Řidiče v Česku čekají další změny. Týkají se všech, kteří jezdí s osobním autem

Matouš Vrchota
  • Pokud máte řidičské oprávnění skupiny B, připravte se na změnu
  • Změna legislativy upraví max. přípustnou hmotnost vozu
  • V platnost by novinka mohla vejít již od druhé poloviny letošního roku
Řidička v elektromobilu Tesla
Řidička v elektromobilu Tesla

Na řidiče v Evropské unii čeká příjemná změna. Aniž by museli podstupovat rozšiřující zkoušky, bude jim s běžným řidičským oprávněním skupiny B umožněno řídit těžší vozidla. Snadnější tak bude jízda s většími obytnými vozidly, s přívěsy, ale také například s těžkými elektromobily.

Jedním z důvodů změny jsou elektroauta

Návrh Evropské komise z letošního února řešil problém ohledně těžších elektromobilů. Zatím se naprostá většina z dostupných vozidel stále vejde do standardního limitu 3,5 tuny. Větší baterie jsou ale i těžší a to by mohlo způsobit i větší potíže. Majitelé takových vozů by je nemohli legálně řídit se standardním řidičským průkazem a byli by nuceni navštívit kurz autoškoly pro lehké nákladní vozy. Poté by jim bylo vydáno oprávnění skupiny C1.

Ještě nedávno se přitom uvažovalo, že by pouze majitelé takových elektromobilů měli výjimku v řízení vozidel převyšující 3,5 tuny. Horní hranice by se pro ně posunula na 4,25 tuny, tedy o 750 kilogramů. Vzhledem ke komplikacím s výjimkou ale nakonec komise navýšení schválila pro všechny držitele řidičáku skupiny B celoplošně.

Značky pro vás budou platit nadále

Další úlevy ale v legislativě nečekejte. Pokud tedy pojedete s vozem o hmotnosti nad 3,5 tuny, musíte respektovat veškeré dopravní značení a připravit i na případné vyšší dálniční poplatky nebo mýto s tím spojené. To za nás rozhodně dává smysl.

Řidičský průkaz lze vyřídit i online
Řidičský průkaz lze vyřídit i online

Čtěte také: Povinná výbava auta v roce 2024. Na co byste rozhodně neměli zapomenout?


Může být čtyřtunové vozidlo stále ekologické?

Takové praktiky nejčastěji řeší majitelé a řidiči větších obytných vozidel. Na ty se vztahuje mimo jiné i nižší maximální rychlost, nucená zvýšená opatrnost při průjezdu nižších mostů nebo objízdných tras. Evropský parlament si od tohoto kroku slibuje větší otevřenost pro alternativní, respektive elektrické vozy. Mohou ale být větší a těžší vozy ještě stále považovány za ekologické? Nejde jen o další slepý výstřel podobně jako kýžený zákaz prodeje nových spalovacích agregátů?

Které vozy by díky této novince mohly mít otevřenou cestu na evropské silnice? Pokud pomineme jejich nadměrnou velikost vyvíjenou pro americké silnice, mohli bychom zde častěji spatřit vozy od GMC, model Hummer EV. Hummer měl i u spalovacích modelů hmotnostní potíže, tak zde nejde o velké překvapení. Legislativa pomůže také lehkým dodávkám, u kterých je hranice 3,5 tuny mnohem snáze dosažitelná. Díky této novince bychom tak mohli u dodávek typu Ford E-Tranzit nebo například Mercedes-Benz eSprinter vídat i verze s delším dojezdem. K finálnímu schválení by mělo dojít do poloviny letošního roku.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články