Počet nehod na elektrokoloběžkách roste. Mohou za to hlavně alkohol a nepozornost

Petr Bergmann
Elektrická koloběžka Welkin WKES006 | foto: TomTop
Elektrická koloběžka Welkin WKES006 | foto: TomTop

Elektrokoloběžky jsou čím dál populárnější. S jejich rostoucím počtem ale přibývá i dopravních nehod, často kvůli alkoholu a nepozornosti.

Počet nehod s elektrickými koloběžkami narůstá

Elektrokoloběžky se v posledních letech staly běžnou součástí městského provozu. S jejich rostoucí oblibou ale stoupá i počet dopravních nehod, ve kterých figurují.

Z údajů vyplývá, že z celkového počtu 950 nehod na elektrokoloběžkách (v letech 2023 a 2024), při kterých v Česku došlo k 799 zraněním, bylo 626 osob shledáno viníky nehody. Alarmující je především skutečnost, že značná část viníků byla pod vlivem alkoholu. Při těchto nehodách došlo k 5 smrtelným zraněním.

Z 626 viníků nehod se zraněním bylo u 279 osob prokázáno požití alkoholu, což představuje téměř 45 %. Ve 189 případech byla dokonce zjištěna hladina alkoholu vyšší než 1,5 ‰. Hodnoty ukazují na vážné podcenění rizik, spojených s jízdou pod vlivem alkoholu. Česká legislativa přitom jasně stanovuje nulovou toleranci alkoholu pro všechny účastníky silničního provozu, včetně uživatelů elektrokoloběžek.

Elektrokoloběžka Navee N40 | foto: Navee
Elektrokoloběžka Navee N40 | foto: Navee

Za nehodami elektrokoloběžek je hlavně alkohol a nepozornost

Podle dat Hloubkové analýzy dopravních nehod (HADN) přispívá alkohol ke vzniku nehod cyklistů a jezdců na koloběžkách se zraněním v přibližně 7 % případů. Nejčastější příčinou ale je nepozornost, která stojí téměř za polovinou (46,1 %) všech zaznamenaných nehod.

Dalšími častými faktory jsou nesprávné vyhodnocení dopravní situace (13,9 %), nepřiměřená rychlost a nepřizpůsobení jízdy podmínkám (11,3 %) a vědomé porušování pravidel silničního provozu (8,7 %).

Rizikové chování bychom neměli tolerovat

Hloubková analýza dopravních nehod je výzkumnou aktivitou Centra dopravního výzkumu, která se zaměřuje na detailní zkoumání vybraných nehod se zraněním. Na rozdíl od běžných policejních šetření, která evidují nižší desítky informací, analyzuje HADN tisíce datových bodů. Zkoumá nejen lidský faktor, ale i technický stav vozidel a vliv dopravní infrastruktury.

Přes nulovou toleranci alkoholu za řídítky se ukazuje, že velká část společnosti bere tento zákaz na lehkou váhu. Obzvlášť u elektrokoloběžek, které bývají vnímány jako „volnočasový dopravní prostředek“, dochází k bagatelizaci pravidel. Jezdci si často neuvědomují, že i na koloběžce mohou způsobit vážné následky sobě i ostatním účastníkům provozu.

Závěry hloubkové analýzy potvrzují, že pro snížení počtu nehod je nezbytná prevence a cílená osvěta. Společnost musí současně přestat s tolerancí rizikového chování na vozovkách, ať už se týká alkoholu, rychlosti nebo nepozornosti. Elektrokoloběžky jsou bezpečným dopravním prostředkem, pokud jsou jejich uživatelé zodpovědní.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články