Nabouráte se zapnutým autopilotem? Nevadí, Mercedes hodí vinu na sebe

Petr Bergmann
  • Mercedes je první automobilka, která za autonomní řízení přijme odpovědnost
  • Jejich nový systém Drive Pilot má autonomní řízení úrovně 3
  • Jiné automobilky nabízí většinou druhou úroveň autonomního řízení
Mercdes autonomní řízení, ilustrační
Mercdes autonomní řízení, ilustrační

Nový systém Drive Pilot společnosti Mercedes, který pomáhá řidičům při ovládání vozu, byl schválen pro použití na všech německých dálnicích. Tato technologie však funguje pouze na vybraných dálnicích a při rychlostech pod 65 km/h. Znamená to, že v oblastech, kde je schválen k provozu, zvládne systém akceleraci, řízení a brzdění vozu.

Mercedes je první, kdo věří svému systému

Hlavní vývojový manažer systému Mercedes Drive Pilot, Gregor Kugelmann, sdělil serveru Road & Track následující informace. „Na konci minulého roku jsme byli první automobilka, která získala mezinárodní certifikaci pro systém úrovně 3. Naším cílem je získat schválení k provozu do konce tohoto roku pro Kalifornii a Nevadu a pracujeme na certifikaci i pro jiné státy.“

I když dnes na silnicích jezdí mnoho vozidel s podobnou technologií, technologie Mercedesu je robustnější a zdá se, že automobilka svému systému důvěřuje natolik, aby převzala plnou právní odpovědnost v okamžiku, kdy je systém aktivní. Road & Track uvádí, že jakmile řidič zapne Drive Pilot, „nenese již právní odpovědnost za provoz vozu, dokud není systém deaktivován.“

Elektrický Mercedes-Maybach EQS SUV
Elektrický Mercedes-Maybach EQS SUV

Čtěte také: Mercedes-Benz se rozhodl, že odstraní jednu z největších slabin elektromobilů!


Kdo nechce řídit, může v autě relaxovat

Řidič údajně nemusí věnovat žádnou pozornost dění na vozovce, může sledovat filmy nebo hrát hry na mobilním telefonu. Pokud by auto havarovalo, odpovědnost by byla ze 100 % na Mercedesu. Je zřejmé, že tato situace pravděpodobně otevře řadu otazníků pro regulační orgány, úřady a pojišťovny, které tuto problematiku již nějakou dobu řeší s Autopilotem Tesly.

Stejně jako Tesla bude mít i Mercedes záznamy, spojené s používáním a deaktivací technologie. Jinak by úřady a pojišťovny nemohly najít viníka. Otázkou také je, jak se bude řešit situace, kdy se systém autonomního řízení deaktivuje, ale řidič to při sledování filmu nebo jiné podobné činnosti nezaznamená a dojde k nehodě.

Pro úřady v USA nastává nová situace, protože v současnosti nemají federální předpisy pro systémy autonomního řízení. V tomto bodě mají státy v zásadě volnost při vytváření vlastních pravidel. Je zřejmé, že pro využívání autonomního řízení budou muset existovat velmi jasná pravidla.

V této souvislosti je třeba poznamenat, že všechny současné systémy jsou stále považovány za technologii úrovně 2 (Tesla Autopilot, GM Super Cruise, Ford BlueCruise), což znamená, že zodpovědnost za jejich provoz nese řidič. Skutečnost, že Drive Pilot od Mercedesu je systém úrovně 3, dosavadní pravidla mění.


Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články