Aktuálně jdou sice stále na dračku více spalovací, než elektrická auta, takže automobilky nemohou (a vlastně ani nechtějí) jejich vývoj a prodej úplně zaříznout. Nicméně jestli se opravdu elektromobily jednoho dne stanou mainstreamem, pak je potřeba mít pro různé kategorie vozů připravenou náhradu ze spalovacího světa.
Říkáte si, proč Škodovka prostě nevyrobí elektrickou Fabii? Není to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. V případě prvního elektromobilu značky Škoda Citigo-e šlo jen o předělávku, což přináší mnohé nevýhody a vlastně karoserie jako taková pak nevyužívá možnosti úplné elektrifikace.
Stejně jako první čistokrevný elektromobil Škoda Enyaq, také chystaný model Škoda Epiq bude postavený na ryze elektrické platformě. Baterie tedy budou uloženy v podvozku, což zlepšuje jízdní vlastnosti, ale také umožňuje osazení baterií s vyšší kapacitou.
Epiq je městské auto, crossover, který má rozměry zhruba jako Fabia, ale zvenku působí díky zvýšenému podvozku jako větší vůz, do kterého se navíc snáze nastupuje. A zavazadlový prostor je také o něco větší, v případě elektromobilu až 490 litrů. Nejnovější Fabia má 380 litrů, starší verze měly jen kolem 300 litrů.
Čtěte také: Proč Češi odmítají elektromobily? Vlastně vůbec nejde o cenu, dojezd, či nabíjení
Ačkoliv v letošním roce mladoboleslavská automobilka odhalila novou Škodu Epiq, jde zatím jen o studii. Sériově vyráběný model bude odhalen v roce 2025 a do výroby a prodeje se dostane v průběhu roku 2025, či až v roce 2026. Výroba bude probíhat ve Španělsku, kterému koncern „přiklepl“ výrobu levnějších elektroaut.
Cena vozu Škoda Epiq má být 25 tisíc eur, tedy v přepočtu zhruba 630 tisíc korun. Pro firmy půjde o skvělou nabídku, pro ostatní pak může být jako obvykle finančně výhodnější pořídit auto jako ojetinu. Dá se očekávat, že 1-2 roky starý Epiq z bazaru vyjde na cenu kolem 400 tisíc, což je cena, za kterou dnes koupíte novou Fabii.
Pokud budeme ještě trochu spekulovat, tak kolem roku 2030 by se mohly nejlevnější ojeté elektromobily pohybovat i kolem částky 300 tisíc. Jelikož dnes lidé pořizují nejčastěji ojetiny (a to maximálně do 300 tisíc) a průměrné stáří vozového parku je přes 16 let, pak můžeme říct, že Škoda Epiq bude zajímavější pro většinu lidí až opravdu za spoustu let.
Elektrická Škoda Epiq má zaujmout i svými specifikacemi. Na to, že půjde o levný elektromobil, tak potěší dojezd přes 400 km na jedno nabití. Pro srovnání, dnešní Fabia čtvrté generace má nádrž o objemu 40 litrů, což při spotřebě kolem 6 l/100 km stačí na 600 km dojezdu.
Rozdíl mezi spalovacím a elektrickým ekvivalentem navíc nemusí být tak velký, jelikož majitelé těchto aut často stejně netankují plnou, protože jsou pohonné hmoty dražší. V případě elektroauto by za stejnou částku dobili vůz na 100 % a ještě by jim zbylo.
Podle české automobilky jde o velice důležitý automobil v nabídce Škody, neboť bude mít za cíl dostat elektrický pohon k více lidem. Jestli se stane tak oblíbeným, jako Fabia, to rozhodne nejen cena vozu a jeho kvalita, ale také zákazníci, kteří si cestu k elektromobilitě zatím složitě hledají a spíše ji nenacházejí. Změní se to v příštích letech i díky Epiqu?
Společnost Škoda Auto investuje do své transformace v oblasti elektromobility v nadcházejících letech 5,6 miliard eur. Prvním vozem uvedeným v rámci nadcházející kampaně zaměřené na elektromobily bude Škoda Elroq. Představení je plánováno na podzim letošního roku.
Aktuálně jdou sice stále na dračku více spalovací, než elektrická auta, takže automobilky nemohou (a vlastně ani nechtějí) jejich vývoj a prodej úplně zaříznout. Nicméně jestli se opravdu elektromobily jednoho dne stanou mainstreamem, pak je potřeba mít pro různé kategorie vozů připravenou náhradu ze spalovacího světa.
Říkáte si, proč Škodovka prostě nevyrobí elektrickou Fabii? Není to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. V případě prvního elektromobilu značky Škoda Citigo-e šlo jen o předělávku, což přináší mnohé nevýhody a vlastně karoserie jako taková pak nevyužívá možnosti úplné elektrifikace.
Stejně jako první čistokrevný elektromobil Škoda Enyaq, také chystaný model Škoda Epiq bude postavený na ryze elektrické platformě. Baterie tedy budou uloženy v podvozku, což zlepšuje jízdní vlastnosti, ale také umožňuje osazení baterií s vyšší kapacitou.
Epiq je městské auto, crossover, který má rozměry zhruba jako Fabia, ale zvenku působí díky zvýšenému podvozku jako větší vůz, do kterého se navíc snáze nastupuje. A zavazadlový prostor je také o něco větší, v případě elektromobilu až 490 litrů. Nejnovější Fabia má 380 litrů, starší verze měly jen kolem 300 litrů.
Čtěte také: Proč Češi odmítají elektromobily? Vlastně vůbec nejde o cenu, dojezd, či nabíjení
Ačkoliv v letošním roce mladoboleslavská automobilka odhalila novou Škodu Epiq, jde zatím jen o studii. Sériově vyráběný model bude odhalen v roce 2025 a do výroby a prodeje se dostane v průběhu roku 2025, či až v roce 2026. Výroba bude probíhat ve Španělsku, kterému koncern „přiklepl“ výrobu levnějších elektroaut.
Cena vozu Škoda Epiq má být 25 tisíc eur, tedy v přepočtu zhruba 630 tisíc korun. Pro firmy půjde o skvělou nabídku, pro ostatní pak může být jako obvykle finančně výhodnější pořídit auto jako ojetinu. Dá se očekávat, že 1-2 roky starý Epiq z bazaru vyjde na cenu kolem 400 tisíc, což je cena, za kterou dnes koupíte novou Fabii.
Pokud budeme ještě trochu spekulovat, tak kolem roku 2030 by se mohly nejlevnější ojeté elektromobily pohybovat i kolem částky 300 tisíc. Jelikož dnes lidé pořizují nejčastěji ojetiny (a to maximálně do 300 tisíc) a průměrné stáří vozového parku je přes 16 let, pak můžeme říct, že Škoda Epiq bude zajímavější pro většinu lidí až opravdu za spoustu let.
Elektrická Škoda Epiq má zaujmout i svými specifikacemi. Na to, že půjde o levný elektromobil, tak potěší dojezd přes 400 km na jedno nabití. Pro srovnání, dnešní Fabia čtvrté generace má nádrž o objemu 40 litrů, což při spotřebě kolem 6 l/100 km stačí na 600 km dojezdu.
Rozdíl mezi spalovacím a elektrickým ekvivalentem navíc nemusí být tak velký, jelikož majitelé těchto aut často stejně netankují plnou, protože jsou pohonné hmoty dražší. V případě elektroauto by za stejnou částku dobili vůz na 100 % a ještě by jim zbylo.
Podle české automobilky jde o velice důležitý automobil v nabídce Škody, neboť bude mít za cíl dostat elektrický pohon k více lidem. Jestli se stane tak oblíbeným, jako Fabia, to rozhodne nejen cena vozu a jeho kvalita, ale také zákazníci, kteří si cestu k elektromobilitě zatím složitě hledají a spíše ji nenacházejí. Změní se to v příštích letech i díky Epiqu?
Společnost Škoda Auto investuje do své transformace v oblasti elektromobility v nadcházejících letech 5,6 miliard eur. Prvním vozem uvedeným v rámci nadcházející kampaně zaměřené na elektromobily bude Škoda Elroq. Představení je plánováno na podzim letošního roku.