Nový Nissan X-Trail se chce zavděčit klasickým ovládáním. Přichází jen s hybridním pohonem
- Nový Nissan X-Trail potěší milovníky klasického ovládání
- Pokud čekáte na čistě spalovací verzi, budete zklamáni
- X-Trail nové generace se bude nabízet pouze jako hybrid

Nissan pokračuje s tvarováním své elektrické budoucnosti. Pomoci mu v tom má i nová, již čtvrtá, generace modelu X-Trail. Vůz je celosvětově populární, do teď se ho prodalo přes sedm milionů kusů. Právem se tak řadí na přední příčky populárních rodinných vozů pro dobrodružné cestování.
Nissan X-Trail má nadčasový design
I ve čtvrté generaci Nissan vyzdvihuje zažité DNA X-Trailu. Svalnatá karoserie, flexibilní prostor a skvělé schopnosti pohonu všech kol. I nejnovější generace se bude nabízet ve dvou konfiguracích interiéru. Zákazníci tak budou moci volit mezi pěti a sedmimístnou variantou. Dvě extra sedačky v zavazadlovém prostoru zajisté využijete při návštěvě rodinných příslušníků. Navíc od pohledu nevypadají, že by se daly použít pouze na nouzové situace.
Vůz je postaven na nové sdílené platformě CMF-C. Tu vedle Nissanu používá i Renault. U něj již víme, jak dobře tato platforma funguje, a tak lze pouze usuzovat, že z jejich výhod bude čerpat i Nissan. Díky pokročilým technologiím, použitých při vývoji, má Nissan opět možnost zvednout již tak vysokou laťku v segmentu crossoverů. S tímto podvozkem navíc X-Trail dostane i elektrický pohon.

Čtěte také: Nissan Ariya dostal českou cenovku. Na kolik elektrický crossover vyjde?
Elektromobil bez nutnosti nabíjení
X-Trail bude druhým evropským modelem značky nabízející inovativní pohon e-POWER drivetrain. Jedná se o inovativní hybridní pohonné ústrojí. Systém se skládá z vysokonapěťové baterie, zážehového motoru s variabilním kompresním poměrem o objemu 1,5 litru, generátorem energie a invertorem, to celé uzavírá elektrický motor o výkonu 150 kW umístěný na přední nápravě.
Systém je postavený tak, že sílu na kola přenáší vždy elektromotor. Díky tomu je odezva plynového pedálu vždy téměř okamžitá a dávkování výkonu je lineární. Benzinový motor tak slouží pouze jako generátor elektřiny. Výhody lokálně bezemisní městské jízdy stále zůstávají. Vůz by prý měl být i výjimečně tichý oproti běžným hybridům. V rychlosti 40 km/h je prý hluk snížen i o 8 dB.

Mild-hybrid jako základ nabídky
Abyste si nemysleli, že Nissan X-Trail zanevřel na klasické motorizace, v nabídce najdete i mild-hybridní variantu, která funguje přesně tak, jak jste zvyklí. Kola v takovém případě stále pohání spalovací motor. Sem Nissan umístil přeplňovaný zážehový motor o objemu 1,5 litru se systémovým výkonem 120 kW. A jak už je u výrobce téměř tradicí, ve voze nenajdete běžnou převodovku, ale variabilní jednostupňovou Xtronic.
Nissan posouvá dále i jízdu pomocí jednoho pedálu. Předpokládá, že i když má vůz zajímavé terénní ambice, že bude především využívaný v příměstském prostředí. Jeho systém e-PEDAL Step má opět zjednodušit ovládání a pohodlí řidiče, díky inteligentnímu brzdění a rekuperaci energie. Tuto funkci můžete ovládat tlačítkem na středové konzoli.

Čtyřkolka z budoucnosti
Pohon všech kol Nissan nově nazývá e-4ORCE. Jedná se o nový systém párovaný s revolučním elektrickým systémem. Bude se jednat o plně elektrické řešení. Své řádné představení si systém odbude v chystaném elektrickém modelu Ariya. Více se dozvíme ještě tento rok.
Systém užívající dva elektrické motory o kombinovaném výkonu 157 kW se rozjede na 100 km/h za 7 sekund. Pomáhá mu v tom motor umístěný na zadní nápravě o výkonu 94 kW. Odezva celého uskupení má být 10 tisíckrát rychlejší než u běžné mechanické čtyřkolky.

Milujete ovládání tlačítky? X-Trail také
V interiéru působí Nissan příjemně vzdušně. To je koneckonců vlastnost, kterou si X-Trail přebírá z generace na generaci. Je dobré vidět, že se v továrně nebojí použít fyzická tlačítka a přepínače, vůz tak působí přirozeným dojmem a nikoli jako stroj z budoucnosti. Exteriér totiž více naznačuje druhou možnost. Okolo “vznášejícího” se 12″ displeje infotainmentu s příjemnou velikostí, tak najdete pár rychlých tlačítek pro ovládání hlavních funkcí.
Panel klimatizace se za chvíli naučíte hmatem ovládat poslepu a nebude tak zbytečně vyžadovat vaši pozornost. Okolo řadící páky pak najdete pouze pár nezbytných tlačítek pro přepínání hybridního pohonu, elektronickou parkovací brzdu a kruhový ovladač voliče jízdních režimů. Zastánci klasického ovládání tak získávají jedinečnou možnost zůstat u svého, aniž by si museli zvykat na obrovská dotyková monstra.

Ovládání jak z minulého tisíciletí, asistenty má ale aktuální
Řidiči pak slouží pro přehled o jízdních datech a asistenčních systémech 10″ displej v kapličce přístrojů. Cestovní pohodlí řidiči umožňuje i nový přepracovaný head-up displej promítající jízdní data na sklo. Ve výbavě najdete standardně platformy Android Auto, Apple CarPlay, pokročilou podporu Google Asistenta nebo Alexy od Amazonu. Pokročilou správu vozidla i jeho vzdálené ovládání vám umožní mobilní aplikace NissanConnect Services.
Vůz dostal novou generaci asistenčních systému ProPILOT. Řidiči asistují v mnohem větším rozsahu a nečekaných situacích. Nabízí dálniční režim, kdy si vůz umí držet rychlost a odstup při zachování jízdy v pruhu. V kolonách umí dobrzdit a popojíždět bez zásahu řidiče. Systém sledování dopravních značek umí automaticky snížit cestovní rychlost. Rychlostní limity si vůz přebírá i z integrovaného navigačního systému. Ty umí předat i adaptivnímu tempomatu.

Systémy spolu umí komunikovat
Ve spolupráci s navigací umí vůz i regulovat rychlost průjezdu zatáčkami. Hlídání mrtvých úhlů informuje nejen řidiče, ale v případě blížící se kolize umí aktivně zasáhnout do řízení. Bezpečí chodců a dalších účastníků provozu hlídá funkce Moving Object Detection a umí i automaticky brzdit před překážkou.
Nissan u modelu X-Trail činí opět potřebné kroky k tomu, aby navázal na úspěchy předchozích generací a udržel si svojí pozici oblíbenosti na trhu. Již více než dvacet let je symbolem komfortu, bezpečnosti, sebevědomí i jistoty. Přidané moderní asistenty mu pouze pomohou najíst nové zájemce. Zvláště s přihlédnutím na ponechání co nejvíce klasického ovládání uvnitř vozidla.
České ceny zatím nebyly zveřejněné, z informací z okolních zemí se ale mohou zájemci těšit na pět stupňů výbavy s cenovkou začínající kolem 870 tisíc korun za základní mild-hybridní variantu. Unikátní hybridní pohon ve vyšší výbavě s pohonem všech kol by se měl pohybovat od 1,3 milionu korun.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.