EU mění plán. Městské autobusy nebudou muset být bezemisní ještě řadu let

  • V Lucemburku zasedala Rada pro životní prostředí
  • Ta přijala nařízení o nových emisních limitech
  • Jakých vozidel se nová nařízení primárně týkají?
Vodíkový autobus Škoda H'City

Vodíkový autobus Škoda H’City, ilustrační | foto: DPP

Rada pro životní prostředí se znovu setkala v Lucemburku a schválila nařízení upravující nové emisní limity. Ty se týkají zejména užitkových vozidel. Zmírnění ambiciózních cílů má výrazně pomoci dopravním podnikům. Co přesně tedy bylo schváleno?

Bezemisní autobusy až od roku 2035

Na zasedání Rady pro životní prostředí v Lucemburku dne 16. října došlo k přijetí obecného přístupu Rady k nařízení o nových emisních limitech CO2 pro nákladní automobily a autobusy. V rámci celého jednání sehrála důležitou roli i naše země, a to svojí snahou o zmírnění regulací.

Ministr dopravy Martin Kupka zdůraznil, že i přesto, že byly dosaženy ústupky ve prospěch českých dopravců, musela Česká republika zůstat v závěrečném hlasování neutrální, protože stále považuje normy za příliš ambiciózní a velmi těžko dosažitelné. Vyjednané změny budou mít pozitivní vliv na místní samosprávy a městské dopravní podniky, respektive jejich rozpočty.

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen, ilustrační | foto: Solaris


Čtěte také: Ve Středočeském kraji vznikne jedna z největších flotil vodíkových autobusů


Jaká nařízení byla schválena?

Povinnost plně bezemisních autobusů se nyní z původního roku 2030 odsouvá až na rok 2035. Cíle bezemisního provozu se ale nebudou vztahovat na dálkové, regionální, ani příměstské autobusy. Umožněn pak má být i například provoz městských autobusů jezdících na pokročilá bio nebo syntetická paliva.

Co se však nemění, je 45% snížení emisí od roku 2030, 65% snížení emisí od roku 2035 a až 90% snížení emisí od roku 2040. Tento návrh Evropské komise se má týkat nákladních automobilů nad 5 tun, městských a dálkových autobusů nad 7,5 tuny a také přípojných vozidel nad 8 tun. Výjimky však budou uděleny například popelářským, hasičským, lékařským a dalším podobným vozům. Uleveno bude také zemědělcům nebo malým výrobcům.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

EU mění plán. Městské autobusy nebudou muset být bezemisní ještě řadu let

  • V Lucemburku zasedala Rada pro životní prostředí
  • Ta přijala nařízení o nových emisních limitech
  • Jakých vozidel se nová nařízení primárně týkají?
Vodíkový autobus Škoda H'City

Vodíkový autobus Škoda H’City, ilustrační | foto: DPP

Rada pro životní prostředí se znovu setkala v Lucemburku a schválila nařízení upravující nové emisní limity. Ty se týkají zejména užitkových vozidel. Zmírnění ambiciózních cílů má výrazně pomoci dopravním podnikům. Co přesně tedy bylo schváleno?

Bezemisní autobusy až od roku 2035

Na zasedání Rady pro životní prostředí v Lucemburku dne 16. října došlo k přijetí obecného přístupu Rady k nařízení o nových emisních limitech CO2 pro nákladní automobily a autobusy. V rámci celého jednání sehrála důležitou roli i naše země, a to svojí snahou o zmírnění regulací.

Ministr dopravy Martin Kupka zdůraznil, že i přesto, že byly dosaženy ústupky ve prospěch českých dopravců, musela Česká republika zůstat v závěrečném hlasování neutrální, protože stále považuje normy za příliš ambiciózní a velmi těžko dosažitelné. Vyjednané změny budou mít pozitivní vliv na místní samosprávy a městské dopravní podniky, respektive jejich rozpočty.

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen, ilustrační | foto: Solaris


Čtěte také: Ve Středočeském kraji vznikne jedna z největších flotil vodíkových autobusů


Jaká nařízení byla schválena?

Povinnost plně bezemisních autobusů se nyní z původního roku 2030 odsouvá až na rok 2035. Cíle bezemisního provozu se ale nebudou vztahovat na dálkové, regionální, ani příměstské autobusy. Umožněn pak má být i například provoz městských autobusů jezdících na pokročilá bio nebo syntetická paliva.

Co se však nemění, je 45% snížení emisí od roku 2030, 65% snížení emisí od roku 2035 a až 90% snížení emisí od roku 2040. Tento návrh Evropské komise se má týkat nákladních automobilů nad 5 tun, městských a dálkových autobusů nad 7,5 tuny a také přípojných vozidel nad 8 tun. Výjimky však budou uděleny například popelářským, hasičským, lékařským a dalším podobným vozům. Uleveno bude také zemědělcům nebo malým výrobcům.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."