S tím, jak se zvyšuje počet elektromobilů na českých silnicích, objevují se stále častěji i v nabídkách autobazarů. Nemusí se přitom jednat pouze o elektromobily první generace staré 10 let, ale klidně můžete narazit i na ojetiny staré 2-3 roky za dobrou cenu. Pokud už se rozhodnete takovou nabídku využít, nikdy nejednejte bez rozmyslu. Zatímco u aut se spalovacími motory se za směrodatné považuje vedle stáří vozu jeho nájezd. U elektromobilu je mnohem důležitější si ověřit reálnou kapacitu baterie elektromobilu, tedy jak degradovala a jaký má auto reálný dojezd.
Říct, o kolik má u konkrétního ojetého elektromobilu za rok klesnout kapacita baterie, prostě nejde. Můžete mít dva identické vozy, které sjely z výrobní linky ve stejný den, ale přesto budou mít baterii ve zcela odlišné kondici. Vždy záleží, jak se původní majitel o elektromobil staral a jakým způsobem dobíjel. Obecně platí, že běžným Li-Ion bateriím příliš neprospívá časté dobíjení na velmi rychlých dobíječkách nebo nabíjení nad 80 % kapacity.
Přesto by však degradace u dva až tři roky starého elektromobilu neměla být větší než 10 %. Pokud tuto hranici překročí, zcela určitě by vám mělo v hlavě zablikat červené výstražné světýlko. Tady bude něco špatně. Buď původní majitel akumulátor zhuntoval nebo bude vadný. V takovém případě by vás za jeho výměnu mohl brzy čekat tučný účet.
Můžete si říct, že ani degradace pod 10 % nevypadá u tříletého auta moc pozitivně. Zvlášť, když jsou takto stará auta se spalovacím motorem sotva pořádně zajetá. Na druhou stranu je nutné říct, že akumulátory elektromobilů degradují v prvních letech výrazně rychleji. V dalších letech se proces zpomaluje, až se může téměř zastavit. Proto je také důležité zjistit, co se s baterií dělo předtím, než se dostala k vám.
Čtěte také: Tesla Model 3 po 200 tisících kilometrech? Neuvěříte, jaká byla degradace baterie
Existuje několik způsobů, jak zjistit reálný dojezd elektromobilu. Tím nejjednodušším je se kouknout do infotainmentu. Tyto údaje jsou však pouze orientační a nemusí odpovídat skutečnému stavu baterie. Nejspolehlivějším způsobem je nechat si ji zkontrolovat buď v autorizovaném servisu nebo nezávislou firmou na diagnostiky a opravy baterií přímo specializuje. To však nemusí být vždy možné.
Naštěstí však existuje ještě další možnost. Nedávno jsme psali o šikovné diagnostické krabičce od rakouského startupu Aviloo, kterou stačí jednoduše připojit do diagnostické zásuvky vozu. Za přijatelných 99 eur (zhruba 2 400 korun) poskytne zájemci o koupi ojetého elektromobilu stoprocentní jistotu, jak na tom akumulátor je. A to se vyplatí.
S tím, jak se zvyšuje počet elektromobilů na českých silnicích, objevují se stále častěji i v nabídkách autobazarů. Nemusí se přitom jednat pouze o elektromobily první generace staré 10 let, ale klidně můžete narazit i na ojetiny staré 2-3 roky za dobrou cenu. Pokud už se rozhodnete takovou nabídku využít, nikdy nejednejte bez rozmyslu. Zatímco u aut se spalovacími motory se za směrodatné považuje vedle stáří vozu jeho nájezd. U elektromobilu je mnohem důležitější si ověřit reálnou kapacitu baterie elektromobilu, tedy jak degradovala a jaký má auto reálný dojezd.
Říct, o kolik má u konkrétního ojetého elektromobilu za rok klesnout kapacita baterie, prostě nejde. Můžete mít dva identické vozy, které sjely z výrobní linky ve stejný den, ale přesto budou mít baterii ve zcela odlišné kondici. Vždy záleží, jak se původní majitel o elektromobil staral a jakým způsobem dobíjel. Obecně platí, že běžným Li-Ion bateriím příliš neprospívá časté dobíjení na velmi rychlých dobíječkách nebo nabíjení nad 80 % kapacity.
Přesto by však degradace u dva až tři roky starého elektromobilu neměla být větší než 10 %. Pokud tuto hranici překročí, zcela určitě by vám mělo v hlavě zablikat červené výstražné světýlko. Tady bude něco špatně. Buď původní majitel akumulátor zhuntoval nebo bude vadný. V takovém případě by vás za jeho výměnu mohl brzy čekat tučný účet.
Můžete si říct, že ani degradace pod 10 % nevypadá u tříletého auta moc pozitivně. Zvlášť, když jsou takto stará auta se spalovacím motorem sotva pořádně zajetá. Na druhou stranu je nutné říct, že akumulátory elektromobilů degradují v prvních letech výrazně rychleji. V dalších letech se proces zpomaluje, až se může téměř zastavit. Proto je také důležité zjistit, co se s baterií dělo předtím, než se dostala k vám.
Čtěte také: Tesla Model 3 po 200 tisících kilometrech? Neuvěříte, jaká byla degradace baterie
Existuje několik způsobů, jak zjistit reálný dojezd elektromobilu. Tím nejjednodušším je se kouknout do infotainmentu. Tyto údaje jsou však pouze orientační a nemusí odpovídat skutečnému stavu baterie. Nejspolehlivějším způsobem je nechat si ji zkontrolovat buď v autorizovaném servisu nebo nezávislou firmou na diagnostiky a opravy baterií přímo specializuje. To však nemusí být vždy možné.
Naštěstí však existuje ještě další možnost. Nedávno jsme psali o šikovné diagnostické krabičce od rakouského startupu Aviloo, kterou stačí jednoduše připojit do diagnostické zásuvky vozu. Za přijatelných 99 eur (zhruba 2 400 korun) poskytne zájemci o koupi ojetého elektromobilu stoprocentní jistotu, jak na tom akumulátor je. A to se vyplatí.