O kolik se zrychlí nabíjení, když v zimě předehřejete baterie? Výsledek překvapí
- Předehřátí baterie zásadně ovlivňuje průběh zimního nabíjení
- Zahřátá baterie zvládá téměř dvojnásobný nabíjecí výkon
- Preconditioning zvyšuje životnost a krátí čas nabíjení

Švédský majitel Tesly Model Y ukázal, jaký je rozdíl při rychlém (DC) nabíjení předehřáté nebo studené baterie v chladném počasí. Předehřátí baterie (battery preconditioning) je z pohledu rychlého nabíjení naprosto nezbytnou funkcí, obzvlášť v chladném období, které u nás nyní panuje.
Předehřátí baterie je v elektromobilu nezbytné
Přivedení článků baterie před nabíjením na optimální teplotu nejenom prodlouží její životnost, ale také pomůže maximalizovat dojezd a zkrátí dobu nabíjení. Předběžná teplotní úprava baterie také zajišťuje bezpečné nabíjení. Zjednodušeně řečeno, funkce v podstatě zahřeje baterii na teplotu nad bodem mrazu a umožní nabíjet maximálním proudem. Průvodním efektem je také to, že v průběhu zahřívání baterie dochází k zahřátí interiéru. Obecně vzato, teplotní příprava baterie elektromobilu s sebou kromě mírně vyšších nákladů za energii nenese žádné nevýhody.
Rozdíly při nabíjení studené nebo předehřáté baterie se zabýval švédský majitel Tesly Model Y, který v současném zimním počasí provedl zajímavý test. Video, které je zveřejněné na YouTube kanálu It’s Only Electric, nás zavede na Tesla Supercharger V3, kde proběhne nabíjení předehřáté baterie elektromobilu od Tesly při teplotě -1 stupeň Celsia z 10 %.
Čtěte také: Nejrychleji nabíjené elektromobily v reálném testu. Tesla skončila až desátá
Rozdíly nabíjení jsou zásadní
Baterie dokázala nabíjet výkonem až 238 kW a relace z 10 % do 80 % SoC trvala 33 minut. Majitel Modelu Y říká, že běžně dokončí podobný nabíjecí cyklus asi za 27 minut, ale vzhledem k tomu, že se jednalo o nabíjení ve velmi chladném počasí, není 6 minut navíc špatný výsledek. Jak ale bude probíhat nabíjení studené baterie? Majitel se ke stejné nabíječce vrátil o dva dny později, poté co auto stálo venku v mrazivém počasí.
Tentokrát byla venkovní teplota -4°C, tedy o něco málo chladněji než minule, ale majitel říká, že rozdíl teplot není tak velký, aby to mělo zásadní vliv při porovnání obou variant. Ihned po zapojení nabíječky je jasné, že rychlost nabíjení roste mnohem pomaleji než u předehřáté baterie. Tesla dokončila nabíjení z 10 do 80 % za 42 minut, tedy téměř o 10 minut později ve srovnání s nabíjením předehřáté baterie. Ještě důležitější je, že baterie akceptovala podstatně nižší maximální výkon nabíjení (135 kW), což je výrazně nižší hodnota než 238 kW v předchozím testu.

Funkci ocení ti, kdo musí parkovat venku
Velmi zajímavé je srovnání obou nabíjecích křivek, které zobrazuje téměř plochou křivku u nabíjení studené baterie a sestupnou křivku pro baterii, která byla předem zahřátá. Obě nabíjecí relace měly od 50 % do 80 % téměř identický příběh, velký rozdíl byl během první poloviny nabíjení, kdy se předehřátá baterie nabíjela mnohem vyšší rychlostí než baterie studená.
Závěr testu je jednoznačný: chcete-li dosáhnout efektivního a rychlého nabíjení a také pokud vám záleží na zdraví vaší baterie, měli byste ji před nabíjením v zimě předehřát. A pokud si kupujete elektromobil, ujistěte se, že předehřátí baterie umožňuje. Tato funkce totiž nemusí být k dispozici u všech modelů.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".