Mercedes-Benz se rozhodl, že odstraní jednu z největších slabin elektromobilů!

Matouš Vrchota
  • V Německu roste zbrusu nový závod automobilky Mercedes-Benz
  • Ten bude zpracovávat použité baterie a dá materiálům druhý život
  • Závod se má prý spustit již během příštího roku
Výroba baterií pro elektrické Mercedesy
Výroba baterií pro elektrické Mercedesy

Mercedes si uvědomuje, že výroba s nulovou produkcí emisí a přechod na elektrické vozy je pouze součást většího plánu. Důležitou roli hraje také následná recyklace vozů, především jejich baterie. A právě na recyklaci se Mercedes chce nyní zaměřit. Vlastní recyklační závod zahájí provoz již příští rok.

Mercedes-Benz začne recyklovat baterie elektroaut

Samozřejmě baterie po konci své životnosti jednoduše znovu použít nelze, a tak potřeba je správně zlikvidovat a co největší možné části zrecyklovat pro další použití. Mercedes staví vlastní závod, kde se budou tímto způsobem starat o vyřazené baterie z modelů řady EQ. Ten vyroste na jihu Německa u města Kuppenheim. I nadále ale spolupracují s technologickými partnery v USA a v Číně.

Baterie se zde ale nebudou zpracovávat pod značkou Mercedes, společnost pro tyto účely založila dceřinou společnost Licular GmbH. Koncept celého procesu pak připravuje spolu s partnerem Primobius. Tato společnost do celého procesu přinese know-how a pomůže nastavit správný koloběh recyklace i následné použití získaných cenných materiálů. Díky velkým investicím a nové technologii má být Mercedes schopný použít až 96 % ze staré baterie. Celý proces pak bude samozřejmě fungovat s neutrální uhlíkovou stopou.

Zaměstnanec právě rozebírá použitou baterii
Zaměstnanec právě rozebírá použitou baterii

Čtěte také: Jaguar přichází s unikátním způsobem, jak využít staré baterie z elektromobilů


Nový efektivnější proces zpracování

Technologie spočívá v užití mechanicko-hydrometalurgického procesu, který je narozdíl od klasického pyrometalurgického postupu energeticky velmi úsporný. V Evropě se bude jednat o první závod, který bude tento proces používat. Bez něj ale lze trvalou udržitelnost i smysl cirkulární ekonomiky jen velmi těžko realizovat.

Výstavba bude probíhat ve dvou fázích. Příští rok se otevře část pro mechanickou demontáž součástí baterií. Později, v druhém kroku, bude spuštěno i zařízení pro zpracování získaných materiálů. V tomto závodě tak bude možné baterie kompletně zpracovat a materiál připravit pro jeho další použití. Plány roční kapacity jsou nastaveny na 2 500 tun. To je dostatek surovin pro výrobu dalších 50 000 bateriových modulů pro nové modely řady EQ.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články