Majitel této Tesly Model 3 hlásí rekordně nízkou degradaci baterie. Ta měla po ujetí zhruba 200 tisíc kilometrů přijít pouze o 5 % své celkové kapacity. Čím to její majitel vysvětluje?
Degradace baterií elektromobilů je velkým tématem. To, že bude vaše drahá baterie za deset let pouhým mrtvým kovem, používají nejen odpůrci elektromobilů jako jeden z hlavních argumentům proti jejich masovému přijetí. A tento důvod tu s námi ještě nějakou dobu zůstane. Pravdou však je, že nové akumulátory se díky novým poznatkům každoročně zlepšují, a tak se zmíněný problém stává stále méně aktuálním.
Například nedávná studie společnosti Recurrent Auto, která analyzovala údaje o bateriích z přibližně 12 500 vozů Tesla Model 3 ve Spojených státech, ukázala, že v průměru měly i po pěti letech každodenního používání stále přibližně 90 % kapacity. Výbornou kondici baterie své Tesly naposledy ukázal i jeden youtuber. O kolik procent kapacity a tedy i dojezdu přišel u svého Modelu 3 po 200 tisících kilometrech a jak se o svůj vůz staral?
Čtěte také: Kupujeme ojetý elektromobil Tesla Model 3. Komu se vyplatí a na co si dát pozor?
Andy Sly se ve svém videu pochlubil opravdu parádním výsledkem. Jeho Model 3 má po pěti letech a zhruba 200 tisících ujetých kilometrech stále 95 % kapacity baterie (tj. ztráta pouhých 5 % kapacity – pozn. redakce). K tomu výrazně přispělo pár pravidel, které youtuber používá.
Metody, které Sly použil k dosažení takto nízké míry degradace, jsou velmi jednoduché a může je použít téměř každý majitel elektromobilu. Svůj Model 3 nabíjí většinou doma z nabíječky úrovně 1 nebo 2 a brání tak jeho baterii proti zbytečně vysokému proudu. Hlavním prvkem je však omezení nabíjení pouze do 80 % kapacity baterie. To ostatně doporučuje i samotná automobilka.
Za nás se sluší dodat, že je podstatný rozdíl mezi typem baterií u jednotlivých verzí Tesly. Například LFP baterie u základní „nízkodojezdové“ Tesly Modelu 3 si dokáže poradit i s nabíjením do 100 % a nevadí ji to, na rozdíl od Long Range Modelu 3, který má Li-Ion baterii a u ní je opravdu lepší nabíjet max. do 80 % kapacity. A samozřejmě alespoň občas je u každé baterie dobré využít pomalejší AC nabíjení, aby proběhla kalibrace článků.
Majitel této Tesly Model 3 hlásí rekordně nízkou degradaci baterie. Ta měla po ujetí zhruba 200 tisíc kilometrů přijít pouze o 5 % své celkové kapacity. Čím to její majitel vysvětluje?
Degradace baterií elektromobilů je velkým tématem. To, že bude vaše drahá baterie za deset let pouhým mrtvým kovem, používají nejen odpůrci elektromobilů jako jeden z hlavních argumentům proti jejich masovému přijetí. A tento důvod tu s námi ještě nějakou dobu zůstane. Pravdou však je, že nové akumulátory se díky novým poznatkům každoročně zlepšují, a tak se zmíněný problém stává stále méně aktuálním.
Například nedávná studie společnosti Recurrent Auto, která analyzovala údaje o bateriích z přibližně 12 500 vozů Tesla Model 3 ve Spojených státech, ukázala, že v průměru měly i po pěti letech každodenního používání stále přibližně 90 % kapacity. Výbornou kondici baterie své Tesly naposledy ukázal i jeden youtuber. O kolik procent kapacity a tedy i dojezdu přišel u svého Modelu 3 po 200 tisících kilometrech a jak se o svůj vůz staral?
Čtěte také: Kupujeme ojetý elektromobil Tesla Model 3. Komu se vyplatí a na co si dát pozor?
Andy Sly se ve svém videu pochlubil opravdu parádním výsledkem. Jeho Model 3 má po pěti letech a zhruba 200 tisících ujetých kilometrech stále 95 % kapacity baterie (tj. ztráta pouhých 5 % kapacity – pozn. redakce). K tomu výrazně přispělo pár pravidel, které youtuber používá.
Metody, které Sly použil k dosažení takto nízké míry degradace, jsou velmi jednoduché a může je použít téměř každý majitel elektromobilu. Svůj Model 3 nabíjí většinou doma z nabíječky úrovně 1 nebo 2 a brání tak jeho baterii proti zbytečně vysokému proudu. Hlavním prvkem je však omezení nabíjení pouze do 80 % kapacity baterie. To ostatně doporučuje i samotná automobilka.
Za nás se sluší dodat, že je podstatný rozdíl mezi typem baterií u jednotlivých verzí Tesly. Například LFP baterie u základní „nízkodojezdové“ Tesly Modelu 3 si dokáže poradit i s nabíjením do 100 % a nevadí ji to, na rozdíl od Long Range Modelu 3, který má Li-Ion baterii a u ní je opravdu lepší nabíjet max. do 80 % kapacity. A samozřejmě alespoň občas je u každé baterie dobré využít pomalejší AC nabíjení, aby proběhla kalibrace článků.