Přelomová solid-state baterie srazí emisní stopu elektromobilů na minimum
- Nová technologie baterií s pevným elektrolytem byla podrobena důležitému výzkumu
- Ten měl za úkol určit jeho uhlíkovou stopu a porovnat jí s běžnou Li-Ion baterií
- Výsledek hraje na plné čáře ve prospěch pokroku

No a teď si představte baterii, která by vyřešila téměř všechny zmíněné problémy a ještě k tomu by byla levnější! Přesně takovou technologií je použití pevného elektrolytu namísto tekutého. Ten zajistí vyšší energetickou hustotu, nízkou hmotnost a naprosto nesrovnatelnou stabilitu použitých látek. Podle bruselské skupiny T&E je dokonce výroba nového typu baterie mnohem ekologičtější.
Výzkum dopadl nad očekávání dobře
Skupina zadala výzkum společnosti Minviro se sídlem v Londýně, která se specializuje na analýzu životního cyklu surovin. Cílem bylo porovnat technologii solid-state baterií se současnými Li-Ion bateriemi a určit rozdíl v jejich dlouhodobé udržitelnosti.
Referentka pro čistou mobilitu ve společnosti T&E, Cecilia Mattea vysvětlila: „Elektromobily jsou již teď pro planetu mnohem šetrnější než spalování ropy a uhlíková stopa baterií se navíc každým rokem snižuje. Technologie solid-state baterií však představuje zásadní změnu, protože jejich vyšší hustota energie znamená menší množství potřebných materiálů k výrobě, a tedy i menší množství emisí.“

Čtěte také: Tesla si s „inovativní“ baterií hlavu nelámala, její oprava bude téměř nemožná
Jak tato baterie sníží uhlíkovou stopu?
Konkrétně je nový typ baterie schopen snížit uhlíkovou stopu až o 24 % a při použití správných technologií a materiálů z obnovitelných zdrojů, se může uhlíková stopa snížit až o 39 %. Společnost dále uvádí, že: „Nové metody těžby, včetně lithia z geotermálních vrtů, mají výrazně nižší dopad na klima než běžně používané zdroje, jako je lithium z tvrdých hornin těžených v Austrálii a rafinovaných v Číně.“
Nutno podotknout, že solid-state baterie vyžadují až o 35 % více lithia, než je potřeba pro Li-Ion akumulátory, takže udržitelnost jeho těžby bude pravděpodobně nejzásadnější proměnnou. Nová technologie na druhou stranu využívá mnohem méně grafitu a kobaltu, který se těží převážně v Demokratické republice Kongo.
Očekává se, že technologie tekutého roztoku elektrolytu se bude používat přibližně do roku 2025, kdy ho začne pomalu nahrazovat pevný elektrolyt.
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz. Sepsal celkem 525 článků.