Nový design Modelu Y (2025) ve skutečnosti není až zas tak nový. Americká automobilka totiž nejspíše jen okopírovala čínského konkurenta, který se vší vážností už před lety okopíroval právě Teslu. Jak že se to říká – oko za oko, zub za zub? Je to od Muska odplata Číňanům, nebo jen nepovedená práce jeho zaměstnanců?
Čínské automobilky jsou známé tím, že se designem svých vozů často inspirují u západních značek, přičemž nejčastěji kopírují právě vozy Tesly. Dokonce čínská automobilka Xpeng, která byla založena v roce 2014, otevřeně přiznala, že se při vývoji svých vozů inspirovala u automobilky Tesla, konkrétně u Modelu S.
Na webu Elektrickevozy.cz jsme psali hned několik článků o kopírování ze strany Xpengu, a to nejen o autech, ale i například celém webu Tesly. Nyní se ale role obrátily a nová Tesla Model Y jako by z oka vypadla čínskému vozu Xpeng P7. To nejspíše nikdo nečekal – Tesla nakonec zkopírovala automobilku, která od svého založení kopíruje ji. Tím se vlastně kruh kopírování uzavřel a obě automobilky si nemají co vyčítat.
Automobilka Xpeng nekopírovala pouze design vozů, či web, ale i uživatelské rozhraní palubního systému a dokonce autopilota, kvůli kterému Tesla zahájila soudní spor. Inženýr autopilota Guangzhi Cao totiž přešel od Tesly k čínské automobilce Xpeng a pomohl jí vyvinout vlastní systém autonomního řízení.
Tesla v žalobě Caova obvinila z toho, že při vývoji použil jejich zdrojový kód. Soud však nakonec v roce 2021 rozhodl ve prospěch bývalého inženýra Tesly a bylo prokázáno, že její zdrojový kód nebyl u čínské automobilky použit. Takže kopírování-nekopírování mohlo vesele pokračovat dál, protože důkazy mnohdy neexistují, nebo se o ně dá těžko opřít u soudu.
Automobilka Xpeng na první pohled od americké společnosti kopíruje téměř vše – od designu vozů až po samotné stránky, kde se vozy prodávají. Zkrátka se řídí mottem: „Co funguje jinde, bude fungovat i u nás.“ To, že se Tesla inspirovala u svého konkurenta, jen dokazuje, že kopírování je oboustranné.
Do určité míry je inspirace u konkurence u všech společností běžná. Mnoho automobilek se inspiruje u jiných a podobně to funguje i v jiných odvětvích, jako například u spotřební elektroniky.
Nový design Modelu Y (2025) ve skutečnosti není až zas tak nový. Americká automobilka totiž nejspíše jen okopírovala čínského konkurenta, který se vší vážností už před lety okopíroval právě Teslu. Jak že se to říká – oko za oko, zub za zub? Je to od Muska odplata Číňanům, nebo jen nepovedená práce jeho zaměstnanců?
Čínské automobilky jsou známé tím, že se designem svých vozů často inspirují u západních značek, přičemž nejčastěji kopírují právě vozy Tesly. Dokonce čínská automobilka Xpeng, která byla založena v roce 2014, otevřeně přiznala, že se při vývoji svých vozů inspirovala u automobilky Tesla, konkrétně u Modelu S.
Na webu Elektrickevozy.cz jsme psali hned několik článků o kopírování ze strany Xpengu, a to nejen o autech, ale i například celém webu Tesly. Nyní se ale role obrátily a nová Tesla Model Y jako by z oka vypadla čínskému vozu Xpeng P7. To nejspíše nikdo nečekal – Tesla nakonec zkopírovala automobilku, která od svého založení kopíruje ji. Tím se vlastně kruh kopírování uzavřel a obě automobilky si nemají co vyčítat.
Automobilka Xpeng nekopírovala pouze design vozů, či web, ale i uživatelské rozhraní palubního systému a dokonce autopilota, kvůli kterému Tesla zahájila soudní spor. Inženýr autopilota Guangzhi Cao totiž přešel od Tesly k čínské automobilce Xpeng a pomohl jí vyvinout vlastní systém autonomního řízení.
Tesla v žalobě Caova obvinila z toho, že při vývoji použil jejich zdrojový kód. Soud však nakonec v roce 2021 rozhodl ve prospěch bývalého inženýra Tesly a bylo prokázáno, že její zdrojový kód nebyl u čínské automobilky použit. Takže kopírování-nekopírování mohlo vesele pokračovat dál, protože důkazy mnohdy neexistují, nebo se o ně dá těžko opřít u soudu.
Automobilka Xpeng na první pohled od americké společnosti kopíruje téměř vše – od designu vozů až po samotné stránky, kde se vozy prodávají. Zkrátka se řídí mottem: „Co funguje jinde, bude fungovat i u nás.“ To, že se Tesla inspirovala u svého konkurenta, jen dokazuje, že kopírování je oboustranné.
Do určité míry je inspirace u konkurence u všech společností běžná. Mnoho automobilek se inspiruje u jiných a podobně to funguje i v jiných odvětvích, jako například u spotřební elektroniky.