Otevřou se Tesla Superchargery pro elektromobily všech značek i v Česku?
- Tesla v Norsku potvrdila, že otevře Superchargery i pro cizí elektromobily
- Důvodem je získání dotací na výstavbu rychlonabíjecích stanic
- Otázkou je, jak tomu bude v ostatních zemích včetně Česka

Elon Musk už před lety oznámil, že chce spolupracovat s ostatními automobilkami, pokud o to projeví zájem. Nicméně ti se očividně nechtějí paktovat s někým, kdo jim boří jejich dlouholetý byznys plán, každopádně důvodů je jistě více.
Jedním z témat je otevírání Superchargerů Tesly pro elektromobily jiných značek, což je něco, co může znít senzačně pro majitele ne-Tesla vozů, ovšem pro majitele Tesla vozů je to přesně opačný případ a asi nebudou chtít, aby jim na Superchargery jezdilo více aut a museli někdy zbytečně čekat, než se uvolní místo u stojanu. Každopádně jsou důvody, které Teslu trochu tlačí k otevírání její bezkonkurenční rychlonabíjecí sítě.
Tesla a otevírání Superchargerů pro všechny – ano nebo ne?
Jak se ukazuje v Norsku, Tesla úředníkům slíbila otevření Superchargerů všem, aby mohla získat dotaci na výstavbu nových stojanů. Tady totiž nejde ani tak o domluvu s ostatními tradičními automobilkami, ale o stát, a tam je očividně situace trochu jiná.
Čtěte také: Tesla se pochlubila, že už má postavených 25 000 Superchargerů

Každopádně co je důležité říct, tak Tesla ani po tomto kroku zcela určitě nehodlá otevírat všechny své Superchargery pro cizí elektromobily, ale pouze ty nově postavené, u kterých si díky okolnostem může sáhnout na dotaci. Ať už se bavíme o Norsku, nebo třeba Česku. A zde, jak víme, je situace s podporou elektromobility hodně špatná, takže z tohoto důvodu nějaké otevírání Superchargerů v Česku jistě není na pořadu dne.
Je důvodem i technické řešení?
Nejen dotace či neochota spolupráce klasických automobilek s Teslou jsou možná tím, co rozhoduje o tom, zda budou či nebudou Superchargery otevřené pro všechny elektromobily. Může jít totiž i o technické řešení, kdy u Tesly stačí jen připojit nabíjecí kabel a vůz se sám autorizuje, zahájí se nabíjení a díky napárované platební kartě se vám pak peníze strhnou z účtu, což u ne-Tesla aut s výjimkou pár aut prostě není.
U jiných elektromobilů totiž přímo potřebujete kombinaci mezinárodního standardu OCPP 1.6 a normy ISO 15118, která přináší funkci Plug & Charge, což u nových aut není problém, ale u starších ano. Nehledě na to, že u Tesly můžete průběh a stav nabíjení sledovat a ovládat jednoduše přes tablet ve voze, kdežto u ostatních aut by to byl tak trochu problém a byla by k tomu potřeba ještě nějaká například mobilní aplikace.
Čtěte také: Funkce Plug & Charge ukazuje, jaký má Tesla náskok před ostatními

Samozřejmě důvodů může být více, třeba také, že automobilky nechtějí předávat informace o svých uživatelích do Ameriky, protože vzhledem k technickému řešení u Tesly to jinak moc dobře nejde. A určitě jsou radši, když budou zákazníci jezdit na jejich nabíjecí stanice a ne ke konkurenci. Ačkoliv situace a nastavené platební podmínky na nabíječkách Ionity ukazují, že jsou klasické automobilky spíše proti než pro podporu elektromobility. Ale to už je na jiný článek.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.