Stát si posvítí na technický stav vozidel a podvody na STK. Co chystá?

  • Ministerstvo dopravy chce zakročit proti podvodům s měřením emisí
  • Obce a kraje mají častěji kontrolovat stanice technické kontroly a měření emisí
  • Nová dopravní inspekce bude zastavovat vozidla na silnici
Fosilní palivo během spalování v plném proudu

Norma Euro 7 znamená prakticky konec „spalováků“, ilustrační

Ministerstvo dopravy si chce došlápnout na stanice technické kontroly (STK) a stanice měření emisí, které by měly odpovědné úřady častěji kontrolovat. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Změny mají vejít v platnost od 1. července příštího roku.

V současné době kontrolují obce a kraje

V současné době kontrolují stanice technické kontroly krajské úřady, kontrolu stanic měření emisí zajišťují obce s rozšířenou působností. Oba typy stanic mají být povinně zkontrolovány alespoň jedenkrát za 3 roky. Na kontrolní činnost příslušných úřadů dohlíží Odbor provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy. Zjištěná data z jednotlivých stanic dokáží signalizovat podezřelá měření a průběhy kontrol.

Častější kontroly

Ministr dopravy Martin Kupka napsal obcím a krajům dopis, aby stanice kontrolovaly ještě častěji. Ve vytipovaných stanicích by měly během následujících týdnů provést mimořádné kontroly a o jejich výsledcích informovat ministerstvo. Ministr tak chce zamezit podvodům, „o kterých si cvrlikají vrabci na střeše.“

Technik při evidenční kontrole

Evidenční kontrola (STK), ilustrační


Čtěte také: Aféra dieselgate: Bývalý ředitel koncernu Volkswagen míří k soudu


Test poctivosti

Ministr chce, aby se častěji využíval tzv. test poctivosti, který kontrolnímu orgánu umožňuje při provádění kontroly pořizovat zvukové, obrazové a zvukově-obrazové záznamy bez toho, aby kontrolní technik věděl, že je kontrolován. Důležitá jsou data z Informačního systému technických prohlídek. Ministerstvo připraví automatické nástroje upozorňující na podezřelá měření a průběhy kontrol, které poskytne krajům a obcím, aby mohli nepoctivce navštívit a prověřit.

Inspekce může zastavit vozidlo a odebrat SPZ

Odbornou kontrolu technického stavu vozidel v provozu v současné době provádějí pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu, tento úřad se změní na Inspekci silniční dopravy, která bude moci kontrolovat technickou způsobilost vozidel včetně kouřivosti samostatně a to za provozu na silnici. V případě podezření na nedostatky budou inspektoři INSID moci přikázat jízdu do nejbližší stanice stanice technické kontroly nebo stanice na měření emisí, případně odebrat doklady či SPZ.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Stát si posvítí na technický stav vozidel a podvody na STK. Co chystá?

  • Ministerstvo dopravy chce zakročit proti podvodům s měřením emisí
  • Obce a kraje mají častěji kontrolovat stanice technické kontroly a měření emisí
  • Nová dopravní inspekce bude zastavovat vozidla na silnici
Fosilní palivo během spalování v plném proudu

Norma Euro 7 znamená prakticky konec „spalováků“, ilustrační

Ministerstvo dopravy si chce došlápnout na stanice technické kontroly (STK) a stanice měření emisí, které by měly odpovědné úřady častěji kontrolovat. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Změny mají vejít v platnost od 1. července příštího roku.

V současné době kontrolují obce a kraje

V současné době kontrolují stanice technické kontroly krajské úřady, kontrolu stanic měření emisí zajišťují obce s rozšířenou působností. Oba typy stanic mají být povinně zkontrolovány alespoň jedenkrát za 3 roky. Na kontrolní činnost příslušných úřadů dohlíží Odbor provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy. Zjištěná data z jednotlivých stanic dokáží signalizovat podezřelá měření a průběhy kontrol.

Častější kontroly

Ministr dopravy Martin Kupka napsal obcím a krajům dopis, aby stanice kontrolovaly ještě častěji. Ve vytipovaných stanicích by měly během následujících týdnů provést mimořádné kontroly a o jejich výsledcích informovat ministerstvo. Ministr tak chce zamezit podvodům, „o kterých si cvrlikají vrabci na střeše.“

Technik při evidenční kontrole

Evidenční kontrola (STK), ilustrační


Čtěte také: Aféra dieselgate: Bývalý ředitel koncernu Volkswagen míří k soudu


Test poctivosti

Ministr chce, aby se častěji využíval tzv. test poctivosti, který kontrolnímu orgánu umožňuje při provádění kontroly pořizovat zvukové, obrazové a zvukově-obrazové záznamy bez toho, aby kontrolní technik věděl, že je kontrolován. Důležitá jsou data z Informačního systému technických prohlídek. Ministerstvo připraví automatické nástroje upozorňující na podezřelá měření a průběhy kontrol, které poskytne krajům a obcím, aby mohli nepoctivce navštívit a prověřit.

Inspekce může zastavit vozidlo a odebrat SPZ

Odbornou kontrolu technického stavu vozidel v provozu v současné době provádějí pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu, tento úřad se změní na Inspekci silniční dopravy, která bude moci kontrolovat technickou způsobilost vozidel včetně kouřivosti samostatně a to za provozu na silnici. V případě podezření na nedostatky budou inspektoři INSID moci přikázat jízdu do nejbližší stanice stanice technické kontroly nebo stanice na měření emisí, případně odebrat doklady či SPZ.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."