Provoz elektromobilu je dlouhodobě výhodnější, než v případě konvenčních aut se spalovacím motorem. Tedy, samozřejmě se najdou i výjimky (když máte elektroauto s extrémní spotřebou a nabíjíte jen na drahých rychlonabíječkách – pozn. redakce), ale obecně pokud člověk jezdí s elektromobilem, dá se říci, že ho provoz stojí méně, než v případě benzinového či dieselového auta. A to teď nepočítáme servisní náklady, ale opravdu jen čistě cenu nabíjení (včetně ztrát v přenosové soustavě) vs cenu za tankování pohonných hmot.
Ještě, než se dostaneme k výpočtu, je potřeba si nejprve říct, na čem všem vlastně záleží. V zimě obecně roste spotřeba u aut bez ohledu na typu pohonu, a to ať už kvůli vytápění kabiny, nebo například většímu valivému odporu u zimních pneumatik, což je cena za potřebnou vyšší bezpečnost v zimních měsících.
Dále samozřejmě záleží na jízdním stylu řidiče, počasí a dalších faktorech, které ovlivňují jakýmkoliv způsobem spotřebu automobilu, v tomto případě elektromobilu. A také pak na ceně nabíjení. Zde to můžeme opět trochu rozvinout, protože je rozdíl, jestli nabíjíte na bezplatných veřejných nabíječkých, doma s fotovoltaiky, či ze sítě. Nebo třeba v případě potřeby sáhnete na cestách po dražších rychlonabíječkách.
Čtěte také: O kolik se zrychlí nabíjení, když v zimě předehřejete baterie? Výsledek překvapí
Řidič elektromobilu tedy může zaplatit pokaždé dost odlišné částky, ačkoliv jezdí se stejným vozidlem. Jednou to může být 0 Kč za kilometr, podruhé 1 Kč za kilometr a potřetí klidně i přes 5 Kč za kilometr. Pokaždé záleží na mnoha faktorech, zjednodušeně na spotřebě elektromobilu a ceně za nabíjení.
Připravili jsme tedy přehled s pěti populárními elektromobily a jejich ceny za ujetý km. Hodnoty spotřeby pro zimní provoz jsme převzali z nejuznávanějšího serveru EV-Database, ceny nabíjení pak přímo od provozovatelů veřejných stanic pro dobíjení elektrických aut v Česku. Samozřejmě jsme nezapomněli započítat ani ztráty, které jsou u nabíjení běžně kolem 10-15 %. A to také musíte zaplatit.
Je to jednoduché. V případě veřejných nabíječek, čím rychleji chcete nabíjet, tím více za to zaplatíte. Čas jsou peníze. Pokud tedy chcete vědět, kolik řidiči elektromobilů v zimě zaplatí za 1 kilometr jízdy, tak odpověď se může opravdu hodně lišit, jak uvádíme v tabulce výše. Ve většině případů a řekněme v dlouhodobém zimním průměru si ale troufáme tvrdit, že to bude pod 2 Kč/km, spíše 1 Kč/km až 1,50 Kč/km.
Před pořízením elektromobilu je tedy dobré si uvědomit, jakým způsobem budete vůz provozovat a kde a za kolik budete baterii nabíjet. Ne vždy vám totiž může vyjít, že na provozu elektromobilu skutečně ušetříte. Pokud počítáme, že cena kilometru u spalovacích aut bývá kolem 2-3 korun, u elektromobilů se lze dostat i na méně než 1 korunu, ale stejně tak i na více než 5 korun, tak si dejte pozor a dobře si zvažte, zda pro vás bude provoz elektromobilu skutečně výhodou.
Provoz elektromobilu je dlouhodobě výhodnější, než v případě konvenčních aut se spalovacím motorem. Tedy, samozřejmě se najdou i výjimky (když máte elektroauto s extrémní spotřebou a nabíjíte jen na drahých rychlonabíječkách – pozn. redakce), ale obecně pokud člověk jezdí s elektromobilem, dá se říci, že ho provoz stojí méně, než v případě benzinového či dieselového auta. A to teď nepočítáme servisní náklady, ale opravdu jen čistě cenu nabíjení (včetně ztrát v přenosové soustavě) vs cenu za tankování pohonných hmot.
Ještě, než se dostaneme k výpočtu, je potřeba si nejprve říct, na čem všem vlastně záleží. V zimě obecně roste spotřeba u aut bez ohledu na typu pohonu, a to ať už kvůli vytápění kabiny, nebo například většímu valivému odporu u zimních pneumatik, což je cena za potřebnou vyšší bezpečnost v zimních měsících.
Dále samozřejmě záleží na jízdním stylu řidiče, počasí a dalších faktorech, které ovlivňují jakýmkoliv způsobem spotřebu automobilu, v tomto případě elektromobilu. A také pak na ceně nabíjení. Zde to můžeme opět trochu rozvinout, protože je rozdíl, jestli nabíjíte na bezplatných veřejných nabíječkých, doma s fotovoltaiky, či ze sítě. Nebo třeba v případě potřeby sáhnete na cestách po dražších rychlonabíječkách.
Čtěte také: O kolik se zrychlí nabíjení, když v zimě předehřejete baterie? Výsledek překvapí
Řidič elektromobilu tedy může zaplatit pokaždé dost odlišné částky, ačkoliv jezdí se stejným vozidlem. Jednou to může být 0 Kč za kilometr, podruhé 1 Kč za kilometr a potřetí klidně i přes 5 Kč za kilometr. Pokaždé záleží na mnoha faktorech, zjednodušeně na spotřebě elektromobilu a ceně za nabíjení.
Připravili jsme tedy přehled s pěti populárními elektromobily a jejich ceny za ujetý km. Hodnoty spotřeby pro zimní provoz jsme převzali z nejuznávanějšího serveru EV-Database, ceny nabíjení pak přímo od provozovatelů veřejných stanic pro dobíjení elektrických aut v Česku. Samozřejmě jsme nezapomněli započítat ani ztráty, které jsou u nabíjení běžně kolem 10-15 %. A to také musíte zaplatit.
Je to jednoduché. V případě veřejných nabíječek, čím rychleji chcete nabíjet, tím více za to zaplatíte. Čas jsou peníze. Pokud tedy chcete vědět, kolik řidiči elektromobilů v zimě zaplatí za 1 kilometr jízdy, tak odpověď se může opravdu hodně lišit, jak uvádíme v tabulce výše. Ve většině případů a řekněme v dlouhodobém zimním průměru si ale troufáme tvrdit, že to bude pod 2 Kč/km, spíše 1 Kč/km až 1,50 Kč/km.
Před pořízením elektromobilu je tedy dobré si uvědomit, jakým způsobem budete vůz provozovat a kde a za kolik budete baterii nabíjet. Ne vždy vám totiž může vyjít, že na provozu elektromobilu skutečně ušetříte. Pokud počítáme, že cena kilometru u spalovacích aut bývá kolem 2-3 korun, u elektromobilů se lze dostat i na méně než 1 korunu, ale stejně tak i na více než 5 korun, tak si dejte pozor a dobře si zvažte, zda pro vás bude provoz elektromobilu skutečně výhodou.