Prezident republiky Petr Pavel podepsal novelu zákona o silničním provozu. Úspěšně tak byl završen legislativní proces jednoho z nejkomplexnějších dopravních zákonů za poslední období. Bodový systém se dočkal největší aktualizace od svého zrodu v roce 2006. Jaké jsou změny v novele zákona, který v Česku začne platit od 1. ledna 2024?
Novela zjednodušuje i zpřehledňuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky. „Nový bodový systém se od začátku příštího roku dotkne milionů českých řidičů. Díky přehledně nastaveným pravidlům jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické.
Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut tak, aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i doba, po kterou řidič nesmí řídit.
Nová podoba bodového systému pamatuje i na aktuální témata, jako je odmítnutí dechové zkoušky na alkohol či blokování provozu nesprávným parkováním. V případě překážky v provozu hrozí na místě sankce 2 500 až 3 500 korun a při odmítnutí zkoušky pokuta až 75 000 korun, zákaz činnosti až na 3 roky a záznam 6 bodů.
Čtěte také: Výstražný trojúhelník je povinnost! Kaufland prodává ještě něco mnohem lepšího
Novela zákona obsahuje také dvě zásadní novinky pro začínající řidiče: možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora, tzv. L17, a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče. „Oba tyto nástroje fungují v mnoha evropských zemích, kde prokazatelně přispívají ke snížení nehodovosti u začínajících řidičů. Je nejvyšší čas je začít využívat i u nás,“ připomíná Kupka.
Novela zákona o silničním provozu také umožní řidičům na vybraných, přehledných a bezpečných úsecích tuzemských dálnic jezdit za dobrého počasí rychlostí až 150 km/h. Na většině českých dálnic se ale bude nadále jezdit max. 130 km/h.
Tohle může být poměrně příjemné ulehčení života pro české řidiče. Od 1. ledna 2024 už totiž nebude nutné mít u sebe při řízení v České republice kartičku řidičského průkazu, bude stačit prokázat při kontrole totožnost.
Mít u sebe plastovou kartičku řidičského průkazu bude nutné pouze při cestách do zahraničí (ale disponovat platným řidičským oprávněním budete muset stále – pozn. redakce), cizinci se budou v Česku nadále prokazovat řidičským oprávněním.
Prezident republiky Petr Pavel podepsal novelu zákona o silničním provozu. Úspěšně tak byl završen legislativní proces jednoho z nejkomplexnějších dopravních zákonů za poslední období. Bodový systém se dočkal největší aktualizace od svého zrodu v roce 2006. Jaké jsou změny v novele zákona, který v Česku začne platit od 1. ledna 2024?
Novela zjednodušuje i zpřehledňuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky. „Nový bodový systém se od začátku příštího roku dotkne milionů českých řidičů. Díky přehledně nastaveným pravidlům jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické.
Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut tak, aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i doba, po kterou řidič nesmí řídit.
Nová podoba bodového systému pamatuje i na aktuální témata, jako je odmítnutí dechové zkoušky na alkohol či blokování provozu nesprávným parkováním. V případě překážky v provozu hrozí na místě sankce 2 500 až 3 500 korun a při odmítnutí zkoušky pokuta až 75 000 korun, zákaz činnosti až na 3 roky a záznam 6 bodů.
Čtěte také: Výstražný trojúhelník je povinnost! Kaufland prodává ještě něco mnohem lepšího
Novela zákona obsahuje také dvě zásadní novinky pro začínající řidiče: možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora, tzv. L17, a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče. „Oba tyto nástroje fungují v mnoha evropských zemích, kde prokazatelně přispívají ke snížení nehodovosti u začínajících řidičů. Je nejvyšší čas je začít využívat i u nás,“ připomíná Kupka.
Novela zákona o silničním provozu také umožní řidičům na vybraných, přehledných a bezpečných úsecích tuzemských dálnic jezdit za dobrého počasí rychlostí až 150 km/h. Na většině českých dálnic se ale bude nadále jezdit max. 130 km/h.
Tohle může být poměrně příjemné ulehčení života pro české řidiče. Od 1. ledna 2024 už totiž nebude nutné mít u sebe při řízení v České republice kartičku řidičského průkazu, bude stačit prokázat při kontrole totožnost.
Mít u sebe plastovou kartičku řidičského průkazu bude nutné pouze při cestách do zahraničí (ale disponovat platným řidičským oprávněním budete muset stále – pozn. redakce), cizinci se budou v Česku nadále prokazovat řidičským oprávněním.