Degradace baterie elektromobilu je snad tou největší obavou zájemců před koupí. Ať už se jedná o nový nebo ojetý vůz, kapacita, teoretický i praktický dojezd a kondice baterie jsou velmi důležité parametry. Použité výrobní technologie také hrají velkou roli. Stále nejběžnějším a nejpoužívanějším typem jsou Li-Ion baterie. A ty na degradaci dokáží trpět pořádně. Jak ji co nejvíce oddálit a provozovat vůz bez většího omezení?
Určité zásady a rady můžeme převzít ze spotřební elektroniky, což zná jistě každý z nás. I pro mobilní telefony lze uplatnit podobné zásady, zde ale není případná výměna baterie natolik nákladná ani náročná, takže s jejich dodržováním si možná ani vy tolik nelámete hlavu a zařízení prostě hlavně používáte. Navíc ve srovnání s elektromobil neočekáváme, že smartphone budete chtít používat i více než 5 let.
Lithium-iontové baterii vadí nejvíce vybíjení pod 20 % kapacity. Většině majitelům dnešních elektromobilů udávaná kapacita vystačí na jejich denní potřeby, aniž by je musely vybíjet do nízkých hodnot. Udržování kapacity nejméně na hranici 20 % dokáže zamezit rychlejší degradaci. Baterie totiž nemají rády nabíjení celé své kapacity, zvláště pak na jeden zátah a vysokým výkonem. K tomu se také dostaneme.
Stejně tak byste neměli baterie zbytečně pořád nabíjet na 100 %. Ideální stav nabití je 80 %. Ve vyšších procentech již baterie není ani schopná přijmout maximální výkon nabíječky, a ten je tak řídící jednotkou utlumen. Ideální provozní kapacita je tedy mezi 20 a 80 %. I proto se u většiny elektromobilů udává jejich schopnost rychlého nabití mezi tímto rozsahem. S tím počítá i metodika pro stanovení dojezdu, WLTP.
Čtěte také: Baterie Tesly skoro nestárnou! Výsledky jsou lepší, než byste čekali
Aby mohla baterie optimálně pracovat, potřebuje i svojí pracovní teplotu. V tomto případě je to s bateriemi velmi podobné jako s lidskými bytostmi. Ač každý člověk cítí teplotu individuálně, obecně lze říci, že je nám komfortně mezi 10 a 30 stupni Celsia. Jak je to tedy u elektromobilů?
Lithiové baterie dokáží pracovat i v extrémních situacích, obecně se hovoří od rozmezí od -20 do +60 stupnů Celsia. Krajním, extrémním teplotám byste se ale měli dlouhodobě vyhýbat. Nabíjení i provoz je pro články náročnější a budou degradovat rychleji než ve zmíněných příjemných teplotách pro člověka.
Mít možnost nabít vůz stojanem o výkonu 100 kW a výše je velmi pohodlné a postupně to ukrajuje z propastných rozdílů časů pro tankování a nabíjení. Jenže právě vysoké rychlosti baterii také na kondici nepřidají. Je to skvělá možnost rychlého dobití při zdolávání velkých vzdáleností, její časté použití byste ale měli omezit na minimum. Nejlepší možností tak stále zůstává pomalé nabíjení úrovně 1 (240V zásuvka) a úrovně 2 (domácí wallbox do 22kW výkonu střídavého proudu).
Jde o obecné rady, které vám pomohou alespoň mírně vyjasnit potíže, které mohou u elektrických vozů nastat. Mnohem více než u nového vozu pak budete chtít tyto rady využít u ojetého vozu, kde si nemůžete být přesně jistí, jak se k nim předchozí majitelé chovali. Na vás tak zůstává rozumné používání, abyste si potenciál svého vozu maximalizovali. S novými elektromobily přichází i nové technologie výroby baterií, i odlišné kombinace použitých materiálů. Již dnes jsou některé na degradaci méně náchylné.
Degradace baterie elektromobilu je snad tou největší obavou zájemců před koupí. Ať už se jedná o nový nebo ojetý vůz, kapacita, teoretický i praktický dojezd a kondice baterie jsou velmi důležité parametry. Použité výrobní technologie také hrají velkou roli. Stále nejběžnějším a nejpoužívanějším typem jsou Li-Ion baterie. A ty na degradaci dokáží trpět pořádně. Jak ji co nejvíce oddálit a provozovat vůz bez většího omezení?
Určité zásady a rady můžeme převzít ze spotřební elektroniky, což zná jistě každý z nás. I pro mobilní telefony lze uplatnit podobné zásady, zde ale není případná výměna baterie natolik nákladná ani náročná, takže s jejich dodržováním si možná ani vy tolik nelámete hlavu a zařízení prostě hlavně používáte. Navíc ve srovnání s elektromobil neočekáváme, že smartphone budete chtít používat i více než 5 let.
Lithium-iontové baterii vadí nejvíce vybíjení pod 20 % kapacity. Většině majitelům dnešních elektromobilů udávaná kapacita vystačí na jejich denní potřeby, aniž by je musely vybíjet do nízkých hodnot. Udržování kapacity nejméně na hranici 20 % dokáže zamezit rychlejší degradaci. Baterie totiž nemají rády nabíjení celé své kapacity, zvláště pak na jeden zátah a vysokým výkonem. K tomu se také dostaneme.
Stejně tak byste neměli baterie zbytečně pořád nabíjet na 100 %. Ideální stav nabití je 80 %. Ve vyšších procentech již baterie není ani schopná přijmout maximální výkon nabíječky, a ten je tak řídící jednotkou utlumen. Ideální provozní kapacita je tedy mezi 20 a 80 %. I proto se u většiny elektromobilů udává jejich schopnost rychlého nabití mezi tímto rozsahem. S tím počítá i metodika pro stanovení dojezdu, WLTP.
Čtěte také: Baterie Tesly skoro nestárnou! Výsledky jsou lepší, než byste čekali
Aby mohla baterie optimálně pracovat, potřebuje i svojí pracovní teplotu. V tomto případě je to s bateriemi velmi podobné jako s lidskými bytostmi. Ač každý člověk cítí teplotu individuálně, obecně lze říci, že je nám komfortně mezi 10 a 30 stupni Celsia. Jak je to tedy u elektromobilů?
Lithiové baterie dokáží pracovat i v extrémních situacích, obecně se hovoří od rozmezí od -20 do +60 stupnů Celsia. Krajním, extrémním teplotám byste se ale měli dlouhodobě vyhýbat. Nabíjení i provoz je pro články náročnější a budou degradovat rychleji než ve zmíněných příjemných teplotách pro člověka.
Mít možnost nabít vůz stojanem o výkonu 100 kW a výše je velmi pohodlné a postupně to ukrajuje z propastných rozdílů časů pro tankování a nabíjení. Jenže právě vysoké rychlosti baterii také na kondici nepřidají. Je to skvělá možnost rychlého dobití při zdolávání velkých vzdáleností, její časté použití byste ale měli omezit na minimum. Nejlepší možností tak stále zůstává pomalé nabíjení úrovně 1 (240V zásuvka) a úrovně 2 (domácí wallbox do 22kW výkonu střídavého proudu).
Jde o obecné rady, které vám pomohou alespoň mírně vyjasnit potíže, které mohou u elektrických vozů nastat. Mnohem více než u nového vozu pak budete chtít tyto rady využít u ojetého vozu, kde si nemůžete být přesně jistí, jak se k nim předchozí majitelé chovali. Na vás tak zůstává rozumné používání, abyste si potenciál svého vozu maximalizovali. S novými elektromobily přichází i nové technologie výroby baterií, i odlišné kombinace použitých materiálů. Již dnes jsou některé na degradaci méně náchylné.