Rimac se u svých elektromobilů zbaví baterií. Vymyslel něco ještě lepšího!

Matouš Vrchota
  • Zakladatel Rimacu je velký vizionář
  • Pracuje na nové podobě elektrického motoru
  • Jeho základ tvoří nečekaně fosilní paliva!
Rimac Nevera během testování
Rimac Nevera během testování

Příběh vzniku malé automobilky Rimac je více než pozoruhodný. Vše začalo s elektrickou přestavbou BMW E30 pro občasné víkendy na závodní trati. Pozdější zakladatel, Mate Rimac, si dal za cíl vyrobit nejrychlejší sériový super-elektromobil na světě, a to jak ve směru vpřed, tak i vzad. Ani po tomto úspěchu ale nechce Rimac jen tak odpočívat. V roce 2021 převzal majoritní podíl v automobilce Bugatti a své cíle si klade mnohem výše. A to až k novému druhu pohonu.

Rimac ví, že baterie jsou příliš těžké

V rozhovoru pro server Autocar se ředitel Rimacu rozpovídal o budoucnosti obou značek. Při této příležitosti zdůraznil, že jeho vlastní automobilka není výhradně zaměřena na elektrický pohon. Jezdit bude na to, co bude zrovna nejzajímavější. Ve vývojových laboratořích totiž zrovna experimentují s novým způsobem pohonu tvořeným nanotrubičkami. Cílem je zjistit, zda tyto komponenty mohou generovat elektřinu k potenciálnímu pohonu nových vozidel.

V trubičkách by mělo být zahříváno unikátní kapalné palivo. Díky svým vlastnostem má na povrchu uhlíkových trubiček vytvořit povlak s elektřinou generujícími vlastnostmi. Jde o rozšíření výzkumu s původem na americké univerzitě MIT. Pokud by se tento pokus podařilo replikovat ve větším měřítku, mohl by jednou nahradit velké a těžké bateriové moduly. Rimac by tak stál za dalším alternativním pohonem ke „konvenčním“ elektromobilům a vodíkovým článkům.

Rimac Nevera
Rimac Nevera

Čtěte také: Rimac vyvíjí vlastní robotaxi. Do komerčního provozu ho chce uvést v roce 2026


Zapomeňte na nulové emise

Zdrojem kapalných paliv by přitom mohl být známý zkapalněný zemní plyn, vodík, ale i diesel. V současném měřítku má nový systém pohonu efektivitu využití paliva přes 80 %. V měřítku použitelném pro automobilový provoz by se tak efektivita oproti známým „spalovákům“ zvýšila více než dvojnásobně. Jenže v takovém případě by se nemohla nová metoda zařadit do udržitelných zdrojů, jelikož by opět generovala zplodiny CO2. U běžných vozů by tak i přes zdokonalené spalování k nasazení nejspíše nedošlo. Pro limitovanou výrobu sportovních vozů s vysokým výkonem by se ale mohlo jednat o zajímavou alternativu.

U sportovních vozů jsou navíc těžké baterie velkým problémem. Nanotrubičkový systém by mohl ušetřit i 500 kilogramů závaží při zachování okamžitého točivého momentu a vysokého výkonu, který je od elektrického pohonu tolik vyžadovaný. Rimac Nevera se potýká s hmotností kolem 2 500 kg a přesto je schopný dosáhnout rychlosti 415 km/h. Jak rychle by asi „létal“ s úbytkem celé půl tuny?

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články