Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | koronavirus | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Co všechno víme?

  |  Luboš Srb  |  9 komentářů

Praha vypsala veřejnou zakázku na sdílené elektromobily včetně dalších souvisejících služeb v celkové výši přes 1 miliardu korun. Chce tímto způsobem podporovat elektromobilitu a sdílenou ekonomiku.

Aktualizováno: Čtěte nový článek – Praha zruší tzv. miliardový tendr na sdílené elektromobily

Vše k tématu:

» 1. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Co všechno víme? (právě čtete)
» 2. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Známe časový plán
» 3. Jaké dobíjecí stanice vzniknou pro pražský e-carsharing?
» 4. Jaké elektromobily budou jezdit v rámci pražského e-carsharingu?
» 5. Pět největších slabin u miliardového pražského e-carsharingu
» 6. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Kdo ji získá?

O tomto tématu jsme na stránkách Elektrickevozy.cz psali již na konci listopadu, a to prakticky okamžitě po vydání tiskového prohlášení Operátorem ICT, který má celou záležitost na starosti. Nicméně spousta věcí nám nebyla zcela jasná. A tak jsme během uplynulých týdnů zjišťovali veškeré podrobnosti. Dnes vám přinášíme základní fakta, v příštích dnech se můžete těšit i na rizika tohoto tenderu, podrobnosti o dobíjecích stanicích, elektromobilech, nebo také náš celkový názor na tento projekt.


Jde o tyto veřejné zakázky

1) E-carsharing – výstavba základen pro dobíjecí stanice (veškeré dokumenty k této zakázce jsou volně ke stažení na stránkách města)

2) E-carsharing – Koncese na provoz (veškeré dokumenty k této zakázce jsou volně ke stažení na stránkách města)


150 dobíjecích stanic a 600 elektromobilů

V případě první uvedené veřejné zakázky jde pouze o výstavbu základen potřebných až pro následnou instalaci 150 dobíjecích stanic po Praze, ty však nejsou obsahem této zakázky. Jde o stavební úpravy pozemku města. Až v případě druhé zakázky jde o to hlavní – koncese na provoz, tedy povolení provozovat službu sdílených elektromobilů na území Prahy (instalace dobíjecích stanic a jejich správa, poskytnutí elektromobilů pro sdílení mezi zákazníky, a také vytvoření aplikace pro zákazníky). Konkrétně jde o provozování až 600 sdílených automobilů na elektrický pohon v Praze a zajišťování služeb s tím souvisejících.

Podrobněji jde o:

  • postupná instalace až 150 dobíjecích stanic (příprava základen pro osazení samotných dobíjecích stanic a úprava přilehlých parkovacích míst není součástí plnění této koncese, základny pro dobíjecí stanice a parkovací místa budou pro plnění koncese bezúplatně poskytnuty hlavním městem Prahou);
  • zajištění požadovaných elektromobilů pro e-carsharing ve čtyřech kategoriích, přičemž počet vozů bude postupně dle plánu narůstat od 300 až po celkem 600 kusů;
  • zajištění technické stránky projektu: pravidelný servis a údržba vozidel, pravidelné technické kontroly vozidel atd.;
  • zajištění povinného pojištění vozidel;
  • zprovoznění IT řešení vč. mobilní aplikace pro poskytování služby e-carsharing a provozování veřejných dobíjecích stanic;
  • stanovení podmínek užívání služby pro koncové uživatele služby vč. nastavení tarifu.

Miliardová zakázka?

V případě první veřejné zakázky se bude o cenu tenderu klasicky soutěžit a předpokládaná hodnota není známa. V případě větší druhé veřejné zakázky se bude taktéž soutěžit, nicméně zde je již předpokládaná hodnota veřejné zakázky a činí 1.011.775.991 Kč bez DPH, tedy slovy něco málo přes jednu miliardu korun českých. Není to ovšem tak, že by město tuto částku vynaložilo a zaplatilo koncesionáři (dodavateli a provozovateli služby e-carsharingu). Jde o to, že je podle pravidel veřejné soutěže nutné zveřejnit a do celkové ceny tenderu započítat i předpokládané příjmy koncesionáře od koncových zákazníků, které od nich koncesionář obdrží postupně během let za provoz služby. Jinými slovy, město zaplatí cca 190 milionů korun a zbývajících cca 830 milionů korun by měl koncesionář během fungování služby získat od koncových zákazníků. Navíc koncesionář od města získá tzv. služebné, a sice příspěvek města na každý ujetý kilometr se zapůjčeným vozem. Na základě počtu najetých km si tak může koncesionář přijít na další desítky nebo případně i stovky milionů korun, které zaplatí koncoví zákazníci a také město. Výše služebného je součástí tenderu a zvítězí ten, kdo nabídne nejnižší cenu. Pozemky pro dobíjecí stanice poskytne město zcela zdarma.

Co zaplatí Praha a co za to získá?

Koncese na provoz poběží 7 let a Prahu vyjde na stovky milionů korun. V lepším případě cca 210 milionů korun, pokud bychom vycházeli z nákladů města ve výši 190 milionů korun a k tomu přičetli služebné, předpokládejme ve výši cca 1 koruny na 1 ujetý km a počítejme s minimálním nájezdem 17 914 050 km (což vychází průměrně na jedno auto jen cca 4 000 km za rok), který je uvedený ve zakázce. V případě, že bude výše služebného cca 5-6 korun na 1 ujetý km a šlo by o minimální celkový nájezd, může město celý projekt přijít celkem na více než 300 milionů korun. Nebo ještě můžeme předpokládat situaci, kdy bude služba využívána koncovým zákazníkem v mnohem větším rozsahu, řekněme 3x větším rozsahu (což vychází průměrně na cca 12 000 km za rok na jedno auto, tedy 1 000 km na měsíc), a výše služebného bude v rozmezí 5-6 korun na 1 ujetý km, pak už by reálně město zaplatilo něco kolem 500 milionů korun, tedy slovně půl miliardy korun českých.

Je to za 7 let provozu služby sdílených elektromobilů v Praze málo, tak akorát nebo hodně? To budeme rozebírat v dalších článcích na Elektrickevozy.cz. Každopádně po skončení koncese bude Praha o stovky milionů korun chudší a nebudou jejím majetkem jak dobíjecí stanice, tak elektromobily, ani aplikace pro fungování služby. Takže pokud bude chtít Praha službu e-carsharingu provozovat i v dalších letech, bude muset vše začít od začátku. Ale Praha chce tímto přispět k rozvoji elektromobility a sdílené ekonomiky, a tím i ke zlepšení životních podmínek v Praze, nebo také získat data z provozování služby, ať už jde o využívání vozů, dobíječek, atd.

Elektromobily pro každého

Ve flotile elektrických vozů e-carsharingu se objeví až 600 aut, přičemž půjde o zástupce ze čtyřech různých kategorií: nižší, střední, vyšší třídy a užitkové/velkoprostorové vozy. Vozy by měly disponovat dle předpokládaných modelů dojezdem od cca 100 do 500 km na jedno nabití, ale také různě velkým úložným prostorem, komfortem, či jinými odlišnými parametry. Zapůjčení a vrácení bude možné kdekoliv po Praze, nikoliv tedy přímo na místě, kde si elektromobil zákazník půjčí. Prakticky přejedete z jednoho konce Prahy na druhý a tam můžete vozidlo vrátit. K dispozici bude 150 pomalejších dobíjecích stanic (AC, 22 kW) a dalších 50 rychlodobíjecích (DC, 50 kW) postaví město v lokalitách, o kterých rozhodnou lidé. Uživatel má mít možnost si vůz před zápůjčkou bezplatně po dobu alespoň 15 minut zarezervovat. S elektromobilem má být možné opustit předem vytyčené území Prahy, avšak zapůjčení a vrácení bude možné vždy jen v Praze. Podrobnosti o typech i vzhledu vozidel, jejich dojezdech atd. již připravujeme.

Služba začne fungovat od roku 2020

Konzultace kolem těchto veřejných zakázek již probíhaly v letošním roce, přičemž zúčastnily se subjekty a jejich zástupci: Autonapůl: K. Herrmannová, Škoda Auto: S. Schneidr, Škoda Auto DigiLab: T. Žídek, PRE: V. Fried, ČEZ ESCO: L. Myslík AJO: J. Klimek, Innogy: P. Špaček, a Louda Auto: P. Louda. Ke zveřejnění obou veřejných zakázek došlo 19.11., vydání tiskové zprávy 28.11., kvalifikační fáze (podávání žádostí o účast) byla původně pouze do 12.12. (poté byla kvůli změně dokumentace posunuta do 13.12.) a nyní je lhůta pro podání žádostí o účast nakonec prodloužena až do 25. ledna 2019 do 10:00 hod. Začátek tedy provázely poměrně hektické podmínky. Přitom služba jako taková má fungovat až od roku 2020 – konkrétně od 1. 8. 2020 má být v provozu 300 elektromobilů a 75 dobíjecích stanic. Podpis smlouvy má proběhnout v květnu 2019 – až proběhnou všechny potřebné fáze (jejich předpokládaná délka trvání – kvalifikační 1 až 2 měsíce, dialogová cca 2 měsíce a nabídková cca 1 měsíc) a plnění má být zahájeno ihned po uzavření smlouvy, aby se vše do roku 2020 stihlo. Termín ukončení 7 let se počítá ode dne zahájení poskytování služby, tedy služba by měla skončit 31.7. 2027.


Vše k tématu:

» 1. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Co všechno víme? (právě čtete)
» 2. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Známe časový plán
» 3. Jaké dobíjecí stanice vzniknou pro pražský e-carsharing?
» 4. Jaké elektromobily budou jezdit v rámci pražského e-carsharingu?
» 5. Pět největších slabin u miliardového pražského e-carsharingu
» 6. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Kdo ji získá?

ŠTÍTKY:, , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
5 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
tonyPavellubosHarryKerosin Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Kerosin
Kerosin

Super nářez. A ta cena je v poměru k výhodám téměř lidovka. Kdyz si vezmete, že jen TSK spoliká odhadem ročně okolo 5ti miliard Kč je tohle (i v případě té nejdražší varianty) 10X méně a zároveň 10X prospěšnější.
Jen houšť a větší kapky,

Michal Kopecký
Michal Kopecký

Já jsem zvědavý, která automobilka to vyhraje, co vy? Pokud to opět dostane škodovka, tak už to bude opravdu k smíchu nemyslíte? Už jen díky tomu, že by tam nasadili něco narychlo vyrobeného, nekvalitního a za dost peněz. Nebo se pletu?

Holmi
Holmi

Ani bych se nedivil, kdyby to škodovka vyhrála, jelikož alespoň u nás žije ze státních zakázek a výběrových řízení. Normální člověk by si od nich nic nekoupil, což dokazují i klesající prodeje právě v ČR.

Kerosin
Kerosin

Zase na druhou stranu, třeba jim to dodá odvahy zkonstruovat nějaké skutečné elektro auto (což jim VW kvůli NEO nedovolí), a za obecní peníze na něm vychytat mouchy. Tím by vzniklo použitelné koncernové EV, a jeho koupi bych se nebránil.

lubos
lubos

Smím se ptát jakým autem jezdíte a jak je staré? Popř kolik km najezdíte ročně?

lubos
lubos

Myslím že je úplně jedno jaké to bude auto, pokud by to mělo fungovat rychle bude to SMART, nějakej japonec a Mercedes V…. Já bych viděl jako dobrou zakázku pro CEZ, PRE, EON kteří k tomu mají blízko, je to v jejich zájmu a primárně do bodoucna u elektroaut de o chytrou síť a možnost “akumulovat” el. Ekologie je jiná kolej

Harry
Harry

Dokonalost sama. Tisíc babek, že to vyhraje Škodovka a vše je v režii nám všem známé formy Operátor ICT. Velmi dokonalí hoši. OpenCard jim prošla, miliarda zmizela, nikdo nebyl potrestán, tak hurá, jdeme si pro další žluťásky. Klobouk dolů před nimi. Nechte se překvapit, co ještě vyplave.

Pavel
Pavel

Zrovna v Praze je to celkem zbytečné.Elektrické ježdění tam už dávno je a to metro.

tony
tony

A když to někdo někde odstaví kdo bude čistit ten nepořádek který tam cestující nechají. Taxikáři říkají, že musí po opilcích čistit zvratky, zamaštěná a pochcaná sedadla, a různé odpadky.

Mobilní zobrazení