Jaké elektromobily budou jezdit v rámci pražského e-carsharingu?

Luboš Srb

Ukazujeme další součást miliardové zakázky na pražský e-carsharing. Ačkoliv je veřejná zakázka na provozování této služby v hl. městě Praha teprve na svém začátku, již předběžně víme, jaké elektromobily mají v rámci e-carsharingu po Praze od roku 2020 jezdit.

Tip: Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Co všechno víme?

Město v rámci tenderu pro provozování e-carsharingu v Praze od roku 2020 do roku 2027 požaduje nainstalovat postupně až 150 dobíjecích stanic a nabízet koncovým zákazníkům postupně až 600 elektromobilů, které budou patřit do čtyřech tříd.

Všechny tyto elektrické vozy mají být nové, resp. v prvních třech letech od zahájení provozu služby e-carsharing. Maximální stáří vozu ve fleetu služby bude 3 roky a s nájezdem do 75 000 km. Vozy, které budou pořízeny v pořadí jako druhé, tzn. náhrada/obměna za již provozované vozy, nemusí být již nové, ale nesmí překročit předchozí podmínku.

Třídy vozů e-carsharingu a jejich počty

 

0. rok

1. rok

2. rok

3. rok

4. rok

5. rok

6. rok

7. rok

Nižší třída (např. VW e-Up!)
– městské auto, baterie 18~25 kWh
– 4 místa, zavazadlový prostor 200-300 l při nesklopených sedadlech

50

63

75

88

100

100

100

100

Střední třída (např. VW e-Golf)
– střední třída, baterie 25~40 kWh
– 5 míst, zavazadlový prostor min. 300-500 l při nesklopených sedadlech

150

188

225

263

300

300

300

300

Vyšší třída (např. Tesla 3)
– vyšší třída, baterie 30~80 kWh
– 5 míst, zavazadlový prostor min. 300-500 l při nesklopených sedadlech

75

94

113

131

150

150

150

150

Užitkové / Velkoprostorové
(např. Nissan e-NV200)
– velkoprostorové vozy, 5-7 míst
– zavazadlový prostor min. 2000 l při nesklopených sedadlech
– baterie 30~60 kWh

25

31

38

44

50

50

50

50

Celkem

300

376

451

526

600

600

600

600

Pozn.: Hodnoty kapacit baterií jsou chápány jako minimální a v budoucnu se předpokládá, že společně s dojezdy vozů budou růst.

Koncesionář dodá při zahájení služby e-carsharing celkem 300 elektromobilů. Následně bude každý rok provozu služby navyšovat počet vozů ve všech třídách dle hodnot v tabulce viz. výše tak, aby na konci roku byla dosažena celková požadovaná hodnota vozů v daném roce (např. na konci prvního roku to bude 376 vozů).

Pokud jde o vzhled elektromobilů, bude na nich umístěno několik informací – logo Smart Prague, logo hl. města Prahy, logo Lítačka, sdělení „Tuto službu spolufinancuje“, webové stránky: www.smartprague.eu, www.praha.eu. A také bude vytvořen nový „brand“ služby, který městu po skončení doby trvání koncese zůstane.


Speciální vybavení vozů

  • odemykání a zamykání vozidla pomocí RFID karty/čipu (příp. čip. karty NFC);
  • odemykání a zamykání pomocí mobilní aplikace (minimálně platforma iOS, Android) nebo prostřednictvím responzivní webové aplikace;
  • GPS lokalizaci vozidla
  • přenos informace o rychlosti vozidla
  • přenos informace o odemčení/uzamčení vozidla
  • přenos informace o stavu zapalování vozidla
  • přenos informace o stavu baterie vozidla – jak z hlediska míry nabitíakumulátoru a předpokládaného dojezdu (informace pro uživatele), takz pohledu životnosti baterie (informace pro provozovatele služby);
  • výše definované informace budou v reálném čase přenášeny na server Dodavatele a prostřednictvím API rozhraní serveru Dodavatele poskytovány do Datové platformy hl.m. Prahy

Vše k tématu:

» 1. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Co všechno víme?
» 2. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Známe časový plán
» 3. Jaké dobíjecí stanice vzniknou pro pražský e-carsharing?
» 4. Jaké elektromobily budou jezdit v rámci pražského e-carsharingu? (právě čtete)
» 5. Pět největších slabin u miliardového pražského e-carsharingu
» 6. Miliardová zakázka na pražský e-carsharing. Kdo ji získá?


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články