Přiznejte se, který majitel vozu spalujícího fosilní paliva se v posledních dvou týdnech nezastavil a u pohledu na cenu paliv alespoň trochu neměl touhu přesednout do nějakého tichého a lokálně bezemisního elektromobilu, nebo alespoň do plug-in hybridu. I když se může jevit, že jsou ceny paliv uměle vyhrocené, jako uživatelé můžeme buď ceny přijmout nebo jezdit méně. Tedy ještě jedna cesta tu je. Skutečně si pořídit elektromobil. Je na to ale vhodná doba? Nebylo by to unáhlené rozhodnutí? Jak snadné vlastně nyní je si elektromobil pořídit?
Hned poslední otázka může být vcelku zásadní. Shodneme se na tom, že zajít k dealerovi, podívat se a projet se elektromobilem a podepsat smlouvu není nic komplikovaného. Jenže spousta výrobců nyní pozastavuje produkci a tu současnou má většinou vyčerpanou. Pokud se vám nějaké volné místečko ještě podaří najít, čekat na vůz budete minimálně půl roku. Druhou variantou je podívat se po ojetém voze, to sebou ale přináší mnohé úskalí. A logicky největší strach mají zájemci o stav baterie. Jiné součásti elektromobilů se příliš nekazí.
A to je zrovna velký argument ve prospěch elektrických vozidel. Jejich vysoká pořizovací cena bývá vykoupena minimální servisní náročností. Zatímco zde má vůz kolem 70 pohyblivých součástí, spalovací vozidla jich mají i přes 200. A to je mnohonásobně více možností na vznik poruchy. Běžné servisní úkony, jako výměna brzdových destiček, brzdové kapaliny nebo naplnění klimatizace, pak mají oba vozy stejné. Když ale budete správně používat rekuperační brzdění pomocí elektromotoru, i frekvence výměny brzdového obložení lze slušně prodloužit.
Čtěte také: Ceny benzinu a nafty přepisují historii, brzy překonáme další magickou hranici
No a nesmíme zapomenout na ten hlavní důvod, proč jste elektromobil chtěli vůbec pořizovat. Cena provozních nákladů. Běžně úsporné spalovací motory jezdí s náklady kolem 2 Kč na kilometr jízdy. Současná cena paliv ale tuto částku vystřelila až na 4 Kč. Pokud budete elektromobil dobíjet doma ze standardní 230V zásuvky, při běžných cenách energie budete jezdit zhruba za korunu na kilometr.
Pokud si sjednáte zvýhodněný tarif pro dobíjení, dokážete cenu ještě stlačit níže. Záměrně zmiňujeme pouze domácí nabíjení, protože bez něj nemá rychlé pořízení elektromobilu takový význam. Poskytovatelé energie nabízí tarif D27d, který vám v nočních hodinách sníží cenu nejen pro nabíjení vozu, ale pro celou domácnost. Pro aktuální ceny se obraťte na svého dodavatele energií. Náklady na kilometr jízdy se pak mohou pohybovat i kolem padesáti haléřů.
Pokud budete nabíjet pouze na veřejných nabíječkách, nejen že ceny nabíjení nejsou tak atraktivní, ale především budete muset trávit více času na cestách a při dobíjení. Takové způsoby musí nyní praktikovat majitelé žijící na sídlištích. Pokud ale nad koupí elektromobilu přemýšlíte, je to dobrý krok ke společné budoucnosti.
Je pravděpodobné, že se ceny paliv za určitou dobu vrátí do příjemnějších hodnot, nicméně cesta k postupnému přesunu od fosilních paliv již byla zahájena. Jen se na tuto cestu můžete vydat sami o něco dříve. Nasbíráte tak více důležitých poznatků o elektromobilech a jejich správném používání dříve, než vás k přechodu donutí situace na trhu. I když je možné, že se dohoda Green Deal bude upravovat, cíle Evropy pro ukončení závislosti na ruských nerostných surovinách je stále platný.
Přiznejte se, který majitel vozu spalujícího fosilní paliva se v posledních dvou týdnech nezastavil a u pohledu na cenu paliv alespoň trochu neměl touhu přesednout do nějakého tichého a lokálně bezemisního elektromobilu, nebo alespoň do plug-in hybridu. I když se může jevit, že jsou ceny paliv uměle vyhrocené, jako uživatelé můžeme buď ceny přijmout nebo jezdit méně. Tedy ještě jedna cesta tu je. Skutečně si pořídit elektromobil. Je na to ale vhodná doba? Nebylo by to unáhlené rozhodnutí? Jak snadné vlastně nyní je si elektromobil pořídit?
Hned poslední otázka může být vcelku zásadní. Shodneme se na tom, že zajít k dealerovi, podívat se a projet se elektromobilem a podepsat smlouvu není nic komplikovaného. Jenže spousta výrobců nyní pozastavuje produkci a tu současnou má většinou vyčerpanou. Pokud se vám nějaké volné místečko ještě podaří najít, čekat na vůz budete minimálně půl roku. Druhou variantou je podívat se po ojetém voze, to sebou ale přináší mnohé úskalí. A logicky největší strach mají zájemci o stav baterie. Jiné součásti elektromobilů se příliš nekazí.
A to je zrovna velký argument ve prospěch elektrických vozidel. Jejich vysoká pořizovací cena bývá vykoupena minimální servisní náročností. Zatímco zde má vůz kolem 70 pohyblivých součástí, spalovací vozidla jich mají i přes 200. A to je mnohonásobně více možností na vznik poruchy. Běžné servisní úkony, jako výměna brzdových destiček, brzdové kapaliny nebo naplnění klimatizace, pak mají oba vozy stejné. Když ale budete správně používat rekuperační brzdění pomocí elektromotoru, i frekvence výměny brzdového obložení lze slušně prodloužit.
Čtěte také: Ceny benzinu a nafty přepisují historii, brzy překonáme další magickou hranici
No a nesmíme zapomenout na ten hlavní důvod, proč jste elektromobil chtěli vůbec pořizovat. Cena provozních nákladů. Běžně úsporné spalovací motory jezdí s náklady kolem 2 Kč na kilometr jízdy. Současná cena paliv ale tuto částku vystřelila až na 4 Kč. Pokud budete elektromobil dobíjet doma ze standardní 230V zásuvky, při běžných cenách energie budete jezdit zhruba za korunu na kilometr.
Pokud si sjednáte zvýhodněný tarif pro dobíjení, dokážete cenu ještě stlačit níže. Záměrně zmiňujeme pouze domácí nabíjení, protože bez něj nemá rychlé pořízení elektromobilu takový význam. Poskytovatelé energie nabízí tarif D27d, který vám v nočních hodinách sníží cenu nejen pro nabíjení vozu, ale pro celou domácnost. Pro aktuální ceny se obraťte na svého dodavatele energií. Náklady na kilometr jízdy se pak mohou pohybovat i kolem padesáti haléřů.
Pokud budete nabíjet pouze na veřejných nabíječkách, nejen že ceny nabíjení nejsou tak atraktivní, ale především budete muset trávit více času na cestách a při dobíjení. Takové způsoby musí nyní praktikovat majitelé žijící na sídlištích. Pokud ale nad koupí elektromobilu přemýšlíte, je to dobrý krok ke společné budoucnosti.
Je pravděpodobné, že se ceny paliv za určitou dobu vrátí do příjemnějších hodnot, nicméně cesta k postupnému přesunu od fosilních paliv již byla zahájena. Jen se na tuto cestu můžete vydat sami o něco dříve. Nasbíráte tak více důležitých poznatků o elektromobilech a jejich správném používání dříve, než vás k přechodu donutí situace na trhu. I když je možné, že se dohoda Green Deal bude upravovat, cíle Evropy pro ukončení závislosti na ruských nerostných surovinách je stále platný.