Praha nasadí na „letištní“ linku nový trolejbus, který umí jezdit i bez trolejí

Matouš Vrchota
  • Pražský dopravní podnik získal dvacítku nových neobvyklých trolejbusů
  • Nejdelší kloubový trolejbus bude jezdit mezi Nádraží Veleslavín a Letištěm Václava Havla
  • Praha plánuje vyřazení starých autobusů
Nejdelší trojelbus v ČR
Nejdelší trojelbus v ČR

Pražský dopravní podnik představil v rámci veletrhu Czechbus 2023 v pražských Letňanech nejnovější přírůstek do svého vozového parku. Jde o inovativní model ze spolupráce Škody a Solaris. Trolejbus, který svojí délkou dosahuje úctyhodných 24 metrů, se tak stává nejdelším provozovaným trolejbusem v České republice.

Ekologičtější i ekonomičtější varianta k dieselovým autobusům

Trolejbus se ovšem vyznačuje i dalšími zajímavými vlastnostmi. V cestě za nižšími náklady na provoz i obměně vozového parku nahrazují nové trolejbusy staré dieselové autobusy. Tento typ trolejového vozidla je navíc unikátní tím, že je schopný provozu i mimo elektrifikované trasy.

Autobus je kromě trolejového připojení vybavený i sadou baterií. Ty během jízdy po běžné trase sbírají energii, kterou vozidlo následně spotřebuje při jízdě mimo vytyčené trasy. V Praze se nová trolejová linka teprve staví, hybridní autobus už ale tuto trasu zvládá z Nádraží Veleslavína až k Terminálům pražského letiště. Na obratišti je pak možné baterie během čekání dobíjet. Nový tříčlánkový vůz bude od března 2024 nasazen na lince 59 a nahradí současnou autobusovou linku 119.


Čtěte také: Praha plánuje rozšíření tras pro bateriové trolejbusy, půjde tak příkladem ostatním


Praha získá dvacet těchto krasavců

Vůz díky své délce a třem částem pojme až 179 cestujících. Jediný vůz tak dokáže ve špičce nahradit dva standardní autobusy. Praha si těchto „dlouhánů“ objednala rovnou dvacet. Pořizovací náklady se vyšplhaly k ceně 620 milionů korun. Kvůli unikátní délce si budou muset řidiči navyknout na nestandardní manévrování. Dvojitý kloub má ale manipulaci pořádně usnadnit.

Před ostrým provozem bude vůz nasazen na zmíněnou trasu v testovacím režimu zhruba od prosince letošního roku. Při testování není ale možné vozit cestující, ve voze tak bude pouze proškolený personál. Teprve po ujetí pěti tisíc kilometrů se v nových vozech mohou převážet cestující. Testovat ovšem Praha bude i na dalších linkách a trasách. Praha má i nadále v plánu elektrifikovat další trasy a postupně i na autobusové linky nasadit tyto hybridní vozy.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články