Tak tohle je hodně trapné. Provalilo se, že Tesla okopírovala čínskou firmu

Tesla Model Y (2025) Juniper na nabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla

Tesla Model Y (2025) Juniper na nabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla

Nový design Modelu Y (2025) ve skutečnosti není až zas tak nový. Americká automobilka totiž nejspíše jen okopírovala čínského konkurenta, který se vší vážností už před lety okopíroval právě Teslu. Jak že se to říká – oko za oko, zub za zub? Je to od Muska odplata Číňanům, nebo jen nepovedená práce jeho zaměstnanců?

Kruh kopírování se uzavřel

Čínské automobilky jsou známé tím, že se designem svých vozů často inspirují u západních značek, přičemž nejčastěji kopírují právě vozy Tesly. Dokonce čínská automobilka Xpeng, která byla založena v roce 2014, otevřeně přiznala, že se při vývoji svých vozů inspirovala u automobilky Tesla, konkrétně u Modelu S.

Na webu Elektrickevozy.cz jsme psali hned několik článků o kopírování ze strany Xpengu, a to nejen o autech, ale i například celém webu Tesly. Nyní se ale role obrátily a nová Tesla Model Y jako by z oka vypadla čínskému vozu Xpeng P7. To nejspíše nikdo nečekal – Tesla nakonec zkopírovala automobilku, která od svého založení kopíruje ji. Tím se vlastně kruh kopírování uzavřel a obě automobilky si nemají co vyčítat.

Xpeng P7 vs Tesla Model Y (2025) Juniper a srovnání zepředu | foto: Xpeng, Tesla, úprava: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Xpeng P7 vs Tesla Model Y (2025) Juniper a srovnání zepředu | foto: Xpeng, Tesla, úprava: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Xpeng P7 vs Tesla Model Y (2025) Juniper a srovnání zezadu | foto: Xpeng, Tesla, úprava: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Xpeng P7 vs Tesla Model Y (2025) Juniper a srovnání zezadu | foto: Xpeng, Tesla, úprava: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Soudní spory ohledně autopilota

Automobilka Xpeng nekopírovala pouze design vozů, či web, ale i uživatelské rozhraní palubního systému a dokonce autopilota, kvůli kterému Tesla zahájila soudní spor. Inženýr autopilota Guangzhi Cao totiž přešel od Tesly k čínské automobilce Xpeng a pomohl jí vyvinout vlastní systém autonomního řízení.

Tesla v žalobě Caova obvinila z toho, že při vývoji použil jejich zdrojový kód. Soud však nakonec v roce 2021 rozhodl ve prospěch bývalého inženýra Tesly a bylo prokázáno, že její zdrojový kód nebyl u čínské automobilky použit. Takže kopírování-nekopírování mohlo vesele pokračovat dál, protože důkazy mnohdy neexistují, nebo se o ně dá těžko opřít u soudu.

Kopírování je trendy

Automobilka Xpeng na první pohled od americké společnosti kopíruje téměř vše – od designu vozů až po samotné stránky, kde se vozy prodávají. Zkrátka se řídí mottem: „Co funguje jinde, bude fungovat i u nás.“ To, že se Tesla inspirovala u svého konkurenta, jen dokazuje, že kopírování je oboustranné.

Do určité míry je inspirace u konkurence u všech společností běžná. Mnoho automobilek se inspiruje u jiných a podobně to funguje i v jiných odvětvích, jako například u spotřební elektroniky.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Tak tohle je hodně trapné. Provalilo se, že Tesla okopírovala čínskou firmu

Tesla Model Y (2025) Juniper na nabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla

Tesla Model Y (2025) Juniper na nabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla

Nový design Modelu Y (2025) ve skutečnosti není až zas tak nový. Americká automobilka totiž nejspíše jen okopírovala čínského konkurenta, který se vší vážností už před lety okopíroval právě Teslu. Jak že se to říká – oko za oko, zub za zub? Je to od Muska odplata Číňanům, nebo jen nepovedená práce jeho zaměstnanců?

Kruh kopírování se uzavřel

Čínské automobilky jsou známé tím, že se designem svých vozů často inspirují u západních značek, přičemž nejčastěji kopírují právě vozy Tesly. Dokonce čínská automobilka Xpeng, která byla založena v roce 2014, otevřeně přiznala, že se při vývoji svých vozů inspirovala u automobilky Tesla, konkrétně u Modelu S.

Na webu Elektrickevozy.cz jsme psali hned několik článků o kopírování ze strany Xpengu, a to nejen o autech, ale i například celém webu Tesly. Nyní se ale role obrátily a nová Tesla Model Y jako by z oka vypadla čínskému vozu Xpeng P7. To nejspíše nikdo nečekal – Tesla nakonec zkopírovala automobilku, která od svého založení kopíruje ji. Tím se vlastně kruh kopírování uzavřel a obě automobilky si nemají co vyčítat.

Xpeng P7 vs Tesla Model Y (2025) Juniper a srovnání zepředu | foto: Xpeng, Tesla, úprava: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Xpeng P7 vs Tesla Model Y (2025) Juniper a srovnání zepředu | foto: Xpeng, Tesla, úprava: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Xpeng P7 vs Tesla Model Y (2025) Juniper a srovnání zezadu | foto: Xpeng, Tesla, úprava: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Xpeng P7 vs Tesla Model Y (2025) Juniper a srovnání zezadu | foto: Xpeng, Tesla, úprava: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Soudní spory ohledně autopilota

Automobilka Xpeng nekopírovala pouze design vozů, či web, ale i uživatelské rozhraní palubního systému a dokonce autopilota, kvůli kterému Tesla zahájila soudní spor. Inženýr autopilota Guangzhi Cao totiž přešel od Tesly k čínské automobilce Xpeng a pomohl jí vyvinout vlastní systém autonomního řízení.

Tesla v žalobě Caova obvinila z toho, že při vývoji použil jejich zdrojový kód. Soud však nakonec v roce 2021 rozhodl ve prospěch bývalého inženýra Tesly a bylo prokázáno, že její zdrojový kód nebyl u čínské automobilky použit. Takže kopírování-nekopírování mohlo vesele pokračovat dál, protože důkazy mnohdy neexistují, nebo se o ně dá těžko opřít u soudu.

Kopírování je trendy

Automobilka Xpeng na první pohled od americké společnosti kopíruje téměř vše – od designu vozů až po samotné stránky, kde se vozy prodávají. Zkrátka se řídí mottem: „Co funguje jinde, bude fungovat i u nás.“ To, že se Tesla inspirovala u svého konkurenta, jen dokazuje, že kopírování je oboustranné.

Do určité míry je inspirace u konkurence u všech společností běžná. Mnoho automobilek se inspiruje u jiných a podobně to funguje i v jiných odvětvích, jako například u spotřební elektroniky.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."