Co je sdílená zóna? Tuto dopravní značku by měl v příštím roce znát každý

Pavel Škopek
  • Jednou z novinek v ulicích českých měst budou sdílené zóny
  • Určeny jsou pro ulice se smíšeným provozem pro chodce, cyklisty, auta a hromadnou dopravu
  • Cílem je snížit a zpřehlednit dopravu v centrech měst
Dopravní značka Sdílená zóna
Dopravní značka Sdílená zóna

V Rakousku už fungují celé desetiletí. Od prvního dne příštího roku se s nimi můžeme setkat i v českých městech. Řeč je o sdílených zónách, které jsou jednou ze změn, které čekají řidiče od 1. ledna 2024. Ve sdílených zónách se o celou šířku ulice dělí auta, motocyklisté, MHD chodci a cyklisté. Podle ministra dopravy Martina Kupky je smyslem nové značky skloubit zájmy všech účastníků silničního provozu tak, aby se různé druhy dopravy dokázaly potkávat.

Nová dopravní značka pro sdílené zóny

S dnes již existujícími pěšími a obytnými zónami mají nové sdílené zóny společnou maximální povolenou rychlost 20 km/h. Stejné je i to, že při vyjíždění ze zóny dáváte přednost všem účastníkům silničního provozu.

Uvnitř zóny mohou všichni využívat celou šíři vozovky, tedy i chodci a cyklisti, ale v žádném případě to neznamená, že by zde panovala nějaká anarchie. Platí zde pravidlo pravé ruky a současně musí všichni dbát zvýšené opatrnosti a ohleduplnosti. Nikdo nesmí nikoho ohrozit.

Speciální postavení ve sdílených zónách mají tramvaje, které mají vždy přednost v jízdě. Ostatní účastníci silničního provozu je nesmí za žádnou cenu ohrozit ani omezit. Uvolnit prostor pro projetí musí i všem vozidlům s právem přednostní jízdy, jako je policie, sanitky nebo hasiči.

Dopravní značky
Dopravní značky

Čtěte také: Toto jsou 2 nové dopravní značky pro rok 2024. Češi, víte co znamenají?


Pomohou sdílené zóny snížit počet dopravních značek?

Vedle zklidnění a zpřehlednění dopravy budou mít nové sdílené zóny podle Ministerstva dopravy další nezanedbatelný efekt. Po celém Česku by díky nim mohly zmizet až tisíce nadbytečných značek. Velké množství dopravních značek na malém prostoru přitom vede k tomu, že řidiči ztrácejí pozornost a přestávají jejich obsah vnímat.

​„Například v Praze je 72 značek na jeden kilometr, na dálnicích je v průměru 24 značek na kilometr. To znamená, že těch značek máme opravdu přehršel,“ říká Igor Sirota, tiskový mluvčí ÚAMK.

Řidič v autě od Tesly
Řidič v autě od Tesly

Jaký máte názor na novou dopravní značku pro sdílené zóny vy? Myslíte si, že je to krok k lepšímu? Napište nám do diskuze pod článkem.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články