Při nákupu ojetého elektromobilu je naprosto klíčová jedna věc. Víte o ní?

  • Na trhu s ojetinami se objevuje stále více elektromobilů
  • Při výběru se zaměřte na reálnou kapacitu baterie
  • U dvou až tříletých elektromobilů by neměla být degradace větší než 10 %
Tesla Model 3, infotainment

Ikona baterie může zobrazovat procenta či dojezdovou vzdálenost | foto: NotATeslaApp, Ariel 196, úprava vlastní

S tím, jak se zvyšuje počet elektromobilů na českých silnicích, objevují se stále častěji i v nabídkách autobazarů. Nemusí se přitom jednat pouze o elektromobily první generace staré 10 let, ale klidně můžete narazit i na ojetiny staré 2-3 roky za dobrou cenu. Pokud už se rozhodnete takovou nabídku využít, nikdy nejednejte bez rozmyslu. Zatímco u aut se spalovacími motory se za směrodatné považuje vedle stáří vozu jeho nájezd. U elektromobilu je mnohem důležitější si ověřit reálnou kapacitu baterie elektromobilu, tedy jak degradovala a jaký má auto reálný dojezd.

Baterie elektromobilu nejvíce degraduje v prvních letech

Říct, o kolik má u konkrétního ojetého elektromobilu za rok klesnout kapacita baterie, prostě nejde. Můžete mít dva identické vozy, které sjely z výrobní linky ve stejný den, ale přesto budou mít baterii ve zcela odlišné kondici. Vždy záleží, jak se původní majitel o elektromobil staral a jakým způsobem dobíjel. Obecně platí, že běžným Li-Ion bateriím příliš neprospívá časté dobíjení na velmi rychlých dobíječkách nebo nabíjení nad 80 % kapacity.

Přesto by však degradace u dva až tři roky starého elektromobilu neměla být větší než 10 %. Pokud tuto hranici překročí, zcela určitě by vám mělo v hlavě zablikat červené výstražné světýlko. Tady bude něco špatně. Buď původní majitel akumulátor zhuntoval nebo bude vadný. V takovém případě by vás za jeho výměnu mohl brzy čekat tučný účet.

Můžete si říct, že ani degradace pod 10 % nevypadá u tříletého auta moc pozitivně. Zvlášť, když jsou takto stará auta se spalovacím motorem sotva pořádně zajetá. Na druhou stranu je nutné říct, že akumulátory elektromobilů degradují v prvních letech výrazně rychleji. V dalších letech se proces zpomaluje, až se může téměř zastavit. Proto je také důležité zjistit, co se s baterií dělo předtím, než se dostala k vám.

Tesla 4680, strukturální baterie

Strukturální baterie Tesla 4680, ilustrační | foto: Tesla


Čtěte také: Tesla Model 3 po 200 tisících kilometrech? Neuvěříte, jaká byla degradace baterie


Dostupná diagnostika pro každého

Existuje několik způsobů, jak zjistit reálný dojezd elektromobilu. Tím nejjednodušším je se kouknout do infotainmentu. Tyto údaje jsou však pouze orientační a nemusí odpovídat skutečnému stavu baterie. Nejspolehlivějším způsobem je nechat si ji zkontrolovat buď v autorizovaném servisu nebo nezávislou firmou na diagnostiky a opravy baterií přímo specializuje. To však nemusí být vždy možné.

Naštěstí však existuje ještě další možnost. Nedávno jsme psali o šikovné diagnostické krabičce od rakouského startupu Aviloo, kterou stačí jednoduše připojit do diagnostické zásuvky vozu. Za přijatelných 99 eur (zhruba 2 400 korun) poskytne zájemci o koupi ojetého elektromobilu stoprocentní jistotu, jak na tom akumulátor je. A to se vyplatí.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Při nákupu ojetého elektromobilu je naprosto klíčová jedna věc. Víte o ní?

  • Na trhu s ojetinami se objevuje stále více elektromobilů
  • Při výběru se zaměřte na reálnou kapacitu baterie
  • U dvou až tříletých elektromobilů by neměla být degradace větší než 10 %
Tesla Model 3, infotainment

Ikona baterie může zobrazovat procenta či dojezdovou vzdálenost | foto: NotATeslaApp, Ariel 196, úprava vlastní

S tím, jak se zvyšuje počet elektromobilů na českých silnicích, objevují se stále častěji i v nabídkách autobazarů. Nemusí se přitom jednat pouze o elektromobily první generace staré 10 let, ale klidně můžete narazit i na ojetiny staré 2-3 roky za dobrou cenu. Pokud už se rozhodnete takovou nabídku využít, nikdy nejednejte bez rozmyslu. Zatímco u aut se spalovacími motory se za směrodatné považuje vedle stáří vozu jeho nájezd. U elektromobilu je mnohem důležitější si ověřit reálnou kapacitu baterie elektromobilu, tedy jak degradovala a jaký má auto reálný dojezd.

Baterie elektromobilu nejvíce degraduje v prvních letech

Říct, o kolik má u konkrétního ojetého elektromobilu za rok klesnout kapacita baterie, prostě nejde. Můžete mít dva identické vozy, které sjely z výrobní linky ve stejný den, ale přesto budou mít baterii ve zcela odlišné kondici. Vždy záleží, jak se původní majitel o elektromobil staral a jakým způsobem dobíjel. Obecně platí, že běžným Li-Ion bateriím příliš neprospívá časté dobíjení na velmi rychlých dobíječkách nebo nabíjení nad 80 % kapacity.

Přesto by však degradace u dva až tři roky starého elektromobilu neměla být větší než 10 %. Pokud tuto hranici překročí, zcela určitě by vám mělo v hlavě zablikat červené výstražné světýlko. Tady bude něco špatně. Buď původní majitel akumulátor zhuntoval nebo bude vadný. V takovém případě by vás za jeho výměnu mohl brzy čekat tučný účet.

Můžete si říct, že ani degradace pod 10 % nevypadá u tříletého auta moc pozitivně. Zvlášť, když jsou takto stará auta se spalovacím motorem sotva pořádně zajetá. Na druhou stranu je nutné říct, že akumulátory elektromobilů degradují v prvních letech výrazně rychleji. V dalších letech se proces zpomaluje, až se může téměř zastavit. Proto je také důležité zjistit, co se s baterií dělo předtím, než se dostala k vám.

Tesla 4680, strukturální baterie

Strukturální baterie Tesla 4680, ilustrační | foto: Tesla


Čtěte také: Tesla Model 3 po 200 tisících kilometrech? Neuvěříte, jaká byla degradace baterie


Dostupná diagnostika pro každého

Existuje několik způsobů, jak zjistit reálný dojezd elektromobilu. Tím nejjednodušším je se kouknout do infotainmentu. Tyto údaje jsou však pouze orientační a nemusí odpovídat skutečnému stavu baterie. Nejspolehlivějším způsobem je nechat si ji zkontrolovat buď v autorizovaném servisu nebo nezávislou firmou na diagnostiky a opravy baterií přímo specializuje. To však nemusí být vždy možné.

Naštěstí však existuje ještě další možnost. Nedávno jsme psali o šikovné diagnostické krabičce od rakouského startupu Aviloo, kterou stačí jednoduše připojit do diagnostické zásuvky vozu. Za přijatelných 99 eur (zhruba 2 400 korun) poskytne zájemci o koupi ojetého elektromobilu stoprocentní jistotu, jak na tom akumulátor je. A to se vyplatí.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."