Menší, levnější auta skončí. Zákazníkům, ani automobilkám se nevyplatí
- Hledáte malý automobil do města?
- Jejich nákup příliš neodkládejte, nebo se nemusíte dočkat
- Vývoj v automobilovém průmyslu není k menším levným vozům přívětivý

Zdá se, že současná doba nepřeje menším vozidlům. Ekonomická krize spolu s dopady pandemie i válečná situace na východě Evropy zdražují veškeré materiály, výrobu a v tomto důsledku i prodejní ceny. Malé automobily se tak prodávají dráž, než kdy dříve. Navíc to vypadá, že pro ně za chvíli nebude na trhu místo.
Zmizí ze světa levné, malé automobily?
S příchodem elektrických modelů a cílem EU o zákazu prodeje nových spalovacích vozidel od roku 2035 přestávají mít automobilky prostor pro vývoj nových motorů a celkového vývoje menších vozidel určených především pro městský provoz. Další překážkou je i chystaná upravená emisní norma Euro 7. Ta by sice podle návrhu měla mít menší dopad na současné vozy, než jak byla původně zamýšlená, ale i tak nedává výrobcům dostatek prostoru pro úpravu.
Návrh totiž stále nemá schválenou podobu. Předpokládá se, že by měla zahájit svoji platnost v polovině roku 2025. Podle vyjádření Škody Auto je to ale příliš brzký termín na to, aby mohli v tak krátké době nasadit do vozidel motory nové generace splňující tuto normu. A tak se mnoho modelů postupně z nabídky automobilek vytratí. Jejich místo zaujmou nové elektromobily. Nemusíte se přitom dívat na desítky nabídek, abyste si udělal obrázek o jejich ceně.

Čtěte také: Euro 7 zpřísní pravidla pro diesely, ale i elektromobily. Co stojí v návrhu?
Nastupuje éra drahých elektromobilů
Technologie, které musí výrobci vyvíjet, aby nabídli konkurenční vozidla, jsou stále velmi drahé a posouvají ceny nových vozidel o celé řády výše. A tak vysoké ceny si běžní občané mohou stěží dovolit. Budou se proto snažit co nejvíce prodloužit životnost svých aktuálních vozidel alespoň do té doby, než se elektrické vozy obecně zlevní a zvětší se jejich nabídka. Zbavovat se přitom plně funkčního spalovacího vozidla rozhodně nedává smysl.
S adekvátní péčí může i dnes deset let staré vozidlo sloužit minimálně dalších pět roků. Přitom vynaložené náklady se ani zdaleka nepřiblíží pořízení nového elektrického auta. Vyhlídky jsou nyní takové, že podobně malá „městská“ vozidla za přijatelnější ceny by se mohla na trhu začít objevovat kolem přelomu další dekády. V tu dobu by se měly do elektrických vozů začít montovat baterie nových generací a výrazně v lepším stavu by měla být i nabíjecí infrastruktura.

Skutečně máme odepsat všechna spalovací auta?
Spalovací auta přitom mohou před úplnou smrtí ještě zachránit syntetická paliva. Jejich myšlenka je založená na ekologicky nezávadné výrobě a bez emisním provozu. Jenže technologie je zatím ve velmi rané fázi.
Jestliže tedy netoužíte po velkém a drahém elektrickém vozidle již v této fázi vývoje, je ve vašem vlastním zájmu si co nejvíce udržovat vaše aktuální vozidlo nebo si s nákupem nového pospíšit. Brzy se z vozů typu Škoda Fabia, Volkswagen Golf nebo Opel Astra s běžným konvenčním motorem stanou nedostatkové a zlatem placené vozy.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.