včetně elektricky otevíratelného kufru o velmi slušném objemu 405 l, prémiově vyhlížející a neupatlatelnou palubní desku, či velmi pohodlné sedačky dávám kladné body. Ale nemůžu si pomoct, velmi atypický design interiéru a palubní desky, kde všude máte někdy až hrozně násilně naroubované kruhy a některá tlačítka zbytečně utopena nebo některé ukazatele vám zkrátka budou na přístrojovém monitoru za volantem při jízdě chybět, to není něco, čím by si automobilka jen získávala zákazníky. Zbytečnost loga Mini promítaného na zem u dveří řidiče to vše jen podtrhuje. Abych ale také chválil, tak na palubě najdete moderní Head-up displej, který vám promítá důležité informace jako je rychlost či například navigace na čelní sklo a vám tak stačí jen sledovat silnici před vámi. Potěšila mě také bezdrátová nabíječka či moderní USB-C, ačkoliv středová přihrádka s těmito komponentami je zbytečně utopená a hůře se k ni během řízení dostáváte.
O legendárním Mini už bylo nesčetněkrát řečeno, že jezdí jako motokára a při jízdě tak můžete zažít spoustu zábavy především při průjezdu zatáčkami. A skutečně, je tomu tak i u výrazně těžšího plug-in hybridního modelu Countryman, který je navíc ještě zvětšený oproti klasickému malému Mini Cooperu. Britové totiž jednak použili velmi povedený pohon kombinující 1,5litrový tříválcový spalovací motor s automatickou šestistupňovou převodovkou pro pohon předních kol a elektromotor pohánějící kola zadní, tak dokázali snížit těžiště auta a velmi dobře rozložit hrací sílu na obě soupravy. Celkový výkon činí 224 koní a točivý moment 385 Nm. Při průjezdu ostřejšími zatáčkami se opravdu můžete cítit, jako když řídíte silnou a dobře stabilní motokáru. Alespoň dle mého porovnání tomu tak je, ať už porovnávám s konvenční nebo i plně elektrickou motokárou, které mě opravdu velmi baví.
Ať už také rádi sedíte na okruhu za volantem motokáry nebo ne, jízdní vlastnosti a skvěle sehraný hybridní pohon Mini Cooperu S E Countryman All4 jistě také oceníte. Podvozek je o něco měkčí, což se občas na nezpevněných českých silnicích projevuje tak, že se Mini nezvykle rozhoupá. Volant a řízení je poměrně tuhé, ale přesné. Kabina je při rychlosti do 90 km/hod skvěle odhlučněna, ovšem při jízdě dálniční rychlostí už jsem slyšel docela nepříjemný zvuk pneumatik a občas i toho, když se silnější vítr opíral do vozu a házel s ním. Pokud jedete jako s elektromobilem, můžete si užívat krásně tichou jízdu. Ale zase uslyšíte každé cvaknutí třeba při používání plastových tlačítek. Pokud jde o zvuk spalovacího motoru, překvapilo mě, jak dobrý měl zvukový projev i v případě sešlápnutí pedálu až k podlaze a vytočení do vyšších otáček.
Vlastně celé pohonné ústrojí je podle mě největší předností plug-in hybridu od Mini. S autem můžete jezdit jako s konvenčním vozem a díky automatu nemusíte naprosto nic řešit. Při rozjíždění pomáhá spalovacímu motoru elektromotor a někdy jede jen elektromotor naopak bez asistence spalovacího agregátu. Dokonalost vidím v souhře, kdy elektrický pohon s okamžitým točivým momentem dodá potřebnou sílu pro okamžité zrychlení bez zbytečné prodlevy a kolikrát i bez postřehnutí řazení. I když sešlápnete pedál až k podlaze, uslyšíte poměrně přirozený a příjemný zvuk, což se u hybridů většinou nestává. Mimochodem z 0 na 100 km/hod dokáže Mini Cooper S E Countryman All4 zrychlit za 6,8 sekund a maximálka činí 198 km/hod. Při rozjíždění na křižovatce pak zrychlíte na padesátku v rámci pouhých pár sekund, stejně jako i u těch nejobyčejnějších elektromobilů.
Nebyl by to pořádný plug-in hybrid, pokud by nenabízel hned několik jízdních režimů a také režimů podle využití obou pohonů. Mini v tomto směru přináší celou plejádu nastavení. Pokud jde o jízdní režimy, tak můžete využívat ekologický a nejúspornější režim Green, dále režim Komfort pro maximální pohodlí, či režim Sport s maximálním výkonem. Zde není třeba nic dodávat. V případě režimů s volbou typu pohonu už to ovšem tak jednoduché není. Můžete využívat základní režim Auto eDrive, kdy necháváte nastavení na palubních systémech, které vyhodnocují, kdy je lepší jet na benzín, kdy v hybridním režimu a kdy jen čistě na elektřinu, a to až do 80 km/hod. Ale také počítají například s topografií, tedy profilem trasy dle navigace. V tomto režimu se nemusíte o nic starat a pokud pojedete řekněme normálním stylem jízdy, můžete dosáhnout relativně slušných hodnot spotřeby.
Pak je tady režim Max eDrive, který se snaží maximalizovat využití elektrického pohonu a je tedy dobré mít vždy auto nabité a baterii kdykoliv to jen jde dobíjet. Navíc lze nastavit maximální rychlost čistě EV režimu až do rychlosti 125 km/hod. Geniální je pak nastavení pedálu akcelerace, který v tomto čistě elektrickém režimu funguje až téměř do plného sešlápnutí jako akcelerace při jízdě s elektropohonem a v momentě, kdy sešlápnete pedál s trochou vůle o něco více až úplně k podlaze, dojde k zapojení spalovací jednotky a získání maximálního výkonu. Ale na rozdíl od jiných plug-in hybridů to neznamená, že byste neustále při zrychlení na křižovatce tímto vypínali čistě elektrický režim a museli ho pak znovu zapínat. Skvělé. Třetím režimem je Save Battery, kdy je energie v baterii rezervována pro pozdější využití a auto vám ponechá nejméně 90 % kapacity, nadbytek energie občas použije například pro rozjezdy. Můžete tak třeba chvíli při jízdě za městem dobíjet baterii rekuperací či spalovacím motorem a postupně tak získat pár kilometrový dojezd čistě na baterii, který pak využijete ve městě pro lokálně bezemisní jízdu.
K dokonalosti mi zde chybí jen pár věcí. Především lepší ukazatele toho, jak auto hospodaří s energií, kolik procent baterie mi zbývá, či jaká je aktuální či průběžná spotřeba při různých cestách. Některé informace najdete jen na téměř 9palcovém dotykovém displeji po pravé ruce, některé na miniaturním displeji za volantem a to ještě jen v potřebném jízdním režimu a některé pro změnu nenajdete vůbec. Pochválit můžu snad jen za to, že Mini umožňuje naplánovat nabíjení dle toho, jak se vám to hodí – příkladem přes noc s levnější energií. A nastavovat můžete i nabíjecí proud, to když využíváte například wallbox. Maximální dobíjecí výkon je však jen 3,6 kWh, což při kapacitě baterie 7,6 kWh znamená nejméně něco přes 2 hodiny strávené na nabíječce. A v případě klasické zásuvky 230 V pak dokonce zhruba 3 hodiny čekání. Ideální je tedy nechat auto nabíjet přes noc doma nebo třeba během dne v práci. Nabíjecí slot je umístěný u dveří řidiče, což v případě zastávek u veřejných nabíjecích stanic může být někdy celkem nepraktické. Na druhé straně je pak u dveří spolujezdce pouze atrapa s EV motivem.
Pokud jde o spotřebu, tak v čistě EV režimu se dá jezdit za cca 13-15 kWh/100 km a reálný dojezd jsem měl něco přes 30 km na jedno plné nabití. Pro jízdu do práce nebo na chatu to může stačit, ale samozřejmě vždy záleží na konkrétním případu zákazníka. Pokud pak jedete pouze se spalovacím motorem a baterii máte prázdnou (při méně než 7 % už nemůžete vynutit čistě elektrický režim a můžete jezdit pouze jako s hybridem), tak počítejte se spotřebou ve městě kolem 7-8 l/100 km a mimo město pak necelých 9 l/100 km. Pokud naopak průběžně baterii dobíjíte a jezdíte s Countrymanem jako opravdu s plug-in hybridem, pak spotřeba klesne klidně jen na 3,5-4 l/100 km. Plug-in hybrid od Mini se tedy může vyplatit jen v případě, kdy s ním jezdíte i jako s elektromobilem nebo alespoň hybridem, jinak se vám provozní náklady naopak ještě zvýší oproti klasické spalovací verzi. A pak navíc musíte počítat s kratším dojezdem kolem 500 km, protože nádrž má jen 36 l.
Na palubě Mini nechybí ani základní bezpečnostní asistenti, ať už jde o varování před kolizí, tempomat, nebo kvůli čistě elektrickému režimu a tedy velmi tichému provozu také speciální akustickou ochranu chodců, stejně jako u elektromobilů. Specialitou je pak parkovací kamera, kdy se kromě obrazu na dotykovém displeji můžete orientovat i s pomocí barevného kruhu, který svítí zeleně nebo v případě překážky okamžitě zčervená. A je to tedy další příjemné vylepšení, které doplňuje klasickou zvukovou odezvu reagující na parkovací čidla.
Není to tradiční Mini, ale má s ním společný nejen design, ale třeba i jízdní vlastnosti, přitom je mnohem větší. Možná i proto působí poněkud neobvykle, zvláštně. Ale lidé dnes nekupují malá auta tak, jako dříve a chtějí auta větší. Crossoverový Countryman je tedy vozem, který má oslovit co nejvíce zákazníků. Jenže se svou poměrně dost vysokou cenou a nepřesvědčivou spotřebou v klasickém hybridním režimu, nebo i některými nedostatky v interiéru to působí dost jako oxymorón. Cenová politika bude asi největší překážkou, každopádně pokud bychom toto nebrali v potaz, pak jde o celkem povedený plug-in hybrid s jedním z nejlepších pohonů kombinujících spalovací motor a elektromotor. Jestli tohle je teprve začátek elektrifikace u britské stáje, pak se už osobně nemůžu dočkat toho, co přijde v příštích letech.
První běžně vyráběné elektrické Mini dokazuje, že elektrifikace může být klidně i pro konzervativní zákazníky.
Plug-in hybridní Mini Cooper S E Countryman All4 je autem pro každého, kdo chce moderní klasické vozidlo částečně vylepšené o některé výhody spojené s elektrifikací. Chcete jezdit do práce nebo třeba na chatu jen čistě na elektřinu jako elektromobil a užít si tak tichou a svižnou jízdu s nižšími provozními náklady nebo různé výhody elektromobilů? Žádný problém. Pokud se vám baterie vybije, můžete stále pokračovat na benzín, což se hodí pro případné delší trasy. Že nejde o nic nového pod sluncem? To je pravda, nicméně klíčovou roli zde hraje unikátní pohonné ústrojí, které podle mě patří mezi to nejlepší, co aktuálně na poli plug-in hybridů seženete. Ne náhodou se tak stejný princip hybridního pohonu používá třeba u sesterského plug-in hybridního supersportu BMW i8.
Mini začalo s elektrifikací už v roce 2008, kdy Britové prodali pár stovek kusů čistě elektrické verze, ovšem šlo spíše o experiment a demonstraci technologie, kterou posléze využila mateřská automobilka BMW u svého prvního elektromobilu i3 či plug-in hybridu i8. Nicméně sériově vyráběné a pro každého zákazníka běžně dostupné první elektrické Mini je až plug-in hybridní model Cooper S E Countryman All4 z roku 2017, který naopak používá plug-in hybridní sestavu z modelu BMW 225xe, takže spolupráce v rámci koncernu zdá se funguje. Elektromobil Mini má do běžného prodeje teprve dorazit a půjde o opravdové legendární Mini poháněné jen elektromotorem s baterií.
To o testovaném Countrymanovi nemůžu tak jednoznačně říct. Auto není vůbec malé, jde o nafouknutý crossover s prostornějším interiérem či větším zavazadlovým prostorem, ale také speciálním hybridním pohonem s pohonem nejen předních kol, ale i pohonem všech kol, což se hodí třeba i pro jízdu do terénu. Koneckonců Countryman v překladu znamená Venkovan, takže se ani nelze divit. Abych pravdu řekl, trvalo mi pár dnů, než jsem si na zvětšené proporce legendárního Mini zvykl. Ale také na některé jeho designové až skoro retro prvky. Cílovka rozhodně není velká, vždyť už samotná cena přes jeden milion korun může obzvláště pak v případě Čechů pohlížejících na poměr cena/výkon spoustu zákazníků odradit. Jak ale prozradím v následujících odstavcích testu, byla by to škoda.
Už zvenku si všimnete, že je Countryman rozměrnější než klasické malé Mini. A platí to víceméně i uvnitř. Jako řidič jsem měl kolem sebe poměrně dost prostoru. Nezvykle působící je snad jen zkosenější čelní sklo, které ubírá trochu toho vnímatelného místa v kabině, ale jinak díky i třeba velmi dobrému výhledu přes zpětná zrcátka se budete cítit lépe než třeba při cestování v ekonomické třídě v letadle. S ním má ale vlastně Mini společné speciální přepínače, které působí opravdu jako z letadlového kokpitu. Zde odjistit, pak přepnout režimy, přepnout barevný nádech interiéru a hurá na cestu. Pro mladé a obzvláště pak ženy to může být něco, co si rychle oblíbí. Sám jsem toho byl svědkem.
Za prostorný interiér včetně elektricky otevíratelného kufru o velmi slušném objemu 405 l, prémiově vyhlížející a neupatlatelnou palubní desku, či velmi pohodlné sedačky dávám kladné body. Ale nemůžu si pomoct, velmi atypický design interiéru a palubní desky, kde všude máte někdy až hrozně násilně naroubované kruhy a některá tlačítka zbytečně utopena nebo některé ukazatele vám zkrátka budou na přístrojovém monitoru za volantem při jízdě chybět, to není něco, čím by si automobilka jen získávala zákazníky. Zbytečnost loga Mini promítaného na zem u dveří řidiče to vše jen podtrhuje. Abych ale také chválil, tak na palubě najdete moderní Head-up displej, který vám promítá důležité informace jako je rychlost či například navigace na čelní sklo a vám tak stačí jen sledovat silnici před vámi. Potěšila mě také bezdrátová nabíječka či moderní USB-C, ačkoliv středová přihrádka s těmito komponentami je zbytečně utopená a hůře se k ni během řízení dostáváte.
O legendárním Mini už bylo nesčetněkrát řečeno, že jezdí jako motokára a při jízdě tak můžete zažít spoustu zábavy především při průjezdu zatáčkami. A skutečně, je tomu tak i u výrazně těžšího plug-in hybridního modelu Countryman, který je navíc ještě zvětšený oproti klasickému malému Mini Cooperu. Britové totiž jednak použili velmi povedený pohon kombinující 1,5litrový tříválcový spalovací motor s automatickou šestistupňovou převodovkou pro pohon předních kol a elektromotor pohánějící kola zadní, tak dokázali snížit těžiště auta a velmi dobře rozložit hrací sílu na obě soupravy. Celkový výkon činí 224 koní a točivý moment 385 Nm. Při průjezdu ostřejšími zatáčkami se opravdu můžete cítit, jako když řídíte silnou a dobře stabilní motokáru. Alespoň dle mého porovnání tomu tak je, ať už porovnávám s konvenční nebo i plně elektrickou motokárou, které mě opravdu velmi baví.
Ať už také rádi sedíte na okruhu za volantem motokáry nebo ne, jízdní vlastnosti a skvěle sehraný hybridní pohon Mini Cooperu S E Countryman All4 jistě také oceníte. Podvozek je o něco měkčí, což se občas na nezpevněných českých silnicích projevuje tak, že se Mini nezvykle rozhoupá. Volant a řízení je poměrně tuhé, ale přesné. Kabina je při rychlosti do 90 km/hod skvěle odhlučněna, ovšem při jízdě dálniční rychlostí už jsem slyšel docela nepříjemný zvuk pneumatik a občas i toho, když se silnější vítr opíral do vozu a házel s ním. Pokud jedete jako s elektromobilem, můžete si užívat krásně tichou jízdu. Ale zase uslyšíte každé cvaknutí třeba při používání plastových tlačítek. Pokud jde o zvuk spalovacího motoru, překvapilo mě, jak dobrý měl zvukový projev i v případě sešlápnutí pedálu až k podlaze a vytočení do vyšších otáček.
Vlastně celé pohonné ústrojí je podle mě největší předností plug-in hybridu od Mini. S autem můžete jezdit jako s konvenčním vozem a díky automatu nemusíte naprosto nic řešit. Při rozjíždění pomáhá spalovacímu motoru elektromotor a někdy jede jen elektromotor naopak bez asistence spalovacího agregátu. Dokonalost vidím v souhře, kdy elektrický pohon s okamžitým točivým momentem dodá potřebnou sílu pro okamžité zrychlení bez zbytečné prodlevy a kolikrát i bez postřehnutí řazení. I když sešlápnete pedál až k podlaze, uslyšíte poměrně přirozený a příjemný zvuk, což se u hybridů většinou nestává. Mimochodem z 0 na 100 km/hod dokáže Mini Cooper S E Countryman All4 zrychlit za 6,8 sekund a maximálka činí 198 km/hod. Při rozjíždění na křižovatce pak zrychlíte na padesátku v rámci pouhých pár sekund, stejně jako i u těch nejobyčejnějších elektromobilů.
Nebyl by to pořádný plug-in hybrid, pokud by nenabízel hned několik jízdních režimů a také režimů podle využití obou pohonů. Mini v tomto směru přináší celou plejádu nastavení. Pokud jde o jízdní režimy, tak můžete využívat ekologický a nejúspornější režim Green, dále režim Komfort pro maximální pohodlí, či režim Sport s maximálním výkonem. Zde není třeba nic dodávat. V případě režimů s volbou typu pohonu už to ovšem tak jednoduché není. Můžete využívat základní režim Auto eDrive, kdy necháváte nastavení na palubních systémech, které vyhodnocují, kdy je lepší jet na benzín, kdy v hybridním režimu a kdy jen čistě na elektřinu, a to až do 80 km/hod. Ale také počítají například s topografií, tedy profilem trasy dle navigace. V tomto režimu se nemusíte o nic starat a pokud pojedete řekněme normálním stylem jízdy, můžete dosáhnout relativně slušných hodnot spotřeby.
Pak je tady režim Max eDrive, který se snaží maximalizovat využití elektrického pohonu a je tedy dobré mít vždy auto nabité a baterii kdykoliv to jen jde dobíjet. Navíc lze nastavit maximální rychlost čistě EV režimu až do rychlosti 125 km/hod. Geniální je pak nastavení pedálu akcelerace, který v tomto čistě elektrickém režimu funguje až téměř do plného sešlápnutí jako akcelerace při jízdě s elektropohonem a v momentě, kdy sešlápnete pedál s trochou vůle o něco více až úplně k podlaze, dojde k zapojení spalovací jednotky a získání maximálního výkonu. Ale na rozdíl od jiných plug-in hybridů to neznamená, že byste neustále při zrychlení na křižovatce tímto vypínali čistě elektrický režim a museli ho pak znovu zapínat. Skvělé. Třetím režimem je Save Battery, kdy je energie v baterii rezervována pro pozdější využití a auto vám ponechá nejméně 90 % kapacity, nadbytek energie občas použije například pro rozjezdy. Můžete tak třeba chvíli při jízdě za městem dobíjet baterii rekuperací či spalovacím motorem a postupně tak získat pár kilometrový dojezd čistě na baterii, který pak využijete ve městě pro lokálně bezemisní jízdu.
K dokonalosti mi zde chybí jen pár věcí. Především lepší ukazatele toho, jak auto hospodaří s energií, kolik procent baterie mi zbývá, či jaká je aktuální či průběžná spotřeba při různých cestách. Některé informace najdete jen na téměř 9palcovém dotykovém displeji po pravé ruce, některé na miniaturním displeji za volantem a to ještě jen v potřebném jízdním režimu a některé pro změnu nenajdete vůbec. Pochválit můžu snad jen za to, že Mini umožňuje naplánovat nabíjení dle toho, jak se vám to hodí – příkladem přes noc s levnější energií. A nastavovat můžete i nabíjecí proud, to když využíváte například wallbox. Maximální dobíjecí výkon je však jen 3,6 kWh, což při kapacitě baterie 7,6 kWh znamená nejméně něco přes 2 hodiny strávené na nabíječce. A v případě klasické zásuvky 230 V pak dokonce zhruba 3 hodiny čekání. Ideální je tedy nechat auto nabíjet přes noc doma nebo třeba během dne v práci. Nabíjecí slot je umístěný u dveří řidiče, což v případě zastávek u veřejných nabíjecích stanic může být někdy celkem nepraktické. Na druhé straně je pak u dveří spolujezdce pouze atrapa s EV motivem.
Pokud jde o spotřebu, tak v čistě EV režimu se dá jezdit za cca 13-15 kWh/100 km a reálný dojezd jsem měl něco přes 30 km na jedno plné nabití. Pro jízdu do práce nebo na chatu to může stačit, ale samozřejmě vždy záleží na konkrétním případu zákazníka. Pokud pak jedete pouze se spalovacím motorem a baterii máte prázdnou (při méně než 7 % už nemůžete vynutit čistě elektrický režim a můžete jezdit pouze jako s hybridem), tak počítejte se spotřebou ve městě kolem 7-8 l/100 km a mimo město pak necelých 9 l/100 km. Pokud naopak průběžně baterii dobíjíte a jezdíte s Countrymanem jako opravdu s plug-in hybridem, pak spotřeba klesne klidně jen na 3,5-4 l/100 km. Plug-in hybrid od Mini se tedy může vyplatit jen v případě, kdy s ním jezdíte i jako s elektromobilem nebo alespoň hybridem, jinak se vám provozní náklady naopak ještě zvýší oproti klasické spalovací verzi. A pak navíc musíte počítat s kratším dojezdem kolem 500 km, protože nádrž má jen 36 l.
Na palubě Mini nechybí ani základní bezpečnostní asistenti, ať už jde o varování před kolizí, tempomat, nebo kvůli čistě elektrickému režimu a tedy velmi tichému provozu také speciální akustickou ochranu chodců, stejně jako u elektromobilů. Specialitou je pak parkovací kamera, kdy se kromě obrazu na dotykovém displeji můžete orientovat i s pomocí barevného kruhu, který svítí zeleně nebo v případě překážky okamžitě zčervená. A je to tedy další příjemné vylepšení, které doplňuje klasickou zvukovou odezvu reagující na parkovací čidla.
Není to tradiční Mini, ale má s ním společný nejen design, ale třeba i jízdní vlastnosti, přitom je mnohem větší. Možná i proto působí poněkud neobvykle, zvláštně. Ale lidé dnes nekupují malá auta tak, jako dříve a chtějí auta větší. Crossoverový Countryman je tedy vozem, který má oslovit co nejvíce zákazníků. Jenže se svou poměrně dost vysokou cenou a nepřesvědčivou spotřebou v klasickém hybridním režimu, nebo i některými nedostatky v interiéru to působí dost jako oxymorón. Cenová politika bude asi největší překážkou, každopádně pokud bychom toto nebrali v potaz, pak jde o celkem povedený plug-in hybrid s jedním z nejlepších pohonů kombinujících spalovací motor a elektromotor. Jestli tohle je teprve začátek elektrifikace u britské stáje, pak se už osobně nemůžu dočkat toho, co přijde v příštích letech.