Bez ohledu na technologická pozitiva nebo úskalí elektrických vozidel, skutečnou výzvou je přimět spotřebitele, aby si elektromobily koupili. Podobně obtížně se jeví výroba baterií s dostatečnou výdrží a vybudování komplexní nabíjecí infrastruktury. Nová zpráva od poradenské firmy Deloitte naznačuje, jak nejistý je tento velký podnik.
Zpráva nazvaná „Globální spotřebitelská studie automobilového průmyslu 2022“ společnosti Deloitte se podrobně zabývá očekáváními kupujících, kterými se bude automobilový trh řídit v nadcházejících letech. Vše vychází z průzkumu, který proběhl mezi 26 tisíci spotřebiteli v 25 zemích.
Mnohé z toho, co uvádí Deloitte, není překvapivé. Lidé stále výrazně preferují osobní vozidla před veřejnou dopravou. Jsou ochotni přijmout špičkovou technologii, pokud za ni nebudou muset platit. Stále chtějí kupovat nová vozidla osobně, a ne přes internet. Nemají problém s elektrickými vozidly, pokud jsou cenově dostupná a alespoň tak dobrá jako ta, která k pohonu používají spalování.
Čtěte také: Tesla zažila rekordní období! Řidiči snížili emise nejméně o 856 000 tun
Zajímavá data ukazují, s jakým vozidlem počítají spotřebitelé v budoucnosti. V USA plných 69 % spotřebitelů očekává, že jejich příští vozidlo bude mít spalovací motor. Asi 22 % má v úmyslu pořídit si hybrid. Pouhých 5 % Američanů očekává, že jejich dalším vozidlem bude plně elektrický vůz na baterie.
„Kupující očekávají, že jejich vozidla budou cenově dostupná,“ vysvětluje Ryan Robinson, vedoucí automobilového výzkumu společnosti Deloitte. „Plných 74 % těch, kteří si chtějí koupit elektrický vůz, očekává, že jejich další vozidlo bude stát méně než 50 tisíc dolarů. S průměrnou cenou nového automobilu, která se blíží 40 tisícům dolarů, již pro cenu elektrického vozu nezbývá příliš prostoru.“
Čtěte také: V Česku to na elektromobilovou revoluci nevypadá! Prodeje za loňský rok jsou žalostné
V současné době trh nabízí takové elektromobily, které Robinson popisuje jako „haló“ produkty. Označuje tak prémiová vozidla, která přitahují pozornost a prodávají se za vysoké ceny, ale nejsou určena k prodeji ve velkých objemech průměrným kupujícím. Bude v budoucnosti elektromobil dostupný a atraktivní? Dobrá, ale těžká otázka.
Vlády v současnosti tvrdě prosazují agresivní plány na přeměnu vozového parku na alternativní paliva. Ze zprávy Deloitte jasně vyplývá, že ambice jsou jedna věc a realita je něco jiného. Ale zdá se, že jiné země touží po elektromobilech ve větší míře. Například v Jižní Koreji očekává 23 % zákazníků, že jejich příštím vozem bude elektromobil. V Číně je to 17 %.
Téměř ve všech zemích se hybridní a plug-in hybridní automobily stávají alternativami spalovacích vozidel. Ve zprávě společnosti Deloitte je spousta dalších náznaků, že je před námi bouřlivá automobilová budoucnost. „Řada velkých firem sází na jedinou kartu. Nacházíme se uprostřed velmi chaotické doby,“ tvrdí Robinson.
Bez ohledu na technologická pozitiva nebo úskalí elektrických vozidel, skutečnou výzvou je přimět spotřebitele, aby si elektromobily koupili. Podobně obtížně se jeví výroba baterií s dostatečnou výdrží a vybudování komplexní nabíjecí infrastruktury. Nová zpráva od poradenské firmy Deloitte naznačuje, jak nejistý je tento velký podnik.
Zpráva nazvaná „Globální spotřebitelská studie automobilového průmyslu 2022“ společnosti Deloitte se podrobně zabývá očekáváními kupujících, kterými se bude automobilový trh řídit v nadcházejících letech. Vše vychází z průzkumu, který proběhl mezi 26 tisíci spotřebiteli v 25 zemích.
Mnohé z toho, co uvádí Deloitte, není překvapivé. Lidé stále výrazně preferují osobní vozidla před veřejnou dopravou. Jsou ochotni přijmout špičkovou technologii, pokud za ni nebudou muset platit. Stále chtějí kupovat nová vozidla osobně, a ne přes internet. Nemají problém s elektrickými vozidly, pokud jsou cenově dostupná a alespoň tak dobrá jako ta, která k pohonu používají spalování.
Čtěte také: Tesla zažila rekordní období! Řidiči snížili emise nejméně o 856 000 tun
Zajímavá data ukazují, s jakým vozidlem počítají spotřebitelé v budoucnosti. V USA plných 69 % spotřebitelů očekává, že jejich příští vozidlo bude mít spalovací motor. Asi 22 % má v úmyslu pořídit si hybrid. Pouhých 5 % Američanů očekává, že jejich dalším vozidlem bude plně elektrický vůz na baterie.
„Kupující očekávají, že jejich vozidla budou cenově dostupná,“ vysvětluje Ryan Robinson, vedoucí automobilového výzkumu společnosti Deloitte. „Plných 74 % těch, kteří si chtějí koupit elektrický vůz, očekává, že jejich další vozidlo bude stát méně než 50 tisíc dolarů. S průměrnou cenou nového automobilu, která se blíží 40 tisícům dolarů, již pro cenu elektrického vozu nezbývá příliš prostoru.“
Čtěte také: V Česku to na elektromobilovou revoluci nevypadá! Prodeje za loňský rok jsou žalostné
V současné době trh nabízí takové elektromobily, které Robinson popisuje jako „haló“ produkty. Označuje tak prémiová vozidla, která přitahují pozornost a prodávají se za vysoké ceny, ale nejsou určena k prodeji ve velkých objemech průměrným kupujícím. Bude v budoucnosti elektromobil dostupný a atraktivní? Dobrá, ale těžká otázka.
Vlády v současnosti tvrdě prosazují agresivní plány na přeměnu vozového parku na alternativní paliva. Ze zprávy Deloitte jasně vyplývá, že ambice jsou jedna věc a realita je něco jiného. Ale zdá se, že jiné země touží po elektromobilech ve větší míře. Například v Jižní Koreji očekává 23 % zákazníků, že jejich příštím vozem bude elektromobil. V Číně je to 17 %.
Téměř ve všech zemích se hybridní a plug-in hybridní automobily stávají alternativami spalovacích vozidel. Ve zprávě společnosti Deloitte je spousta dalších náznaků, že je před námi bouřlivá automobilová budoucnost. „Řada velkých firem sází na jedinou kartu. Nacházíme se uprostřed velmi chaotické doby,“ tvrdí Robinson.