Přesvědčí Škoda i ostýchavé Čechy? Elektromobil nabídne za 500 000 Kč

Matouš Vrchota
  • Škoda chce zákazníkům nabídnout malé SUV za bezkonkurenční cenu
  • Nižší výrobní náklady zařídí indická výroba a levnější baterie
  • Kdy dorazí cenově dostupný elektromobil?
Škoda Elroq iV (2024)
Škoda Elroq iV (2024)

Koncern Volkswagen svým zákazníkům stále nenabídl levný elektromobil. Ač již delší dobu slýcháme o příchodu modelu s cenovkou do 25 tisíc eur, cesta vývoje je dlouhá a musíme si ještě nějakou chvíli počkat. Na představení modelu čeká i česká Škodovka, která je součástí zmíněného koncernu. Z předlohy levného Volkswagenu vzejde dvojče jak pod značkou Seat, tak právě i Škoda.

Cena jako rozhodující metrika

Vůz s odhadovanou cenovkou 675 tisíc korun je velmi očekávaný. Základy mají stát na Volkswagenu ID.2all. Jenže tato cenová hranice, ač se zdá být mnohem přijatelnější než dnes obvyklé pořizovací ceny kolem milionu a výše, může být pro mnohé stále vysoká. Proto by Škoda chtěla trhu nabídnout ještě více dostupnou variantu v podobě malého SUV za cenu „pouhých“ 20 tisíc eur, tedy cca 507 tisíc korun.

Velmi levné modely koncern nabízí často v méně rozvinutých zemích, například v Indii. Takové modely se do Evropy většinou oficiálně ani nedostanou. V případě levného elektromobilu by se tak ale stát mělo. Aby však bylo možné cenu dostat na takovou úroveň, je potřeba upravit několik výrobních procesů. Jedním z nich je i přemístění tradiční české výroby do zahraničí. A právě Indie se dostala na přední příčky možných států. Místní lidská síla je levnější. Změn ale musí dostát i bateriová technologie.

Škoda Citigo iV
Škoda Citigo iV

Čtěte také: Škoda bije na poplach! Chystá se propouštění většího počtu zaměstnanců


Levné baterie s kratším dojezdem. Na město ale stačit budou

Zatímco naprostá většina německého koncernu používá standardní Li-Ion baterie, odpověď na snížení nákladů leží v použití technologie NMC (nikl-mangan-kobalt) a stále populárnější LFP články. Zatímco niklové baterie disponují lepší energetickou hustotou a tedy i delším dojezdem, LFP baterie jsou jednodušší a levnější na výrobu. Současně ale disponují nižší efektivitou provozu. To by u městského modelu ovšem neměla být zásadní překážka. Takový vůz rozhodně nebude aspirovat na dojezdového rekordmana. Díky použití více vrstev by ale ani tak neměl být dojezd nijak špatný. O konkrétních hodnotách se zatím nehovoří.

Levný elektromobil z dílen koncernu by tak měl s výrobní pauzou navázat na trio modelů Škoda Citigo e iV, Volkswagen eUP a Seat Mii Electric. Karoserie se sice bude odlišovat, ale koncern v současnosti žádnou přímou náhradu za tyto modely nechystá. Levné mini SUV by tak se tak mohlo kvalitně pokusit o zacelení díry na trhu. Spousta aspirantů na pořízení elektromobilů jej navíc chce využívat především pro městské jízdy, a tak by svojí velikostí mohla Škoda oslovit velké množství zákazníků. S cenou u hranice 500 tisíc by se navíc suverénně zařadila mezi nejlevnější modely. Známý levný elektromobil Dacia Spring pořídíte od 575 tisíc korun.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články