Jaké elektromobily budou jezdit v rámci pražského e-carsharingu?
Ukazujeme další součást miliardové zakázky na pražský e-carsharing. Ačkoliv je veřejná zakázka na provozování této služby v hl. městě Praha teprve na svém začátku, již předběžně víme, jaké elektromobily mají v rámci e-carsharingu po Praze od roku 2020 jezdit.
Tip: Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Co všechno víme?
Město v rámci tenderu pro provozování e-carsharingu v Praze od roku 2020 do roku 2027 požaduje nainstalovat postupně až 150 dobíjecích stanic a nabízet koncovým zákazníkům postupně až 600 elektromobilů, které budou patřit do čtyřech tříd.
Všechny tyto elektrické vozy mají být nové, resp. v prvních třech letech od zahájení provozu služby e-carsharing. Maximální stáří vozu ve fleetu služby bude 3 roky a s nájezdem do 75 000 km. Vozy, které budou pořízeny v pořadí jako druhé, tzn. náhrada/obměna za již provozované vozy, nemusí být již nové, ale nesmí překročit předchozí podmínku.
Třídy vozů e-carsharingu a jejich počty
|
0. rok |
1. rok |
2. rok |
3. rok |
4. rok |
5. rok |
6. rok |
7. rok |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nižší třída (např. VW e-Up!) |
50 |
63 |
75 |
88 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Střední třída (např. VW e-Golf) |
150 |
188 |
225 |
263 |
300 |
300 |
300 |
300 |
Vyšší třída (např. Tesla 3) |
75 |
94 |
113 |
131 |
150 |
150 |
150 |
150 |
Užitkové / Velkoprostorové |
25 |
31 |
38 |
44 |
50 |
50 |
50 |
50 |
Celkem |
300 |
376 |
451 |
526 |
600 |
600 |
600 |
600 |
Pozn.: Hodnoty kapacit baterií jsou chápány jako minimální a v budoucnu se předpokládá, že společně s dojezdy vozů budou růst.
Koncesionář dodá při zahájení služby e-carsharing celkem 300 elektromobilů. Následně bude každý rok provozu služby navyšovat počet vozů ve všech třídách dle hodnot v tabulce viz. výše tak, aby na konci roku byla dosažena celková požadovaná hodnota vozů v daném roce (např. na konci prvního roku to bude 376 vozů).
Pokud jde o vzhled elektromobilů, bude na nich umístěno několik informací – logo Smart Prague, logo hl. města Prahy, logo Lítačka, sdělení „Tuto službu spolufinancuje“, webové stránky: www.smartprague.eu, www.praha.eu. A také bude vytvořen nový „brand“ služby, který městu po skončení doby trvání koncese zůstane.
Speciální vybavení vozů
- odemykání a zamykání vozidla pomocí RFID karty/čipu (příp. čip. karty NFC);
- odemykání a zamykání pomocí mobilní aplikace (minimálně platforma iOS, Android) nebo prostřednictvím responzivní webové aplikace;
- GPS lokalizaci vozidla
- přenos informace o rychlosti vozidla
- přenos informace o odemčení/uzamčení vozidla
- přenos informace o stavu zapalování vozidla
- přenos informace o stavu baterie vozidla – jak z hlediska míry nabitíakumulátoru a předpokládaného dojezdu (informace pro uživatele), takz pohledu životnosti baterie (informace pro provozovatele služby);
- výše definované informace budou v reálném čase přenášeny na server Dodavatele a prostřednictvím API rozhraní serveru Dodavatele poskytovány do Datové platformy hl.m. Prahy
Vše k tématu:
» 1. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Co všechno víme?
» 2. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Známe časový plán
» 3. Jaké dobíjecí stanice vzniknou pro pražský e-carsharing?
» 4. Jaké elektromobily budou jezdit v rámci pražského e-carsharingu? (právě čtete)
» 5. Pět největších slabin u miliardového pražského e-carsharingu
» 6. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Kdo ji získá?
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.