V průběhu let se čas od času objevují zprávy o pochybné kvalitě elektromobilů Tesla. Nedávné šetření agentury Reuters odhalilo, že se americká automobilka aktivně snažila „skrýt smetí pod koberec“. Tesla v řadě případů obvinila své zákazníky ze zneužívání vozidla a z předchozího poškození částí odpružení a řízení a odmítla odpovědnost za jejich selhání, i když předem věděla, že některé komponenty jsou vadné.
Vyšetřování agentury Reuters ukazuje, že Tesla věděla, že do svých elektromobilů roky instalovala vadné komponenty odpružení a řízení. Ty předčasně selhávaly, ale majitelům bylo řečeno, že za opravy musí zaplatit sami, jelikož vozy byly používány v rozporu se záručními podmínkami nebo u nich došlo k předchozímu poškození. Přitom některé modely nebyly starší než týden. Máte s vaší Teslou podobné zkušenosti?
Například jeden ze zákazníků ve Velké Británii, který si v roce 2023 koupil novou Teslu Model Y, velmi brzy zažil nepříjemné dobrodružství. Pouhý den poté, co si vyzvedl svůj vůbec první elektromobil, jel nablýskaným crossoverem se svou dcerou a ženou na výlet, když při projíždění pomalé zatáčky náhlé ztratil kontrolu nad řízením. Důvodem bylo poškozené zavěšení pravého předního kola, k němuž došlo ve chvíli, kdy měl automobil najeto celkem 115 mil (185 km).
Na základě odhadu opravy, který získala agentura Reuters, strávil Model Y v servisu téměř 40 hodin a kromě zavěšení musel být vyměněn také sloupek řízení, čímž se celkové náklady na opravu vyšplhaly na více než 14 000 dolarů (312 000 Kč). Tesla přitom odmítla pokrýt opravu v rámci záruky a sdělila klientovi, že k nehodě došlo z důvodu předchozího poškození vozu. Jedná se o popis jednoho z mála případů, které postihly auta, která sotva sjela z montážní linky.
Čtěte také: Elektromobil v zimě. Na kolik vás teď v Česku vyjde 1 kilometr jízdy?
Podobně otřesnou zkušenost zažil zákazník, který je vlastníkem Modelu 3 ve Spojených státech s méně než 15 000 mil na tachometru (asi 24 000 km). Po přibližně ročním vlastnictví skončil elektromobil po nehodě v servisním středisku Tesly v Brooklynu v New Yorku. Technik do protokolu opravy uvedl, že při jízdě na autopilota rychlostí 60 mil za hodinu (necelých 100 km/h) upadlo vozu přední kolo. Agentura Reuters sice nezmiňuje, zda bylo vozidlo opraveno, ale soudě podle výsledku si myslíme, že zákazník za opravu odmítl zaplatit, protože o několik měsíců později prodal svůj elektromobil bez pravého předního kola v aukci.
Faktem je, že v období mezi lednem 2021 a březnem 2022 vyměnila Tesla ramena řízení u přibližně 120 000 vozidel po celém světě, jak uvádí agentura Reuters ve své analýze, přičemž většinu oprav automobilka zaplatila v rámci záruky. Přesto přibližně 31 000 majitelů starších vozů, kteří zaznamenali podobné poruchy, muselo platit opravu z vlastní kapsy.
Například v Norsku, které je známé svým pozitivním přístupem k elektromobilitě, sdělili bývalí servisní manažeři a technici Tesly, že jim výrobce nařídil, aby náklady na časté a opakované poruchy přenesli na zákazníky, aby dosáhli snížení nákladů na záruční opravy.
Kromě ramen řízení měla Tesla problémy také se sloupky řízení, přičemž zákazníci často museli platit za opravy víc než 4 000 dolarů (asi 90 000 Kč), i když byla auta stále v záruce. Servisní manažeři, technici a inženýři v průběhu let upozorňovali na časté problémy a na vadné díly a Tesla proto několikrát součásti ve vozech přepracovala. Zdá se ale, že inovované vozy mířily pouze do Číny, tedy do země, která automobilku donutila ke svolávací akci. Ve Spojených státech sdělila Tesla regulačním orgánům, že selhání jsou způsobena zneužíváním vozů řidiči a podobně instruovala svá servisní střediska.
Ptáte se, jaký je důvod této taktiky? Samozřejmě, jako vždy jsou to peníze. Během čtvrtého čtvrtletí roku 2018 ztratila Tesla na záručních opravách 263 milionů dolarů, což byl téměř dvojnásobek čtvrtletního zisku společnosti, který činil 139 milionů dolarů. V průměru tedy automobilka zaplatila téměř 500 dolarů za opravu každého modelu Tesla, který byl v té době v provozu.
V průběhu let se čas od času objevují zprávy o pochybné kvalitě elektromobilů Tesla. Nedávné šetření agentury Reuters odhalilo, že se americká automobilka aktivně snažila „skrýt smetí pod koberec“. Tesla v řadě případů obvinila své zákazníky ze zneužívání vozidla a z předchozího poškození částí odpružení a řízení a odmítla odpovědnost za jejich selhání, i když předem věděla, že některé komponenty jsou vadné.
Vyšetřování agentury Reuters ukazuje, že Tesla věděla, že do svých elektromobilů roky instalovala vadné komponenty odpružení a řízení. Ty předčasně selhávaly, ale majitelům bylo řečeno, že za opravy musí zaplatit sami, jelikož vozy byly používány v rozporu se záručními podmínkami nebo u nich došlo k předchozímu poškození. Přitom některé modely nebyly starší než týden. Máte s vaší Teslou podobné zkušenosti?
Například jeden ze zákazníků ve Velké Británii, který si v roce 2023 koupil novou Teslu Model Y, velmi brzy zažil nepříjemné dobrodružství. Pouhý den poté, co si vyzvedl svůj vůbec první elektromobil, jel nablýskaným crossoverem se svou dcerou a ženou na výlet, když při projíždění pomalé zatáčky náhlé ztratil kontrolu nad řízením. Důvodem bylo poškozené zavěšení pravého předního kola, k němuž došlo ve chvíli, kdy měl automobil najeto celkem 115 mil (185 km).
Na základě odhadu opravy, který získala agentura Reuters, strávil Model Y v servisu téměř 40 hodin a kromě zavěšení musel být vyměněn také sloupek řízení, čímž se celkové náklady na opravu vyšplhaly na více než 14 000 dolarů (312 000 Kč). Tesla přitom odmítla pokrýt opravu v rámci záruky a sdělila klientovi, že k nehodě došlo z důvodu předchozího poškození vozu. Jedná se o popis jednoho z mála případů, které postihly auta, která sotva sjela z montážní linky.
Čtěte také: Elektromobil v zimě. Na kolik vás teď v Česku vyjde 1 kilometr jízdy?
Podobně otřesnou zkušenost zažil zákazník, který je vlastníkem Modelu 3 ve Spojených státech s méně než 15 000 mil na tachometru (asi 24 000 km). Po přibližně ročním vlastnictví skončil elektromobil po nehodě v servisním středisku Tesly v Brooklynu v New Yorku. Technik do protokolu opravy uvedl, že při jízdě na autopilota rychlostí 60 mil za hodinu (necelých 100 km/h) upadlo vozu přední kolo. Agentura Reuters sice nezmiňuje, zda bylo vozidlo opraveno, ale soudě podle výsledku si myslíme, že zákazník za opravu odmítl zaplatit, protože o několik měsíců později prodal svůj elektromobil bez pravého předního kola v aukci.
Faktem je, že v období mezi lednem 2021 a březnem 2022 vyměnila Tesla ramena řízení u přibližně 120 000 vozidel po celém světě, jak uvádí agentura Reuters ve své analýze, přičemž většinu oprav automobilka zaplatila v rámci záruky. Přesto přibližně 31 000 majitelů starších vozů, kteří zaznamenali podobné poruchy, muselo platit opravu z vlastní kapsy.
Například v Norsku, které je známé svým pozitivním přístupem k elektromobilitě, sdělili bývalí servisní manažeři a technici Tesly, že jim výrobce nařídil, aby náklady na časté a opakované poruchy přenesli na zákazníky, aby dosáhli snížení nákladů na záruční opravy.
Kromě ramen řízení měla Tesla problémy také se sloupky řízení, přičemž zákazníci často museli platit za opravy víc než 4 000 dolarů (asi 90 000 Kč), i když byla auta stále v záruce. Servisní manažeři, technici a inženýři v průběhu let upozorňovali na časté problémy a na vadné díly a Tesla proto několikrát součásti ve vozech přepracovala. Zdá se ale, že inovované vozy mířily pouze do Číny, tedy do země, která automobilku donutila ke svolávací akci. Ve Spojených státech sdělila Tesla regulačním orgánům, že selhání jsou způsobena zneužíváním vozů řidiči a podobně instruovala svá servisní střediska.
Ptáte se, jaký je důvod této taktiky? Samozřejmě, jako vždy jsou to peníze. Během čtvrtého čtvrtletí roku 2018 ztratila Tesla na záručních opravách 263 milionů dolarů, což byl téměř dvojnásobek čtvrtletního zisku společnosti, který činil 139 milionů dolarů. V průměru tedy automobilka zaplatila téměř 500 dolarů za opravu každého modelu Tesla, který byl v té době v provozu.