Elektromobil vyzrál na fyziku. Jezdí vzhůru nohama, jako by gravitace neexistovala

Matouš Vrchota
McMurtry Speirling | foto: McMurtry via YouTube
McMurtry Speirling | foto: McMurtry via YouTube

Malý elektromobil McMurtry Speirling ukazuje, co dokáže fyzika v praxi. Díky větrákům vytváří přítlak, který překonává i vozy F1.

Fyzika a vysoký výkon v praxi

Možná jste už slyšeli u malém sportovním elektromobilu z dílny McMurtry. Jejich model Speirling pohání rovnou tisícovka elektrických koníků. Již dnes má na svém kontě několik světových rekordů a to nejen díky své unikátní stavbě. Tentokrát si vyšlápl na vychytávku, kterou ve světě automobilů teoreticky dokáže jen monopost Formule 1.

Tento kompaktní sporťák totiž na rozdíl od většiny vozidel neposílá veškerý výkon rovnou na kola. Trošku ze svého bohatého výkonu si schová pro obrovské větráky, které vůz takřka přilepí k povrchu. Vytváří tak přísavný efekt. Přijde vám to povědomé? I bez větráků jde totiž o proces, který se v praxi aktivně využívá u současné generace vozů Formule 1.

Díky neuvěřitelnému přítlaku se auto chová lépe při všech potřebných úkonech. Jedním z vedlejších efektů je, že by takové vozidlo mělo být schopné jízdy i koly vzhůru. Díky obrovské přítlačné síle by toho měl být schopný právě i Speirling. Samotný vůz váží tisíc kilogramů. Jeho větráky jsou ale schopné vygenerovat dvojnásobek přítlaku.

Pofidérní rekord střídá ještě jeden zajímavější

Jízdu hlavou dolů se již pokusilo uskutečnit mnoho závodníků. Známým příkladem je dvojice jezdců rallye, kteří ale po stropě nejeli kontrolovaně, k lopingu využili odstředivou sílu a vysokou rychlost. Speirling oproti tomu byl schopný jet vzhůru „nohama“ i deset sekund a to včetně regulace rychlosti až do úplného zastavení.

Neuvěřitelná síla větráků totiž dovolí vytvoření maximálního přítlaku i v nulové rychlosti. Ačkoliv to zní jakkoliv úžasně, samotný pokus bohužel působí poněkud fádně. U sportovního vozu s obrovským výkonem byste chtěli vidět jak takový trik předvede ve vysoké rychlosti, nejspíše v dlouhém dálničním tunelu. Jenže takový povrch není pro takovou jízdu přizpůsobený.

Mnohem lépe tedy zní druhý z rekordů, kterého Speirling dosáhl na známé testovací trati Top Gearu. S časem 55 sekund a devíti desetin se stal nejrychlejším vozem na trati vůbec. Překonal i monopost F1 značky stáje Renault z roku 2004. Ten okruh dokončil za rovných 59 sekund. Ač jde o úžasný výsledek, přítlačný větrák určitým způsobem dělá z vozu malého podvodníka.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články