Tesla vymyslela revoluční způsob výroby aut. A teď jej prý hodí do koše
- Musk se o automobilovou divizi přestává zajímat
- Automobilka masově propouští zaměstnance
- Má smysl vyrábět nový vůz na současné technice?

Tesla se čím dál více zaměřuje na své sekundární projekty. Humanoidní roboti, umělá inteligence i obnovitelná energetika mají jednou skutečně převýšit automobilovou divizi. Zdá se, že tento přesun může přijít dříve, než se čekalo. Tesla totiž neustále upravuje své plány pro zjednodušování výroby i vývoj levného elektromobilu. S nejnovějšími informacemi jde opět víceméně o spekulace.
Konec giga lisování a ambiciózních plánů?
Podle zpráv agentury Reuters Tesla totiž ruší vývoj nové generace velkoplošných lisů Giga Press. Ty měly budoucím automobilům poskytnout podvozek z jediného kusu kovu. Při tradiční výrobě se podvozek skládá z více než stovky dílů svařovaných do jednotlivých celků. Tesle se díky gigantickým lisům podařilo tento proces snížit na pouhé dva kusy u zadní části vozu.
Rozšířit lisování podvozku v jednom kuse by Tesle přineslo daleko více slávy než dosavadní úspěchy. Doslova by šlo o novou automobilovou revoluci. Již nyní se Model Y a Cybertruck skládají z pouhých třech podvozkových kusů. Existují i důkazy, že ani konkurence si nechce nechat ujet vlak. Minulý rok svůj první pokus o velkoplošný lis ukázala i japonská Toyota. Cílem je především snížení výrobních nákladů a možnost udržet cenový krok s Teslou a čínskou konkurencí.

Čtěte také: Cybertruck míří do Prahy. Gigantická Tesla bude k vidění od 5. června
Co se děje za zavřenými dveřmi?
Jenže v Tesle se nyní dějí velmi zvláštní věci. Před měsícem snížila počet zaměstnanců o 10 procent, nejnovější zprávy pokračují v podobném trendu, když jsme se dozvěděli o vyhazovu celého týmu stojícími za Superchargery. Musk se otevřeně nyní mnohem více zaměřuje na AI a robotiku a vozy ho nyní příliš nezajímají. Investoři zatím tyto kroky podporují. Jenže bez týmu expertů se například síť výkonných nabíječek nemůže rozšiřovat, ba ani pořádně udržovat.
Cenově dostupnější Model 2 měl přinést Tesle miliony nových uživatelů. S ukončeným vývojem nové platformy se tak spekuluje, co vlastně bude malý elektromobil zač. Půjde o nový model na současné platformě? Bude to jen očesaný vůz z existující řady? Bližší upřesnění bychom neměli očekávat v dohledné době. Společnost se zaměřuje na vývoj robotického taxi a digitální systémy. Podniká Tesla rozumné kroky nebo se jí takový přesun hlavního myšlení vymstí? Jak na to budou reagovat současní klienti?
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.