Tesla je na koni, říká šéfka GM. Levné elektromobily ještě dlouho nebudou ziskové
- Generální ředitelka GM je skeptická
- Mary Barra nevidí levné elektromobily optimisticky
- Jejich ziskovost odhaduje až někdy na konec současné dekády

General Motors, americký automobilový gigant, v roce 2020 avizoval, že v otázce elektromobilů přeřadil na vyšší rychlostní stupeň. S tím se pojil vývoj desítek nových modelů, přesun tisícovky inženýrů včetně expertů do nově vytvořené divize elektrických vozů a investice bezmála 30 miliard dolarů do autonomních technologií a vývoje baterií.
Přešlapující General Motors
Tehdy Mary Barra, CEO GM, vcelku sebevědomě tvrdila, že jde o atributy, jež by mohly a měly pomoci společnosti dohnat nebo ještě lépe předehnat Muskovu Teslu. I když to neřekla napřímo, bylo evidentní, že se značka rozhodla pro agresivní strategii, jíž si chce vydláždit cestu k úspěchu.
Jenže! Máme rok 2023 a dosavadní působení GM je v tomto segmentu spíše rozpačité. Ano, automobilka má sice v současné nabídce plně elektrifikovaný Bolt EV, Bolt EUV a již brzy dostane na trhy další modely (Equinox EV, Blazer EV nebo Silverado EV atd.), ale celkovou optikou to spíše připomíná přešlapování na místě.

Čtěte také: Tesla opět kraluje Nürburgringu! Vylepšený Model S Plaid zajel rekordní kolo
Hlavním problémem je (ne)ziskovost
Proč tomu tak je, vysvětluje ve svém nejnovějším příspěvku Mary Barra, informuje server Electrek. Podle šéfky General Motors je hlavním problémem oslovit početnější cílovou skupinu. V tomto kontextu jen dodám, že pokud bychom v ČR považovali za psychologickou hranici ke koupi elektromobilu cenu okolo 300 tisíc korun, v USA je to přibližně 30 tisíc dolarů, tj. přibližně 660 tisíc Kč.
„Náklady v souvislosti s bateriemi EV jsou stále příliš vysoké na to, aby bylo možné vyrábět zisková vozidla pro masový trh s akceptovatelnou cenovkou okolo 30 tisíc až 40 tisíc dolarů. Odhaduji, že ziskovost může být reálná někdy kolem roku 2030, dříve ne.“
Podle Barry teď nejde o to, jestli vyrobit/nevyrobit, ale hlavním problémem je ziskovost, která je v této cenové hladině absolutně nereálná. Jinými slovy, to, co značka do produktu momentálně vloží, jí nevydělá ani cent. Její důvody do značné míry korespondují s názorem technického šéfa od Fordu.
Jaký na to máte názor? Napište nám do komentářů!